• Fru Sveden

Bästa bilbarnstolen?

Lillebror måste snart byta från sitt babyskydd och min tanken är att vi skall köpa ny bilbarnstol till storebror (ca 2,5år). Vilken skall vi köpa? Många säger att man kan vända på barn när dom är runt 3år, men vi tänkte vänta så länge som möjligt så jag vill ha en som är smidig och som inte tar för mycket plats och som är lätt att montera. Att den skall gå att ha åt båda hållen är inget krav (vill helst inte ha en sådan då dom skall vara sämre).

Så vilken modell skall vi köpa?

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Svar på tråden Bästa bilbarnstolen?
  • Flerbarnstokan
    Flerbarnstokan skrev 2011-02-21 22:26:05 följande:
    Det beror ju på hur stora barn man har. Min son vägde 25 kg först när han gick i tredje klass. Så man får välja stol lite efter barnets kroppsform också är det jag menar.

Hellre en säker stol (dvs BeSafe) upp tills barnet väger 18 kg, sedan får man väl köpa en annan att ha fram tills barnet kan vändas framåt. Skulle inte köpa en mindre säker stol bara för att den skall räcka längre, spara in pengar men riskera mina barns liv. Kostar ju extra, men ett barns liv kan inte värderas i pengar. *militant-säkerhets-minister-mamma*
    menar alltså inte att barnet skall vändas framåt när det väger 18 kg, utan menar att då får man en period använda en annan bakåtvänd stol trots att de inte är lika säkra, för det är ju bättre än ingenting alls...
  • lady in red

Har bara läst Ts.
    Våran dotter har alltid vart superlång och stor,så vi vände henne när hon var 3 år,för hon fick faktist inte plats med benen längre,och klagade på detta(fast vi har en kombi bil).
    Babyaffären var på oss fler ggr att man ska tidigast vända dom vid 4 år,eftersom deras nackmuskler inte är så starka än när de är under 4 år. De klarar en krock bättre om de sitter bakåtvända. Så trors det dåliga samvete för detta,så fick vi vända henne frammåt ändå,nu är hon snart 4 år och britax bältesstol är toppen! Lillebror 15 månader sitter i en britax multitech som är toppen,den kan man även vända frammåt sen,så den är bra på det viset också. Den tar inte så mycket plats heller om man har en mindre bil.Så britax är mitt råd .

• Cecci78
    Flerbarnstokan skrev 2011-02-21 22:32:24 följande:
    menar alltså inte att barnet skall vändas framåt när det väger 18 kg, utan menar att då får man en period använda en annan bakåtvänd stol trots att de inte är lika säkra, för det är ju bättre än ingenting alls...
    Skulle du kunna visa mig var det står att andra stolar som finns på markanden idag inte är lika säkra som den du tycker är bäst? Vet att det funnits ett gammalt test som gjordes för flera år sedan med felmonterade stolar som inte är de som finns på marknaden idag.
  • Cecci78
    lady in red skrev 2011-02-21 22:33:10 följande:
    Har bara läst Ts.
    Våran dotter har alltid vart superlång och stor,så vi vände henne när hon var 3 år,för hon fick faktist inte plats med benen längre,och klagade på detta(fast vi har en kombi bil).
    Babyaffären var på oss fler ggr att man ska tidigast vända dom vid 4 år,eftersom deras nackmuskler inte är så starka än när de är under 4 år. De klarar en krock bättre om de sitter bakåtvända. Så trors det dåliga samvete för detta,så fick vi vända henne frammåt ändå,nu är hon snart 4 år och britax bältesstol är toppen! Lillebror 15 månader sitter i en britax multitech som är toppen,den kan man även vända frammåt sen,så den är bra på det viset också. Den tar inte så mycket plats heller om man har en mindre bil.Så britax är mitt råd .
    många tycker den tar mycket mer plats än andra stolar och att den ger väldigt dåligt benutrymme, vet inte själv då jasg inte provat den. Vad jag vet är att NTF inte rekommenderar att använda sk kombistolar framåtvänt, jag har känt på den i butik och den är ju blytung, den skulle jag aldrig våga använda framåt, all den tyngden får ju barnet i ryggen vid en ev. krock.

