• vårsol

tygblöjetråden del 6

Sjätte tråden!!!

Välkomna in att prata tygblöjor!

• Svar på tråden tygblöjetråden del 6
  • Tygtiiger

Mian: för oss funkade det inte med ikeas fleece, den var för vattenavstötande. Men testa! Det är ju inte dyrt direkt (och man kan ju klippa till en fin bebisfilt).

Lux: nu är inte blöjbaken lika påfallande (sonen är stor, 9 mån och över 11 kg), men byxor är fortfarande ett problem ibland, Vianvänder ju rätt stora blöjor, men med fuzzibunz blir problemet mycket mindre (jo jag vet att fuzzis är bra vårsol, men för oss är de faktiskt den näst bästa blöjan efter totsbots - de läcker ibland och är mycket mindre anpassningsbara i storlek än bumpy, jag ska skicka efter en nature babies som har kardborre på prov tror jag). www.onetex.com säljer bodyförlängare som har varit jättebra att ha!

aprilbarn: vi gjorde av med 12 blöjor per dygn i början och är nu nere på ca 6 - 8 (han bajsar rätt så ofta) så vi har behövt många. Vi har använt vårt vanliga kulörtvättmedel men inget sköljmedel, fast helst ska man ha ett tvättmedel utan zeoliter, Ocean sägs vara bra, jag får väl ta mig till Granngården för att köpa och testa.

• LUX

var köper man rispapper i sthlm? finns det på babyland?

• kristinah

Clara - efter ett tag kan tvättmedlet bygga upp ett litet lager på blöjorna så att de suger sämre. Så ungefär en gång/kvartal brukar vi först tvätta alla blöjor som vanligt och sedan direkt efter köra en tvätt igen men helt utan tvättmedel så att de sköljer ur alla ev rester av tvättmedel.
    man kan säkert bara köra sköljningen men jag vet inte hur man gör detta på våran maskin.

Hoppas att det är så enkelt att de bara behöver sköljas ur lite extra.

• Santisen

oj vilken lång tråd.
    Ni har säkert svarat på dessa frågor..

hur gör ni på natten?
    Vad använder ni för ytterbyxa mm??
    Byter ni nånting under natten eller sover barnet bra hela natten?
    Är de väldigt våta när de vaknar?

Jag har precis börjat med tyg på natten...men jag tycker att hon blir så våt och ibland så kissar hon igenom.

• vårsol

Santisen för tillfället har vi engångs på natten. Vi har haft fuzzibunz på natten förut men då måste vi byta en gång och just nu sover han för dåligt och blir för ledsen om vi byter på honom på natten så nuhar vi engångs på natten. Det har gått lite i perioder det där.

• Lilith74

Santisen:
    Vi har tyg på natten, oftast en Imse snap diaper med en Bumpy nattbyxa utanpå, jag lägger ofta ett inlägg i blöjan, vi har inlägg från Nature babies i frotté som är bra. Clara är 4,5 månader och har sovit hela natten sedan tio veckors ålder, från cirka 20 till 06. Vid 06 är blöjan ordentligt våt. Men det har aldrig läckt i sängen. Dock har jag ett hippychicklakan under hennes vanliga lakan för att skydda madrassen, ifall det skulle läcka. Jag har haft Fuzzi på natten, men då vad det blött i hennes pyjamas på morgonen.

• MayaS

Lilith74:

Tack så hemskt mycket för ditt svar.... tyckte själv att de såg helt enorma ut, då vet jag att jag kan lägga undan dem ett tag till..*S*

Har förövrigt fått ännu ett svar från tullen... som i korthet går ut på att oavsett pris eller skick alltså ny eller begagnad så tillkommer tull + moms vid köp utanför ett EU-land vilket jag personligen tycker är totalt sinnessjukt...

Tror dock att jag kommer testa köpa från e-bay USA iaf... får väl höra om säljaren är snäll och skriva "gift" på paketet.... tänkte juh inte köpa så mycket åt gången..

• Lilith74

Maya: Kanske också kan vara skönt att veta att en nyfödd inte är så där gigantisk, då hade man väl helst varit sövd hela förlossningen

Jag undrar om någon testat "Popolino ultrafit"? Är de bättre eller sämre än Imse Snap Diaper?

• Lilith74

Clara: jag tvättar nästan bara helt utan tvättmedel och med bara en skvätt äppelcidervinäger i. Det gör blöjorna mjuka och fina. Då och då har jag i lite flytande Ecover, cirka en kapsyl. Det räcker, de blir rena även utan tvättmedel och det blir ingen "film" på dem.

• Tygtiiger

Santisen: nu har vi engångs på natten för han vaknar och kissar så ofta (9 mån och tänder, suck). Innan hade vi totsbots oblekta, ibland med ett fuzzibunzinlägg mellan blöjan och blöjbyxan (bumpy natt). Då kunde det hända att blöjbyxan blev lite blöt utanpå men det var aldrig blött i sängen (med engångs glipar det ibland i benen och då blir det ju PÖLAR)

Svar på tråden tygblöjetråden del 6