• Spana

**Den stora feta LCHF-tråden**

Boost skrev 2012-06-16 10:30:13 följande:

Hur gjorde du dem?
    För det första behövs det väl en del salt för att driva ur all vätska som är i dem? Sedan behöver nog vara ett ganska länge i ugnen för att de verkligen skall torka och hårdna till. 

jag gjorde väl ungefär tvärtemot det du skrev :) haha

Skivade upp, hällde lite olja o salt. In i ugnen 10 minuter på 220 grader. 

Jag är ingen kock direkt :/  Så tack snälla!     
  • Spana
    Boost skrev 2012-06-16 10:51:02 följande:
    Spana: Skiva tunnt med osthyveln, sen kan du köra olja och salt.
    In på lite lägre temp, 175 ungefär, sedan bör det som sagt stå inne ganska så länge, kan tänka mig minst en timme. De borde ju dra ihop sig och krympa lite.

jahaa... men oj, lite annat än det jag testade.. Tack så jättemycket för hjälpen!
  • Spana

måste nog testa göra ostchips. Helgerna är så svåra. Familjen äter chips och jag kan fan inte låta bli att smaka några. :/ 

Provade några macadamia nötter eller vad de heter.. Njää, ingen hit och för mycket kolhydrater för att kunna njuta.  Dippa blomkål kan  funka, men inte med chipsen bredvid. Måste ha nåt salt och krispigt! 

• Spana
    Gladskit skrev 2012-06-17 11:27:12 följande:
    Men kan du inte försöka styra bort resten av familjen också från chipsen?
    Servera andra alternativ som alla kan äta av?

Just chips har jag inte något sug efter själv. Men rent allmänt, om alla andra satt och åt något som man inte fick ta av själv, hur kul är det? Då känns det verkligen som att man försakar och går miste om saker. Det skulle inte funka för mig.
    nja.. svårt tycker jag. Känns inte snällt mot mina barn att de inte ska få äta sitt fredagsmys. Vill inte att de ska behöva försaka saker bara för att jag har valt bort det.

Visst finns det väl andra goda saker än chips, popcorn och ostbågar, men njää.. vill unna dom det. Ibland pallar jag trycket, ibland inte. Samma med deras godis :)

Men skönt ändå att jag inte moffar, utan kan ta några stycken sen är det bra.    
  • Spana
    Gladskit skrev 2012-06-17 16:14:09 följande:
    Men vadå inte snällt?
    Jag trodde att de flesta som körde med LCHF hade förstått vad kolhydraterna gör i kroppen och att man bör begränsa intaget. För mig framstår det då som rätt självklart att inte övriga familjen ska äta massa skräp.
    Varför ska jag ge min son sånt som jag själv inte äter? Det tycker jag skulle kännas jättekonstigt.

Nu är inte min son en sån unge som måste ha det på ett visst sätt, han frågar sällan efter fredagsmys själv. Och skulle han be om chips en fredag varpå jag svarar att nej det har vi inte, men vi kan fixa lite gurkstavar och blomkål med dip istället, så skulle han bli jätteglad över det.

Precis som för sin egen del, när man börjar med LCHF, så är det väl toppen om man kan få barnen att bli glada och nyfikna på det nya man kan erbjuda dem. Istället för att de ska få känslan av att försaka saker.

Godis och snacks ska inte vara totalförbjudet för barn. Så elak är inte ens jag. Och jag har absolut inte satt min son på någon LCHF-diet. Men om jag (som ändå upplever att jag är hyfsat inläst på ämnet och känner till hur kolhydrater fungerar i kroppen) aktivt väljer att inte äta det själv, varför ska jag då ge det till mina barn?
    Jag tänker inte som du :)

Dom har haft fredagsmys i flera år nu med de dom tycker är gott. De hivar inte i sig varje dag, så jag tycker att det känns ok. För mig handlar det om att gå ner i vikt.  Tycker att de får unna sig "skräp". Skulle bli ramaskri om jag bytte ut chipskålen mot gurkstavar. :)

Men alla gör väl olika?  Tycker inget är rätt eller fel heller.    
  • Spana

hur får man krispiga ostchips? :/ Får inte till det.. Kanske hade dem lite för kort tag i ugnen. Kan man stoppa in dom några timmar senare i så fall?    

• Spana

Ingen som vet hur man fixar till sega chips? :/ Börjar bli ätardags nu
  • Spana
    Boost skrev 2012-06-17 20:22:47 följande:

10 min i 200 grader står det i Zytomierskas recept.

Kan jag slänga in mina sega som jag gjorde för några timmar sen tro? :/
  • Spana
    Boost skrev 2012-06-17 20:27:47 följande:

I mitt huvud bör det gå att göra dem krispiga trots att det gått några timmar.
    Värt ett försök :) 

Tack igen. Du är verkligen till stor hjälp i lchf djungeln!
  • Spana

Mina chips blev jättebra efter en till runda i ugnen :) Tack för hjälp!!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**