• riboflavin

Helstryp på hundar som drar? Diskussion!

Hejsan alla.

För  snart ett år sedan deltog jag och min unghund i en studie gjord av en elev vid Etologi och Djurskyddsprogrammet på SLU i skara.

Syftet med studien var att utreda drag hos hundar med olika halsband/selar samt hundars stressresponres mot halsband/sele.

Nu är arbetet klart och jag har fått en kopia, arbetet finns att läsa här

Resultaten är tydliga, i genomsnitt drar de deltagande hundarna mindre i easywalk selen än i strypkoppel.

Vilka är era erfarenheter? 

Min unghund är den irländska settern i testet.

Jag blev rakt av rekommenderad helstryp både av uppfödaren och av valpkursinstruktören, hur har det sett ut för er andra?

• Svar på tråden Helstryp på hundar som drar? Diskussion!
  • hmcc

Jag är fashinerad över att helstryp ens finns att köpa...

• piixelslyna

Jag har aldrig kört på helstryp även fast min hund kan få för sig att dra en hel del. Vissa fall har dragit på henne halvstryp, men eftersom att jag inte tycker att det hjälper så har hon just nu vanligt tyghalsband eller sele, lite beroende på promenad. 

• borganas

Mina ringa erfarenheter är att en hund som man haft sedan valpstadiet och som lärt sig att det inte är ok att dra i kopplet inte behöver några sk hjälpmedel, en äldre hund som inte har fått den lärdomen kan säkert med rätt hantering och vägledning lära sig det, utan att speciella hjälpmedel används, har iofs inget emot "helstryp" som säkert kan vara mkt effektivt vid vissa typer av enskilda individer.

Hanteringen av hund i kombination med helstryp eller andra hjälpmedel kan säkert  bli mindre bra om det praktiseras av personer utan erfarenhet av just detta,  det är min spontana reaktion iaf.

Studentarbetet/ exarbetet, som en elev vid SLU i Skara gjorde under 2010 var bra upplagt och intressant läsning.

• Angels

Vi rekommenderar alltid stimulering i form av hjärnaktiviteter. Stryp och selar är inget som vi rekommenderat någon av våra valpköpare. Min erfarenhet är att det är understimulerade hundar som drar i kopplet. Det är lätt att behandla symptomen, men många glömmer bort orsaken. Jag vet många som använt både stryp och div antidragselar och det funkar bra i början men sen blir det värre och värre och till slut bryr sig inte hunden. Ägarna bestraffar sin "olydiga" hundar när det i själva verket är de själva som ska ha en avhyvling för att de inte aktiverar sina hundar ordentligt.

• riboflavin
    Angels skrev 2011-02-22 18:10:42 följande:
    Vi rekommenderar alltid stimulering i form av hjärnaktiviteter. Stryp och selar är inget som vi rekommenderat någon av våra valpköpare. Min erfarenhet är att det är understimulerade hundar som drar i kopplet. Det är lätt att behandla symptomen, men många glömmer bort orsaken. Jag vet många som använt både stryp och div antidragselar och det funkar bra i början men sen blir det värre och värre och till slut bryr sig inte hunden. Ägarna bestraffar sin "olydiga" hundar när det i själva verket är de själva som ska ha en avhyvling för att de inte aktiverar sina hundar ordentligt.
    När du säger vi, in vilken egenskap menar du då?

Jag tror också att träning är rätt väg att gå, men hoppas att arbetet kan visa på att de som rekommenderar stryphalsband är ute och cyklar, och att om man "måste" ha ett fysiskt hjälpmedel så är selar ett bättre alternativ, både ur resultatsynpunkt och för hunden.

Min tik "drar" fortfarande men lite eftertanke har visat att det för henne verkar handla om att hon saknar "växel" för att kunna röra sig bekvämt i min vanliga promenadtakt, ökar jag på steglängden lite, eller vi går riktigt långsamt försvinner problemet helt. 
  • Angels
    riboflavin skrev 2011-02-22 20:17:19 följande:
    När du säger vi, in vilken egenskap menar du då?

Jag tror också att träning är rätt väg att gå, men hoppas att arbetet kan visa på att de som rekommenderar stryphalsband är ute och cyklar, och att om man "måste" ha ett fysiskt hjälpmedel så är selar ett bättre alternativ, både ur resultatsynpunkt och för hunden.

Min tik "drar" fortfarande men lite eftertanke har visat att det för henne verkar handla om att hon saknar "växel" för att kunna röra sig bekvämt i min vanliga promenadtakt, ökar jag på steglängden lite, eller vi går riktigt långsamt försvinner problemet helt. 
    Sorry, jag menar jag och min sambo. :)

nä, jag anser att man aldrig behöver ha fysiska hjälpmedel om man gör "rätt" från början, vilket man gör om man är en seriös hundägare med intresse för sin hund.
  • riboflavin
    Angels skrev 2011-02-22 20:57:52 följande:
    Sorry, jag menar jag och min sambo. :)

nä, jag anser att man aldrig behöver ha fysiska hjälpmedel om man gör "rätt" från början, vilket man gör om man är en seriös hundägare med intresse för sin hund.
    Så sant, men tyvärr så ligger folks förtroende för hjälpmedel ofta väldigt högt i jämförelse för deras förtroende för sin egen förmåga. Annars hade ju inte marknaden för "hjälpmedel" funnits.

Tyvärr finns det ju på tok för många hundägare som inte inser vikten av träning när valpen är liten (vissa som inte ens inser det senare heller) och det är ju dom man måste komma åt, för att de inte ska ta den enkla vägen och använda fel hjälpmedel, eller hjälpmedel på fel sätt.

Sen tror jag att det finns gott om "seriösa" hundägare som gör fel trots intresse, antingen pga okunskap eller för att man lyssnar till fel råd. Att jag inte försökte med stryphalsband var ju snarare tur än något annat då många i min omgivning verkade anse att det var enda sättet.
    Hade jag lyssnat på dom istället för att prova mig fram med andra metoder så hade ju jag också varit en oseriös hundägare. Allt är inte svart/vitt. Att döma ut en hundägare som gjort fel tidigare gör ju inte hundens situation bättre tyvärr.
  • iii
    Angels skrev 2011-02-22 18:10:42 följande:
  • MammaTillDomFinaste

hmm, tycker snarare att dom bara får svårt att andas än att man ser nå resultat i själva dragningen! men jag har alltid blivit rekomenderad helstryp, kedja, när en hund dragit, och hört måååånga få det rådet. Själv har jag halvstryp på mina, enbart för att de är lättare att ta av å på å jag slipper knäppa halsbanden. Och då stryper det inget, stoppet liksom är just innan halsen börjar så det inte ska dra åt halsen. 
    Tror mer på träning, och om man behöver ha redskap, så sele.  

♥ Kineserna Nova & Buddha, katten Listo och Whippeten Ådi ♥
  • Joico

Kommunikationen mellan hundförare och hund ska inte sitta i snöret, då är man fel ute helt enkelt.

Svar på tråden Helstryp på hundar som drar? Diskussion!