• vårsol

tygblöjetråden del 6

Sjätte tråden!!!

Välkomna in att prata tygblöjor!

• Svar på tråden tygblöjetråden del 6
  • MayaS

Spännade Lilith74:

du har juh nån att prova på iaf.... hmmm kanske får "låna" sambons lilla brorson..*S*

bar för att testa...jaja om inte annat så lär jag väl få reda på den om ca 18 veckor.... återkom gärna med en rapport!!

Jag menar även om de inte är nått bra så har man juh inte betalat allt för högt pris...

• MayaS

Lilith74:

e väl det som oroar mig.... men samtidigt så tvättar jag allt annat begagnat som jag köper så det kommer jag juh göra med blöjorna oxå.... visst kunde man tvätta Fuzzi Bunz på rätt högt gradantal??

• kixan

Maya: Javisst, man kan köra dom i 95, så allt eventuellt snusk försvinner ju garanterat då.

• Lilith74

kixan: Är det så? Försvinner ALLT gammalt guck på 95?
    Jag oroar mig för fläckar som inte går bort, det skulle kännas så äckligt.

• MayaS

Va bra... då kanske man skulle våga sig på att köpa lite från e-bay då.... det verkar juh inte helt lätt att få tag i begagnade här i Sverige.... och helt ärligt... jag har inga krav på att de måste vara nya.... de är juh inte de billigste tygisarna direkt.... hmm får fundera lite till... blir iaf först efter nyår isf....

• kixan

Lilith: Tja, 95 + vitmedel borde ju funka rätt bra för att få bort fläckar, annars är galltvål superbra för att ta bort, fast det gör blöjan lite vattenavstötande så då får man eftertvätta den några gånger så den släpper igenom igen.
    Alla eventuella bakterier och dålig lukt dör iaf garanterat i 95.

• Lilith74

Galltvål, jag hör mer och mer gott om den. Måste försöka få tag i en...

• kixan

Lilith: Jag är faktiskt ute efter citrontvål nu (ska beställa från minimundus så snart jag kommer på vad mer jag vill ha därifrån), den ska funka lika bra på fläckar som galltvål, men utan att lämna den där oljiga ytan som gör att blöjorna inte släpper igenom fukten.

• Vildsvin80

Lilith & Kixan: Jag har använt minimundus fläckborttagningstvål sedan min son började med tygblöjor och den har fungerat superbra. Det är nästan mirakulöst att se hur fläckarna bara försvinner efter en liten stunds skrubbande. Vet inte om det är samma sak som citrontvålen, men det är det kanske?

På tal om att engångsblöjor stinker pissoar och annat äckligt och att man tror att barnet har bajsat i blöjan fast det bara är blöjan som stinker så illa, så undrar jag varför man aldrig hör ngn icke-tygblöjeanvändare prata om det? De måste ju oxå känna lukten, men de är väl vana eller tror att barns urin luktar så i blöja. Inte konstigt att de behöver de där fruktansvärda miljöfarliga blöjhinkarna som plastar in plast-blöjan ytterligare en gång för att slippa lukten!

Länge leve tygblöjan!!

• purple liz

Är det någon mer än jag härinne som "fuskar" med engångs för tillfället? Min lilla har börjat äta mer mat och bajsar fjorton gånger per dag (känns det som iaf), så det blev för mycket även för en tygisfrälst som jag. Fast jag är fast besluten att börja med dem igen!
    Maken verkar dock vara lättad över att slippa dem.....

Svar på tråden tygblöjetråden del 6