• Fru Sveden

Bästa bilbarnstolen?

Lillebror måste snart byta från sitt babyskydd och min tanken är att vi skall köpa ny bilbarnstol till storebror (ca 2,5år). Vilken skall vi köpa? Många säger att man kan vända på barn när dom är runt 3år, men vi tänkte vänta så länge som möjligt så jag vill ha en som är smidig och som inte tar för mycket plats och som är lätt att montera. Att den skall gå att ha åt båda hållen är inget krav (vill helst inte ha en sådan då dom skall vara sämre).

Så vilken modell skall vi köpa?

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Svar på tråden Bästa bilbarnstolen?
  • cicci85

Bra att du inte lyssnar på dem som säger att man kan vända vid tre år! Den bakåtvända stolen som går att använda längst tid är Britax Twoway, var väldigt nöjd med den, sonen satt i den tills han vägde 25 kg. Den kan ta väldigt liten plats men då blir benplatsen mindre, vill man ge barnet mer benplats så tar stolen såklart lite mer plats. Den är även godkänd framåtvänd men rekommenderas inte för det, bakåtvänt funkar den däremot utmärkt.

• Fru Sveden
    cicci85 skrev 2011-02-21 12:30:21 följande:

Bra att du inte lyssnar på dem som säger att man kan vända vid tre år! Den bakåtvända stolen som går att använda längst tid är Britax Twoway, var väldigt nöjd med den, sonen satt i den tills han vägde 25 kg. Den kan ta väldigt liten plats men då blir benplatsen mindre, vill man ge barnet mer benplats så tar stolen såklart lite mer plats. Den är även godkänd framåtvänd men rekommenderas inte för det, bakåtvänt funkar den däremot utmärkt.

Det är den jag funderat på också faktiskt. Den ser liten ut i alla fall När äldsta sonen är 4år (nästa sommar) kommer vi nog köpa en ny stol till honom som är till för att vara framåtvänd. Pratade med någon om detta och man skall kunna ha Britax Multi-Tech åt båda hållen också, MEN den är så tung så om man krockar är det inte säkert att den klarar det eller vad det var. Det gick i alla fall ut på att den var för tung. Dessutom kommer ju lillebror kunna ta Twowayen senare när vi känner att den vi har tar för stor plats. (Vi har en brio någonting till äldsta sonen nu). Det skulle dock vara mer praktiskt att vända äldsta sonen nu vid tre år för då får vi bättre plats i bilen, MEN hans säkerhet går lätt före mitt benutrymme kan jag säga Dom brukar ju dessutom ha britax twoway på rea med jämna mellanrum får hålla koll under våren och se om jag hittar någon med bra pris Begagnad vill jag helst inte köpa om man inte känner dom som haft den.
  • cicci85
    Fru Sveden skrev 2011-02-21 12:37:55 följande:
    Det är den jag funderat på också faktiskt. Den ser liten ut i alla fall När äldsta sonen är 4år (nästa sommar) kommer vi nog köpa en ny stol till honom som är till för att vara framåtvänd. Pratade med någon om detta och man skall kunna ha Britax Multi-Tech åt båda hållen också, MEN den är så tung så om man krockar är det inte säkert att den klarar det eller vad det var. Det gick i alla fall ut på att den var för tung. Dessutom kommer ju lillebror kunna ta Twowayen senare när vi känner att den vi har tar för stor plats. (Vi har en brio någonting till äldsta sonen nu). Det skulle dock vara mer praktiskt att vända äldsta sonen nu vid tre år för då får vi bättre plats i bilen, MEN hans säkerhet går lätt före mitt benutrymme kan jag säga Dom brukar ju dessutom ha britax twoway på rea med jämna mellanrum får hålla koll under våren och se om jag hittar någon med bra pris Begagnad vill jag helst inte köpa om man inte känner dom som haft den.
    Precis, multi-techen är för tung att ha framåt, jag har den till min 2,5-åring men kommer bara använda den bakåtvänd.

Varför ska ni vända honom bara för att han blir 4 år? Säkrare att ha honom bakåtvänd så länge som möjligt

Självklart ska säkerhet gå först
  • tinis77

Säger oxå britax two-way. Äldsta sonen sitter fortfarande bra i sin, 5½ år. Fattar inte dem som vänder för att det är enklare eller bekvämare, jag krånglar gärna med mina 3 bakåtvända i några minuter innan jag ska iväg. Huvudsaken är att barnen sitter säkert.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Fru Sveden
    tinis77 skrev 2011-02-21 12:43:35 följande:
    Säger oxå britax two-way. Äldsta sonen sitter fortfarande bra i sin, 5½ år. Fattar inte dem som vänder för att det är enklare eller bekvämare, jag krånglar gärna med mina 3 bakåtvända i några minuter innan jag ska iväg. Huvudsaken är att barnen sitter säkert.
    Blir det inte trångt för benen. Vi har nu svårt att få in sonen på plats för att benen typ måste vikas dubbla när han sitter bakåtvänd och då är han bar 2,5år. Tvivlar starkt på att hur mycket plats vi än har i bilen kommer han inte kunna sitta bakåt i mer än 1år till för brorsan är lika lång som honom (vid samma ålder) så vi kommer inte få plats i så fall.
  • cicci85

Här är min son i Twowayen, nästan 5 år och 116 cm.
  • cicci85

Har väldigt svårt att förstå argumentet "trångt för benen". Sonen ligger 2 kurvor över medel...

• Fru Sveden
    cicci85 skrev 2011-02-21 12:52:58 följande:
    Har väldigt svårt att förstå argumentet "trångt för benen". Sonen ligger 2 kurvor över medel...
    Har ni en bilbarnstol fram också och vad är det för en i så fall? Det är väl där vårt problem kommer vara för vi kommer inte kunna ha passagerarstolen så långt fram eftersom när äldsta sonen är 5år är nummer två 3år och behöver mer plats för benen också. (visserligen ett senare problem, men i alla fall)
  • LillTussa

Rekommendationen för att vända är 4 år. Enligt NTF så du gör helt rätt som struntar i de som säger 3 år.

Jag röstar på britax two-way. Vi köpte en likadan till vår dotter nu 22 mån, så lilleman kan ta actan.

Prova i bilen innan så du ser  att den passar bra och att ni får plats resten av er. Men det brukar inte vara problem med utrymme på TW, annat är det med t ex acta cosmic comfort, kräver urmycket plats i bilen. Men prova innan ni köper! 

• cicci85
    Fru Sveden skrev 2011-02-21 12:54:53 följande:
    Har ni en bilbarnstol fram också och vad är det för en i så fall? Det är väl där vårt problem kommer vara för vi kommer inte kunna ha passagerarstolen så långt fram eftersom när äldsta sonen är 5år är nummer två 3år och behöver mer plats för benen också. (visserligen ett senare problem, men i alla fall)
    Japp, har haft både Akta Graco Duoflex och Britax Secura i framsätet.
Svar på tråden Bästa bilbarnstolen?