http://www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp?katid=1

Frågan gällde two way här men det står om kombinerade bilstolar i svaret
  • lady in red
    Cecci78 skrev 2011-02-22 21:15:15 följande:
    många tycker den tar mycket mer plats än andra stolar och att den ger väldigt dåligt benutrymme, vet inte själv då jasg inte provat den. Vad jag vet är att NTF inte rekommenderar att använda sk kombistolar framåtvänt, jag har känt på den i butik och den är ju blytung, den skulle jag aldrig våga använda framåt, all den tyngden får ju barnet i ryggen vid en ev. krock.

www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp?katid=1

Frågan gällde two way här men det står om kombinerade bilstolar i svaret
    När vi skulle köpa ny stol så sade vi att vi har en kombi som inte är så stor så vi vill ha en stol som inte tar för mycket plats. Och då visade sig att denna är en av dom som inte tar mycket plats. Så där håller jag absolut inte med dig! däremot så är inte benutrymmet det bästa. Men våran förra vi hade Bee safe izikid tog mycket mer plats!! Våran son kommer inte åka frammåt vänd i denna,han får britax bältesstol när han e 4 år,så då säljer vi denna.
  • Flerbarnstokan
    Cecci78 skrev 2011-02-22 21:11:58 följande:
    Skulle du kunna visa mig var det står att andra stolar som finns på markanden idag inte är lika säkra som den du tycker är bäst? Vet att det funnits ett gammalt test som gjordes för flera år sedan med felmonterade stolar som inte är de som finns på marknaden idag.
    länken i mitt inlägg nr 37, klicka vidare och titta på filmerna... samp läs testet i pdf filen.
  • cicci85
    Flerbarnstokan skrev 2011-02-23 18:02:07 följande:
    länken i mitt inlägg nr 37, klicka vidare och titta på filmerna... samp läs testet i pdf filen.
    Testet är fyra år gammalt och de flesta av modellerna tillverkas inte ens längre... Vore ju intresant att se ett nytt test, men med rättmonterade stolar i en bil.
  • Cecci78
    Men jag skrev i mitt inlägg att det fanns ett gammalt test och det var precis det testet jag menade. Det är gjort för 4 år sedan och inte med de stolar som finns på marknadn idag...
  • Cecci78
    Britax Two Way som vi diskuterade innan är ju dessutom inte med i det testet. Det står att Be Safe var mest intakt och skyddar barnet bäst, men det är ju av de 7 stolarna i det testet. Minst 3 av dem finns ju inte kvar på marknaden och nya har tillkommit så jag förstår inte hur du kan applicera det på de stolar som säljs idag? Förklara gärna.
  • Fru Sveden
    Flerbarnstokan skrev 2011-02-21 22:26:05 följande:
    Det beror ju på hur stora barn man har. Min son vägde 25 kg först när han gick i tredje klass. Så man får välja stol lite efter barnets kroppsform också är det jag menar.

Hellre en säker stol (dvs BeSafe) upp tills barnet väger 18 kg, sedan får man väl köpa en annan att ha fram tills barnet kan vändas framåt. Skulle inte köpa en mindre säker stol bara för att den skall räcka längre, spara in pengar men riskera mina barns liv. Kostar ju extra, men ett barns liv kan inte värderas i pengar. *militant-säkerhets-minister-mamma*
    Så du menar att den enda säkra stolen på marknaden är Besafe? Varför köper människor ens dom andra billiga "skit" stolarna om dom nu är så värdelösa är väl min spontana tanke? Visst min sons säkerhet är viktig, men det kan ju omöjligt vara så att det enbart finns en enda stol som är tillräckligt bra för att kunna ge ett bra skydd åt min son. Att det dessutom är den dyraste på marknaden gör ju att det låter mer som du är försäljare av stolen än att du rekommenderar den för att den är bäst.

Till er som rekommenderat TwoWay jag kommer att köpa en sådan. Dom har den på "rea" på babyland inom en snar framtid fick jag veta för några dagar sedan. 1295:- mer än halva priset Nice
    Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
Svar på tråden Bästa bilbarnstolen?