• jeng

**Den stora feta LCHF-tråden**

Kaya,
    Samma som jag hade i fjällen kanske? En överaktiv galla som försöker tömma ut eventuella tidigare stenar och börja rensa ut systmet så att säga.
    Min kropp sa ju ifrån rejält, speciellt mot ägg som jag fortfarande har svårt med, men även med stekta köttbitar, dom feta såserna osv.... Även nu när jag är igång igen (innan jag sänkte nu) så kände jag lite då och då, men inte alls på samma vis.

• jeng

Alltså undrar om Anna Skipper har gått på kurs sen hon hade sin förra säsong, för jag tycker hon har blivit riktigt vettig! Jag som alltid har HATAT det hon säger!

• jeng

Ser på avsnitt 1 nu "Jag äter ju inga kolhydrater, jag tycker det är jobbigt!" Haha, man skulle be henne testa hur det är att äta INGA kolhydrater, hon äter ju massa grönsaker och annat med kolhydrater i. Ännu en som tror att kolhydrater är bröd och pasta!

• jeng

Nu ska jag gå på den andra bajs-tantens program och se om jag kan få några tips på hur jag kan bli sexigare!

• jeng
    yena89 skrev 2011-04-15 11:55:30 följande:
    Bra att du skrev sexigARE ;)

Jag lärde mig att beläggning på tungan (det har jag problem med från och till - FY!) ofta tyder på övervikt av skadliga bakterier i magen. Börjar bli dags för mig att köpa en riktigt bra probiotika tror jag! Jag som har så mycket magproblem har ALDRIG ätit probiotika, otroligt eller? Några tips på sort eller nåt man ska tänka på?

Trist dock, Gillian verkar vara kvar i det där äckelt med oätbar mat och alger i maten. urk. och hon kör ju verkligen med nåt jävla militärprogram "ät en avocadosoppa - gå 45 minuter - ta DEN HÄR dressingen idag" osv... Tips på måltider i den nya planen är ju bra, men att få skäll för att man inte var sugen på avocado och tar en annan likvärdig rätt istället lixom, sånt gillar jag inte! 
  • jeng
    solrosen81 skrev 2011-04-15 12:10:55 följande:

Hej tjejer!

Nu har jag läst er tråd i ca 3 veckor men har inte tagit mig för att skriva förän nu. Lika länge har jag ätit enligt LCHF. För drygt ett år sedan gick jag ner 15kg med cambridge. Jag har haft svårt att släppa pulvret då jag varit rädd för att gå upp i vikt men nu fick det räcka. Jag gick på GI efter jag fick mitt första barn för snart 5 år sedan så jag är bra insatt i hur man äter kolhydratfattigt. Sen äter även min syster LCHF så hon har tjatat på mig ett tag nu.

Jag mår fantastikt bra med denna kosten då jag är hemskt sockerberoende. Men jag går inte ner något så jag funderar på om det är något jag ändå gör fel. Ena dagen har jag gått ner några hekto och nästa upp några.
    Jag vill ner ca 7kg till.

För ett par dagar sedan började jag skriva in min mat på matdagboken för att får lite koll på vad jag får i mig. Det enda jag inte lagt in är min frukostmacka (sesambröd).

Igår tex låg jag på 146gram fett 80gram protein och 15gram kolhydrater. Jag kom upp i 1671kcal då
    Dagen innan var det 161, 90, 19. Det kanske är för mycket??

Jucea du verkar ju vara experten här inne Kan du hjälpa mig?

Välkommen!
    Och TACK, men experter har vi nog många av!

Vad väger du? Det är stor skillnad på vad kroppen tycker att du ska väga och vad du VILL väga. Du säger att du VILL gå ner 7 kg till. Jag VILLE gå ner 10 till, men då sa LCHF stopp. Tyvärr.

Din fördelning ser jättebra ut, även om jag skulle dra ner lite på fettet. Till 90 gram protein (det är lagom mycket) bör det vara ca 120-130 gram fett. Så det är ju ingen stor skillnad mot det du har ätit! Jag tror mer på att du antingen måste bara låta det ta lite tid innan kroppen fattar, eller så har du en vikt som LCHF gillar!

