• Postis

**Den stora feta LCHF-tråden**

timoteja00 skrev 2011-10-21 11:47:04 följande:
    Smart! Synd att jag är så sjukt dålig på att göra pannkakor... men har en sambo som är expert så får tvinga han att steka de till mej  Lät ju riktigt gott med baconröra i! Och när jag ska skriva ner det i matdagboken, är det enklast att lägga upp ett recept eller skriva ner del för del man använt? La upp ett recept för kvällens mat idag (i sin helhet) och trodde sen att jag kunde välja antal portioner nånstans.. hittade inte det så fick ändra och bara lägga in siffor för 1 portion istället. Är det så man ska göra?

Jag har 2 st tollare (Nova Scotia Duck Tolling Retriever), en äldre underbar herre som fyllde 10 år igår! Och en fullständigt galen 7 månaders... kontraster Och båda ska med! Plus sonen på 3,5 år (och mamma tack o lov!) då sambon också ska iväg och tävla (fast i badminton - men svårt att ha med sonen då )

Krya på dej!
    Jag brukar lägga in alla ingredienser som ett recept i favoritmåltid, och så skriver jag hur stor del av det jag ätit. Typ 0,25 eller vad det nu blir (du får ju se hur stor del av totalen du tar; om du gör 10 pannkakor och äter en så har du ju fått i dig 0,1 av hela satsen. Är du med?).

Lycka till på utställningen! Vi har också hundar (en storpudel och en dobermann) men har aldrig sysslat med utställningsbiten. 
  • Postis
    Loreena skrev 2011-10-21 11:52:43 följande:
    Jag startade på 62,5 i somras och är nu nere på 55 kg. Jag tycker att det är i minsta laget faktiskt. Jag vill väga ca 57. Jag försöker äta lite mer, unna mig lite mer kolhydrater och så, men aptiten har liksom minskat sedan sonen slutade amma. Jag äter LCHF för att jag mår så bra av det. Äntligen har jag en lugn och fin mage... men ändå... jag vill ju inte förtvina helt!
    Tänk så olika det kan vara. Lycka till, hoppas du återfår aptiten och hamnar på den vikt du känner dig nöjd med!
  • Postis

Har varit på bio med sonen och goda vänner idag. Innan bion lunchade vi på Burger King och jag var lite fundersam över hur det skulle gå eftersom de ju inte har något färdigt Low Carb-mål. Inga problem! Beställde en Whopper Junior utan ketchup och bröd, och fick den i en sån där "salladstallrik" som de har, och bestick till. Hade velat ha en sallad som tillbehör, men de hade inga idag av någon anledning. Kompletterade med en Garlic Dipsås och drack Loka till. Gott, och mätt blev jag
    Till bion hade jag gjort hallonbollar (mixade sötmandel, hasselnötskärnor, kakao, frysta hallon och kokosflingor och rullade små bollar). Gott och enkelt.

Sade någon att det är krångligt med LCHF?!? Cool   

• Postis
    timoteja00 skrev 2011-10-23 18:16:31 följande:
    Hur gick utställningen? Jag vet tyvärr inget om korven, hoppas någon annan gör det.
  • Postis

En fundering... Sambon har köpt hem en stor uppsättning kokosfett med smak. Hur funkar det när man gör ischoklad?

• Postis
    Anansi skrev 2011-10-25 13:32:17 följande:
    Glada, men inte särskilt överraskande, nyheter: www.dn.se/nyheter/vetenskap/socker-okar-risk-... 
    Gissar att det kommer komma fler och fler sådana här nyheter faktiskt.

Idag kom jag på mig själv med att dricka te utan något i. Blev lite överraskad faktiskt. Har gått från att bara kunna dricka te med massor (och då menar jag verkligen MASSOR) av socker eller honung till att kunna dricka det med en skvätt grädde eller mjölk till att nu kunna dricka det som det är.  Måste vara en god sort då förstås, vissa sorter dricker jag inte med glädje ens om jag har grädde i. Har dessutom gått från att dricka te bara någon enstaka gång i nödfall till att pimpla 2-3 koppar/dag och njuta av det. Ska kanske tillägga att jag inte dricker kaffe. Efter min "överraskningskopp" utan tillbehör på fm så testade jag på em att ha i lite kokosfett för ev mer mättnad och det smakade bra det också, trots kokossmak på fettet. Så nu kör jag väl på det då. Det innebär i praktiken att jag minskar ännu mer på mejerier, även om det bara var ett par msk grädde det handlade om. 
  • Postis
    adams family skrev 2011-10-26 07:24:29 följande:

