• riboflavin

Helstryp på hundar som drar? Diskussion!

Hejsan alla.

För  snart ett år sedan deltog jag och min unghund i en studie gjord av en elev vid Etologi och Djurskyddsprogrammet på SLU i skara.

Syftet med studien var att utreda drag hos hundar med olika halsband/selar samt hundars stressresponres mot halsband/sele.

Nu är arbetet klart och jag har fått en kopia, arbetet finns att läsa här

Resultaten är tydliga, i genomsnitt drar de deltagande hundarna mindre i easywalk selen än i strypkoppel.

Vilka är era erfarenheter? 

Min unghund är den irländska settern i testet.

Jag blev rakt av rekommenderad helstryp både av uppfödaren och av valpkursinstruktören, hur har det sett ut för er andra?

• Svar på tråden Helstryp på hundar som drar? Diskussion!
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-24 13:17:50 följande:
    Ah, så nästan samma grej men ändå inte det som skiljer är ju vart kopplet går..

Har samma problem, typ. Hon är alldeles för ivrig och vill framåt framåt framåt. Det går alldeles för fort både för henne och mig... Spårandet blir mer stress än tillfredställande, om man kan säga så.

Nä Böttcher förstår jag mig inte på alls, i min mening blir det tvång, för selen tvingar ju ner nosen. Så vill inte jag spåra med en hund.
    Okej, ja eftersom nomen kopplas linan på baktill så kan hunden dra bäst den vill utan att störas. Jag kan styra takten och samtidigt heller inte störa så länge han lägger sig i selen. Funkar super! Både han o jag är nöjda med nomen!

Ursäkta OT!!
  • Joico
    MariaX m 2 skrev 2011-02-24 08:35:27 följande:
    Här har klickern kommit fram igen :)
    Woh-oh-oh-oh-woh!! Skål
  • CinnamonMai
    Joico skrev 2011-02-23 23:02:04 följande:
    Jag hade bytt till något annat, om jag vore ni. Nåt mer ergonomiskt. Visst, även om han kanske inte drar och därmed snebelastas så känns det ändå inte som att det är nån direkt komfortsele, eller? Och att ha kopplet frampå känns bara jobbigt och krångligt.

Klart ni kan ha spårselen även när ni inte spårar. Hunden har nog stenkoll på när det är spår som gäller eller bara vanlig promenad.
    Har ni provat typ en H-sele? Eller en Y-sele?
    MammaTillDomFinaste skrev 2011-02-24 08:20:08 följande:
    jag tror säkert att de går att träna hunden att förstå att den itne alltid ska spåra för att den får spårselen på sej. Men min förra hund började söka en spårstart så fort selen kom på, tog på den i bilen en gång, han hoppade ur och började pendla av marken efter en start på engång. 
    ända gången han använt spårsele innan var när han hade kennelhosta å inte kunde ha nåt mot halsen.

Men en Y sele sitter ju väldigt bra och bekvämt på kroppen utan att belasta, om man vill ha sele istället för halsband, har beställt en sådan åt min lilla puff, hon är sån som går å hostar i halsband, även om hon inte drar. Har en spårsele nu på henne, men tycker inte om hur den sitter, hon är så liten så jag tycker den sitter dumt över bröstet på henne, trots att den ör i rätt storlek, så tror de passar bättre med en Y sele på henne.  
    Tack för era tips. Ska testa med något annat.
  • LillTussa

Fast ni som är helt emot stryp, är ni för vanliga halsband då?

Det är ju konstaterat att halsband ger större nackskador än helstryp, det skonar hundens nacke för de som ska hålla på å rycka i tid o otid. Halsband är stumt (inte halvstryp) medan helstrypet ger en mjukare korrigering om man ska se till själva kraften som ger åverkan på nacken.

