• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

Ellaria skrev 2012-08-05 21:37:30 följande:
    Jag kan äta ägg "bakat", typ i LCHF-pasta och efterrätter om de varit i ugnen. Kan inte äta kokt ägg, skramlat ägg, omelett eller efterrätter med råa ägg typ chokladmousse. Det suger..
    Vad är skramlat ägg?
  • Postis
    RebornEve skrev 2012-08-06 09:13:57 följande:
    Idag är de dags !
    Sedan april har livet inte blivit alls som jag tänkt mig, min bror dog och efter de föll mitt liv ihop. Jag har försökt så gott de går att hålla kosten någorlunda liberal men de är svårt när man inte mår bra. Är nu även mitt i en separation , sälja hus och dela vårdnad på barn är inte direkt roligt.( själva separationen känns bra)
    Men jag har inte gått upp i vikt mer än de kilon vätska jag alltid lägger på mig när jag börjar med kolhydrater igen.
    Så idag kör jag och jag är taggad till max!
    Strax blir de en promenad och efter de blir de ägg :)
    Beklagar allt jobbigt som hänt och händer i ditt liv. Skönt att du känner dig taggad iallafall. {#emotions_dlg.flower}
  • Postis
    Ellaria skrev 2012-08-06 21:06:23 följande:
    Haha, äggröra heter det visst på svenska... :P
    Jaha
  • Postis
    ollebulle86 skrev 2012-08-07 07:59:06 följande:
    Nån med bra tips på maträtter som är goda kalla?
    Helst annat än sallader, även om det oxå funkar

Jag tycker det är gott med kall paj, gärna getostpaj som är min favorit. Gör ett pajskal på bla mandelmjöl, mycket gott!
  • Postis
    Jag1977 skrev 2012-08-08 19:59:53 följande:
    Pommes på kålrot var toppen! Kanske inte nåt om man kör strikt, men fantastiskt gott till grillat!
    Hur gjorde du dem? Lät riktigt gott!
  • Postis

Grattis till er som gått ner mer i vikt! Skål

Eftersom jag inte vill använda sötningsmedel så bakar jag inte så mycket LCHF. Brukar dock göra en kladdkaka eller kladdkakemuffins som smakar underbart ihop med grädde och bär (brukar ta 70% choklad när jag bjuder på det) och bountys funkar också bra utan sötningsmedel. Annars är jag som så många andra nöjd med vispad grädde med bär (och gärna lite vaniljpulver). Har ett recept på hallontartelleter som jag ska prova, men det har inte blivit av än.

• Postis
    Loreena skrev 2012-08-10 11:33:35 följande:
    Jag är inte heller så förtjust i LCHF-bakverk. Ska jag ha nåt gott till fika så äter jag bär med grädde, en bit mörk choklad eller hemgjord chokladmousse. Nu har jag fått en glassmaskin i födelsedagspresent av min sambo så jag ska göra riktig glass på grädde, äggulor och vaniljpulver. :)

Nu är min bebis här.. I morgon blir han 4 veckor. Jag vägde 56 när jag blev gravid och väger nu 64. Jag vägde väl en 77 kg när jag åkte in på förlossningen tror jag. Det har blivit MKT fusk den sista tiden med allt fika som man bjuder på och alla födelsedagar som är i augusti men jag tänkte ta tag i LCHF lite seriösare nu.

Jag fick dock lov att käka Losec i slutet på graviditeten, men behöver inte göra det längre. Tyvärr så känns det som om magsyran har blivit lite avstängd av Losecen så jag har svårare att äta fett och ägg utan att känna att det står mig upp i halsen. Jag tänkte börja dricka äppelcidervinäger en halvtimme innan måltid för det sägs iaf. att det ska hjälpa till att få fart på magsyran igen.

Så jag kan faktisk förstå de som säger att LCHF inte är för alla, för har man dåligt med magsyra som kan bryta ner fettet i maten så blir det faktiskt lite knepigt att äta LCHF.
    Javisstja, chokladmousse glömde jag, det är ju också underbart gott även utan sötning.

Grattis till bebis! Baby 
  • Postis
    Glass skrev 2012-08-10 12:00:25 följande:
    Men magsyran bryter bara ner proteinet, det är gallan som bryter ner fettet i tolvfingertarmen sen.
    Eller har jag blandat ihop något nu?  
    Nej, du har rätt. Fettet bryts ner av gallan.
  • Postis
    Martina 76 skrev 2012-08-10 16:28:26 följande:
    Var ute och sprang en mil här på em. Trots att jag inte ätit något på hela dagen, förutom kaffe med äggmjölk så har jag sån jäkla ork!! Jag känner mig som ett lokomotiv i spåret. Fort går det inte (6:15 min/km) men jag kan ju tugga på i all oändlighet känns det som! Underbara LCHF!!!
    Åh vad avundsjuk jag blir, jag vill också ha en massa spring-ork!
  • Postis
    Gloriousgirl skrev 2012-08-13 09:05:30 följande:
    Jag behöver er hjälp tjejer... finns inte en chans att jag kan läsa hela tråden så med stor risk för att ställa frågor som redan avhandlats undrar jag nu om frukosten. Jag äter inte LCHF idag, men är ändå såld på tänket, då jag förstår att jag inte går ner i vikt av att äta lågkaloridieter och kolhydrater... isåfall hade jag varit smal idag :) Och det är jag verkligen inte.

Så, frukosten: Jag är inte jättebra med att skapa tid för mig själv på morgonen (vardagar) så att ställa mig och laga frukost känmns som något jag skulle göra i 1 dag och sen sluta... vad ska jag då äta? Det måste gå snabbt att göra, snabbt att äta, vad ska jag äta då? Jag är alltså inte ute efter bacon och scrambled eggs om ni förstår vad jag menar.

Vi brukar koka 10 st ägg i taget så att det alltid finns kokta ägg i kylen. Till frukost brukar jag mosa två kokta ägg med en gaffel och äta tillsammans med majonnäs. Tar ingen tid alls varken att fixa eller äta och gott är det. Glad
  • Postis
    RebornEve skrev 2012-09-05 08:58:44 följande:
    Jagvetefan: jag tar i 1-2 tsk kakao i en mugg och häller i en skvätt grädde och några droppar flytande hermesetas sedan rör jag ordentligt så kakaon blandar ut sig. Lägger i ungefär en matsked kokosfett (cocosfettet kan man skippa men jag har i de för att hålla mig mätt längre) och häller över hett vatten!
    Tack för det här receptet, gjorde egen varm choklad igår och det var supergott! Bytte dock ut sötningsmedel mot vaniljpulver. 
  • Postis
    tiiitti skrev 2012-09-12 11:00:58 följande:

Funderara lite såhär... kanske jag är fett känslig??? ska jag prova dra ner på fettet och upp lite på KH?? eller de skulle bara göra detta värre?  

För mig funkar det bättre att äta lite mer kolhydrater (främst grönsaker och nötter äter jag) och minska lite på fettet.

Angående matkostnad så ligger vi på drygt 5000kr/månad. Vi är två vuxna, två barn i förskoleåldern samt två hundar. Köper inget "skräp", tyvärr så kostar bra mat i många fall mer. T ex så köper vi ekologiska ägg som kostar ca 3kr/styck istället för oekologiska som kostar hälften så mycket. Surt, men det är det ändå värt. Jag äter mindre nu än vad jag gjorde innan LCHF, men i takt med att barnen blir större så äter ju de mer  
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**