Ja hunger och sug är det få som bemästrar ett helt liv.. Och sen kan jag känna ibland att man daltar lite för mycket att alla ska ha rätt att äta allt. En diabetiker ska få äta "lite" socker en överviktig måste ha rätt att äta chips... för mig är det lite likställt med att en en glutenallergiker ska ha rätt att äta "lite" mjöl och en alkoholist eller knarkare ska ha rätt att dricka "lite alkohol eller bara ta "lite" heroin...   Sen kan man nog i många fall komma till att man vid festliga tillfällen medvetet kan äta en liten bit efterrätt eller smaka på ett par chips många kan nog nå dit och veta om sina begränsningar om man inte har ett starkt beroende. Men långt ifrån alla kan komma dit och måste  begränsa sitt matintag till tillåtna produkter..
    Det jag tycker är så galet är att alla godsaker är så stora överallt. Kolla muffinsarna på McDonalds eller för all del vilket kaffebröd som helst på kondis. Det är ju enorma bitar! För min del när jag åt sånt så hade det räckt med en tredjedel.
    Loreena skrev 2011-10-26 08:14:49 följande:
    Tjoho! Jag är gravid! Jag plussade idag. Det blir kanske en liten pluttis till sommaren. :D Jag tänkte äta LCHF-inspirerat, men inte strikt. Vi får se hur jag mår och vad jag klarar att äta när illamåendet sätter in.
    Grattis!!! {#emotions_dlg.flower} Baby
    Anansi skrev 2011-10-27 21:06:50 följande:
    Jag har plötsligt blivit så hungrig och äter verkligen massor! Jag hyvlar ost och smör omvartannat och kan stoppa i mig flera ägghalvor på raken med majonnäs (på kvällen ett par timmar efter en stadig middag). Det känns som att jag är helt omättlig! Jag är inte sugen på något annat än lchf-mat som tur är och det känns mer som hunger än som sug. Vad beror det här på? Jag brukar ligga på 150-160 gram fett om dagen, men de senaste dagarna är jag uppe en bra bit över 200. Jag ligger lite lågt i protein märker jag, svårt att komma upp i de mängder som rekommenderas, men jag har svårt att se kopplingen.
    Samma här, fattar ingenting. Och det är verkligen hunger så att magen kurrar, inte bara sug. Förvånad Och jag kan inte skylla på för lite protein. Men jag har också läst någonstans att man typ "äter upp sig" innan vikten tar ett skutt neråt. Får hoppas på det.
    adams family skrev 2011-10-28 03:08:56 följande:
    Gjorde idag ngt som jag inte gjort på ungefär ett och ett halvt år. Jag mätte bukhöjden vilket ska vara den säkraste indikationen på om man har farligt fett runt organen. Tog fram mina gamla mått och sist låg jag på 18cm vilket är helt normalt oh den övre gränsen för kvinnor innan LCHF låg jag på 21cm vilket betyder att jag låg över gränsen. Idag låg jag på 16,5 cm vilket är fantastiskt. Trots lite kärlekshandatag så är det löst hull som jag förmodligen altid kommer leva med men det farliga fettet runt organen som måttet indikerar på är nog puts väck nu... Wihoo lite mer än två år på LCHF och jag mår toppen!!

Tog även farm mitt gamla måttband som jag markerat på när jag startade och götepetter vad många cm som inte finns ;-D gått från strlk 40-42 till 36-38  och är viktstabil sedan länge pendlar för tillfället mellan 58 och 61 ungefär beroende på vilken tid på månaden det är och om jag ätit lite liberalare ngn dag.  
    Grattis!!! Skål
  • Postis
    JabbaTheHut skrev 2011-10-31 17:06:10 följande:

Nån mer som blitt av med magkatarr av att äte lchf? :)

Ja, jag. Hade ofta problem med magkatarr förut, men det är ett minne blott nu.
  • Postis
    Husali skrev 2011-11-01 09:57:18 följande:
    Hemma från två dygn "on the road". Åkte i Söndags morse till Stockholm, för att hälsa på nära och kära. Sen vidare till Viking Terminalen, för ett dygn ombord på Cinderella.

Och jag gjorde det. Körde LCHF heeela vägen. Känner mig stolt och nöjd över mig själv. Och lättad över att det faktiskt inte är sååå krångligt.

Började med frukost på IKEA. Ägg, lax, ost och skinka. Lunch hos goda vänner. Korv med bröd. Som tur var hade han köpt chorizo med 88% kötthalt. Så jag åt det, med gott samvete. Lite reserver fanns i bilen (babybell, ölkorv och nötter).

Väl på båten valdes pommes bort, till köttet, och jag fick en finfin grönsallad med dressing. Frukostbuffén var ju enkel att LCHF:a. Samma sak med lunchbuffén.

På vägen hem, stannade vi vid MAX, och jag åt deras LowCarb mål.

Mycket nöjd med resan. Och minst lika nöjd med mina - 10 kg.
    Jag fascineras också av hur lätt det egentligen är med LCHF när man är hemifrån. Trodde att det skulle vara superkrångligt, men oftast är det ju inte det.
  • Postis
    adams family skrev 2011-11-01 08:10:38 följande:
    Äter du för lite så säger skäldkörteln ojoj här komme det för lite näring och drar ner på "termostaten" för att gå på sparlåga..när du sen ökar så drar den upp igen. Fördelen med LHF är att vi aldrig behöver gå in i svält utan vi återställer vår kropp till normal funktion.  

Många särskillt kvinnor som jojobantat eller har metabolt syndrom har en dåligt fungerande sköldkörtel män har de mer sällan, 

av månnen svarar ungefär 9 av 10 fantastiskt på LCHF medans kvinnor har en lägre succesrate och 7 av 10 får strålande resultat för de övriga 3 av 10 kan det behövas ett år ibland mer innan kroppen fungerar normalt och sedan börjar släppa vikt ibland aldrig. Man kan trots att tester inte visar ngt ha en underfungerande sköldkörtel och detta är svårt att komma tillrätta med. Det är då bla inte sköldkörtelhormonet som saknas utan det är receptorer för hormon som "monterats ner" och inte fungerar.      
    Fast det svarar ju inte på frågan om varför deltagarna i Robinson tappar en massa vikt?
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**