• Fru Sveden

Bästa bilbarnstolen?

Lillebror måste snart byta från sitt babyskydd och min tanken är att vi skall köpa ny bilbarnstol till storebror (ca 2,5år). Vilken skall vi köpa? Många säger att man kan vända på barn när dom är runt 3år, men vi tänkte vänta så länge som möjligt så jag vill ha en som är smidig och som inte tar för mycket plats och som är lätt att montera. Att den skall gå att ha åt båda hållen är inget krav (vill helst inte ha en sådan då dom skall vara sämre).

Så vilken modell skall vi köpa?

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Svar på tråden Bästa bilbarnstolen?
  • cicci85
    LillTussa skrev 2011-02-21 12:57:59 följande:
    Rekommendationen för att vända är 4 år. Enligt NTF så du gör helt rätt som struntar i de som säger 3 år.
    Rekommendationen är ju bakåtvänt så länge som möjligt till 25 kg, men vända tidigast vid 4-5 år. Tycker det är ganska stor skillnad
  • Fru Sveden

Ja hur det än blir så får det nog bli en britax twoway eftersom alla som svarat tycker att den är bäst. Helt otroligt folk på fl kan vara överens jag är grymt imponerad Tack för hjälpen nu skall jag bara hitta en till ett vettigt pris vilket jag tror blir svårare än att bestämma vilken jag skall köpa

• LillTussa
    cicci85 skrev 2011-02-21 12:59:54 följande:
    Rekommendationen är ju bakåtvänt så länge som möjligt till 25 kg, men vända tidigast vid 4-5 år. Tycker det är ganska stor skillnad
    Tur du finns som kan rätta en virrig mamma. Tycker själv det är så självklart att de ska sitta så länge som möjligt att man glömmer liksom förklara sig ytterligare eller vara mer noga när man skriver. Men du har så rätt!
  • straw2008

Vi har en britax two way har den frammåt till vår stora på 2,5 år, den lilla ettåringen åker i en bakåtvänd maxicosi mobi!

Tycker kombon av våra stolar är toppen.

Av de två vi har är ju helt klart britax den smidigaste, den andra väger SJUKT mkt.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • cicci85
    straw2008 skrev 2011-02-21 13:03:09 följande:
    Vi har en britax two way har den frammåt till vår stora på 2,5 år, den lilla ettåringen åker i en bakåtvänd maxicosi mobi!

Av de två vi har är ju helt klart britax den smidigaste, den andra väger SJUKT mkt.
    Får man fråga varför ni har den framåt till den lilla 2-åringen?
  • LillTussa
    Fru Sveden skrev 2011-02-21 13:01:23 följande:
    Ja hur det än blir så får det nog bli en britax twoway eftersom alla som svarat tycker att den är bäst. Helt otroligt folk på fl kan vara överens jag är grymt imponerad Tack för hjälpen nu skall jag bara hitta en till ett vettigt pris vilket jag tror blir svårare än att bestämma vilken jag skall köpa
    Babyproffsen hade för 1895 och barnenshus brukar ha för 1695 på kampanj. Håll utkik!
  • LillTussa
    straw2008 skrev 2011-02-21 13:03:09 följande:

Snälla vänd!
    Barnets nacke klarar inte en kollison lika bra framåtvänd som bakåtvänd.
  • tinis77

Han sitter med böjda ben, men han klagar inte. Han vill dessutom inte sitta framåt, han har sett krockfilmer och tycker att det ser läskigt.
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Fru Sveden
    LillTussa skrev 2011-02-21 13:05:50 följande:
    Babyproffsen hade för 1895 och barnenshus brukar ha för 1695 på kampanj. Håll utkik!
    Tack för tipset än så länge är det ingen panik att köpa ny då lillebror fortfarande får plats i sitt babyskydd så då kan man ju vänta på att det kommer ett tillfälle med bra pris på en ny stol.
  • Fru Sveden

Ni som har Two-Way är remarna som man sättar fast barnen med lång? Jag brukar alltid lyckas köpa båda vagnar och bilbarnstolar där remarna tycks vara gjorda för en minidvärg. Obestämd

Svar på tråden Bästa bilbarnstolen?