lady in red skrev 2011-02-21 22:33:10 följande:
Har bara läst Ts.
Våran dotter har alltid vart superlång och stor,så vi vände henne när hon var 3 år,för hon fick faktist inte plats med benen längre,och klagade på detta(fast vi har en kombi bil).
Babyaffären var på oss fler ggr att man ska tidigast vända dom vid 4 år,eftersom deras nackmuskler inte är så starka än när de är under 4 år. De klarar en krock bättre om de sitter bakåtvända. Så trors det dåliga samvete för detta,så fick vi vända henne frammåt ändå,nu är hon snart 4 år och britax bältesstol är toppen! Lillebror 15 månader sitter i en britax multitech som är toppen,den kan man även vända frammåt sen,så den är bra på det viset också. Den tar inte så mycket plats heller om man har en mindre bil.Så britax är mitt råd

.
många tycker den tar mycket mer plats än andra stolar och att den ger väldigt dåligt benutrymme, vet inte själv då jasg inte provat den. Vad jag vet är att NTF inte rekommenderar att använda sk kombistolar framåtvänt, jag har känt på den i butik och den är ju blytung, den skulle jag aldrig våga använda framåt, all den tyngden får ju barnet i ryggen vid en ev. krock.
http://www.ntf.se/konsument/fraga3924.asp?katid=1
Frågan gällde two way här men det står om kombinerade bilstolar i svaret