Äter du mycket mejeriprodukter? sötningsmedel?
  • jeng
    solrosen81 skrev 2011-04-15 12:24:06 följande:
    Jag är 164cm och väger 67kg. Jo jag vet att kroppen kanske vill annorlunda men det vill ju inte jag acceptera.
    Jag har använt mig av sukrin en gång och sen har jag faktiskt gjort glass med sukrin i tills ikvällSkäms annars har det inte varit ngt sådant alls. Men en del mejeri blir det ju. Ganska mycket grädde och cf i maten och kaffet. Och sen har jag ju ost varje morgon på mitt sesambröd men det är ju typ inga kolisar i osten jag har.
    Samma BÅT vi sitter i då. (Ja, jag har lärt mig nu att det är en BÅT man sitter i ihop. För ett tag sen skrev jag POTTA! )
    Jag hade 68-69 kg till mina 168 cm. Nu har jag iofs fått 2 barn tätt, så hormonellt är kroppen inte normal än. Jag hade ju ocks mycket problem i graviditeterna så min kropp är i väldigt dålig form fysiskt. Det påverkar absolut! Nu har jag valt en mer GI-aktig version, och drar ner kalorierna. Det är inget jag rekommenderar, som du säkert har sett, men jag har testat det mesta och kände att jag var tvungen att prova att få igång kroppen.

Börja med att försöka begränsa mejeri (grädde och cf. ost räknas inte) till ca 2 dl per dag, om du vill göra nåt. Prova att få ner fettet till ca 130 gram istället för dina 150-160, och om du tycker att det funkar kan du få ner kolhydraterna närmre 10 än 20. Och sedan är det bara att ha tålamod! Om inget har hänt om ytterligare minst 3 veckor (efter de här ändringarna) och du fortfarande känner att det är viktigt att få bort kilona, då är nästa steg mer drastiskt, och då kan vi ta den diskussionen då!

Som vi säger, det kan ta lång tid innan kroppen förstår sig på det nya tänket. Speciellt du som säger att du är sockerberoende har nog en del jobb framför dig för att normalisera alla hormonella nivåer osv.

Lycka till  
  • jeng
    solrosen81 skrev 2011-04-15 12:28:20 följande:

Kom på att jag har gjort chokladmousse förra helgen med 86% marabou men utan sötningsmedel. Det kanske är så att hela veckan blir förstörd av mitt lilla "fusk" på helgen? Obestämd

Tittade också på Du är vad du äter igår. Håller med om att hon verkligen har ändrat sina åsikter: Roligt att se.

Sånt fusk är helt ok som lördagsgodis! (Men inte dagligen) inget du behöver oroa dig över tycker jag!

Ang din resa, och kroppen osv. Mäter du dig? För magen brukar reagera rätt mycket i början om man är van att äta kolhydrater. Många cm försvinner, man blir mindre svullen, mindre putmage så att säga. Så kroppsligt kan du få stora förändringar även om vågen visar detsamma. Du äter också en muskelfrämjande kost nu, till skillnad från din fettfrämjande kost tidigare, så kroppen kan lättare bygga muskler av träning och vardagsmotion, vilket ju gör att vågen ökar i muskelmassa även om den minskar i fett.  
  • jeng
    Maddisen80 skrev 2011-04-15 12:48:31 följande:
    Vad lätt man kan gå upp de är inte riktigt klokt vad fort de går sen tar de längre tid att gå ner i vikt.
    Det beror oftast på att man omgående går upp vattenvikt. Det vattnet försvinner också ganska snabbt när kroppen normaliserat sig. Däremot så har man stört insulinet, och fettinlagringen är igång. Så man ca en halv till en vecka där man lagrar fett, och samtidigt försöker göra sig av med vattnet och såsmåningom går också fettet bort igen. Man kan lätt sabba mer än man tror med ett fusk alltså, och det är därför ätardagar tex inte alls passar ihop med LCHF.
  • jeng

Solrosen,
    3 år efter en förlossning har du kvar graviditetshormoner i kroppen :-P Men däremot om du har haft en bra graviditet så borde du ju absolut inte ha samma påverkan av det som jag har!

Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**