• Fru Sveden

Bästa bilbarnstolen?

Lillebror måste snart byta från sitt babyskydd och min tanken är att vi skall köpa ny bilbarnstol till storebror (ca 2,5år). Vilken skall vi köpa? Många säger att man kan vända på barn när dom är runt 3år, men vi tänkte vänta så länge som möjligt så jag vill ha en som är smidig och som inte tar för mycket plats och som är lätt att montera. Att den skall gå att ha åt båda hållen är inget krav (vill helst inte ha en sådan då dom skall vara sämre).

Så vilken modell skall vi köpa?

Felix 08-06-20, Kevin 10-07-31
  • Svar på tråden Bästa bilbarnstolen?
  • Fru Sveden

Haha då kanske vi ses men inte vet att det är vi ser du en galen tjej stå och kriga om en twoway så är det antagligen jag

• FridaLee
    Fru Sveden skrev 2011-02-21 15:12:37 följande:
    Haha då kanske vi ses men inte vet att det är vi ser du en galen tjej stå och kriga om en twoway så är det antagligen jag
    Ha ha ja hade jag inte redan 3 st bakåtvända skulle jag också stå och kriga ha ha!
  • Cecci78
    Fru Sveden skrev 2011-02-21 13:14:51 följande:
    Ni som har Two-Way är remarna som man sättar fast barnen med lång? Jag brukar alltid lyckas köpa båda vagnar och bilbarnstolar där remarna tycks vara gjorda för en minidvärg. Obestämd
    de får inte vara längre än vad de är nu pga den standard som finns men jag tycker de är helt ok, min pojk är 6 år och 122 cm o sitter i den, bakåt då såklart
  • Cecci78
    straw2008 skrev 2011-02-21 13:03:09 följande:
    Vi har en britax two way har den frammåt till vår stora på 2,5 år, den lilla ettåringen åker i en bakåtvänd maxicosi mobi!

Tycker kombon av våra stolar är toppen.

Av de två vi har är ju helt klart britax den smidigaste, den andra väger SJUKT mkt.
    du menar bakåt väl? Den är inte bra att använda framåt, inte ens om barnet är 5 år o stort nog att åka framåtvänt, till en liten 2,5-åring låter det där ganska förödande om ni skulle vara med om en olycka, vilket jag naturligtvis inte hoppas
  • tinis77
    straw2008 skrev 2011-02-21 13:03:09 följande:
    Vi har en britax two way har den frammåt till vår stora på 2,5 år, den lilla ettåringen åker i en bakåtvänd maxicosi mobi!

Tycker kombon av våra stolar är toppen.

Av de två vi har är ju helt klart britax den smidigaste, den andra väger SJUKT mkt.
    Allvarligt, har ni en 2½åring framåtvänd??? :-O
    *Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • MammaHela
    2nd baby skrev 2011-02-21 13:26:20 följande:
    www.hts.no/se/news/view_news.php?id=195

allra bästa den har vi.
    Ja jättebra :/

www.teknikensvarld.se/nyheter/100215-besafe-izi-kid-x3/index.xml

plus att den bara är godkänd till 18 kg, vilket är uselt, min lilla tjej som är mindre än genomsnittet väger för mycket för den fast hon inte är 4 år än..

Så nej den suger..

Plus att Cosmicen suger med, den har superkorta bälten.

Så Two-way säger jag med,.
    T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Flerbarnstokan
    MammaHela skrev 2011-02-21 20:59:06 följande:

www.teknikensvarld.se/nyheter/100215-besafe-i...

plus att den bara är godkänd till 18 kg, vilket är uselt, min lilla tjej som är mindre än genomsnittet väger för mycket för den fast hon inte är 4 år än..

Så nej den suger..

Fast min 7 åring väger 19 kg, och sonen vägde inte särskilt mkt mer(trodde mina barn var ganska normalviktiga, men det kanse inte (med marginal i vikten). Efter att jag sett testfilmerna, klicka vidare på : http://www.testfakta.se/foraldrar_barn/article15119.ece
    så skulle jag inte våga använda någon annan än Be Safe, trots att den är stor och klumpig...
  • Flerbarnstokan
    cicci85 skrev 2011-02-21 13:28:58 följande:
    Tyvärr är den ju bara godkänd till 18 kg. Vill man ha en stol som funkar så länge som möjligt är det ju bättre att köpa en som är godkänd till 25 kg. Det viktigaste är ju trots allt att de åker bakåtvända så länge som möjligt.
    Det beror ju på hur stora barn man har. Min son vägde 25 kg först när han gick i tredje klass. Så man får välja stol lite efter barnets kroppsform också är det jag menar.

Hellre en säker stol (dvs BeSafe) upp tills barnet väger 18 kg, sedan får man väl köpa en annan att ha fram tills barnet kan vändas framåt. Skulle inte köpa en mindre säker stol bara för att den skall räcka längre, spara in pengar men riskera mina barns liv. Kostar ju extra, men ett barns liv kan inte värderas i pengar. *militant-säkerhets-minister-mamma*
  • Laura03

Jag funderar på BeSafe med isofix så slipper man en massa band och remmar som ska fästas runt, framför eller under den stolen den ska fästas i.

• Flerbarnstokan
    MammaHela skrev 2011-02-21 20:59:06 följande:

www.teknikensvarld.se/nyheter/100215-besafe-i...

Så nej den suger..

Vill bara påpeka att det felaktiga spännet återkallades för ett år sedan och finns inte längre, MEN man får se upp för det kan ju finnas om man köper en begagnad stol. Det gäller IZI 3, var annat spänne på IZI 1 och IZI 2.
Svar på tråden Bästa bilbarnstolen?