Jag är för att hundar ska tränas i tidig ålder på att gå i koppel! Det är sååå många som faktiskt bara struntar i det eller ger upp för tidigt. ALLA hundar kan koppeltränas.
    (därför jag aldrig använder koppel på mina valpar i början. Börjar koppelträna som sådant när de är 4 mån el senare, då de lärt sig att följa MIG. Visselpipa som inkallning som man fått intränat av uppfödare är super!) 
    Innan jag börjar koppelträningen använder jag koppel endast i nödfall och då styr jag aldrig hunden genom koppel, utan genom mig. (men alla bor inte så till att det kan göras, jag är medveten om det. )

• Joico
    LillTussa skrev 2011-02-24 22:56:38 följande:
    Fast ni som är helt emot stryp, är ni för vanliga halsband då?

Det är ju konstaterat att halsband ger större nackskador än helstryp, det skonar hundens nacke för de som ska hålla på å rycka i tid o otid. Halsband är stumt (inte halvstryp) medan helstrypet ger en mjukare korrigering om man ska se till själva kraften som ger åverkan på nacken.

Jag är för att hundar ska tränas i tidig ålder på att gå i koppel! Det är sååå många som faktiskt bara struntar i det eller ger upp för tidigt. ALLA hundar kan koppeltränas.
    (därför jag aldrig använder koppel på mina valpar i början. Börjar koppelträna som sådant när de är 4 mån el senare, då de lärt sig att följa MIG. Visselpipa som inkallning som man fått intränat av uppfödare är super!) 
    Innan jag börjar koppelträningen använder jag koppel endast i nödfall och då styr jag aldrig hunden genom koppel, utan genom mig. (men alla bor inte så till att det kan göras, jag är medveten om det. )
    Vanliga halsband tycker jag är helt OK, gärna brett (så det täcker minst 2 ryggkotor) och självklart inga ryck och slit i det heller.

Har du någon källa på det påståendet?
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-24 23:11:13 följande:
    Vanliga halsband tycker jag är helt OK, gärna brett (så det täcker minst 2 ryggkotor) och självklart inga ryck och slit i det heller.

Har du någon källa på det påståendet?
    Läste det någonstans för några år sedan. Går säkert googla fram men jag är för trött i ögat just nu..
    Men smala halsband som är stumma som används av folk som går å rycker i tid o otid har jag lust att skrota!

Men det är ju mer logiskt att heltstryp är mildare mot nacken än ett stumt halsband om man rycker i kopplet. Rycket dämpas ju.. Kan jag tycka, men jag vet inte.. Har som sagt bara retrieverkoppel för "syns skull", för andras mer än mig egen..
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-02-24 23:14:24 följande:
    Läste det någonstans för några år sedan. Går säkert googla fram men jag är för trött i ögat just nu..
    Men smala halsband som är stumma som används av folk som går å rycker i tid o otid har jag lust att skrota!

Men det är ju mer logiskt att heltstryp är mildare mot nacken än ett stumt halsband om man rycker i kopplet. Rycket dämpas ju.. Kan jag tycka, men jag vet inte.. Har som sagt bara retrieverkoppel för "syns skull", för andras mer än mig egen..
    Hoppsan, glömde svara
    Har aldrig hört det. Jag vet att det cirkulerar en undersökning stryp vs. stackel... men inget annat.

Jag tycker inte alls det är logiskt faktiskt. De muskler som sitter under huden får rejält med stryck av att bli ihoptryckta sådär, likså strupen. Stryphalsband skär gärna in lite överallt.. kotförskjutning kan bl.a orsakas av stryphalsband då de skär ner mellan kotorna.
    Ett brett halsband, fast eller med halvstryp, om man nu måste ha halsband öht. Sele är ju det bästa. Men det är väl likabra att tillägga att även det, såklart, inte är helt skaderiskfritt.
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-25 19:38:37 följande:
    Hoppsan, glömde svara
    Har aldrig hört det. Jag vet att det cirkulerar en undersökning stryp vs. stackel... men inget annat.

Jag tycker inte alls det är logiskt faktiskt. De muskler som sitter under huden får rejält med stryck av att bli ihoptryckta sådär, likså strupen. Stryphalsband skär gärna in lite överallt.. kotförskjutning kan bl.a orsakas av stryphalsband då de skär ner mellan kotorna.
    Ett brett halsband, fast eller med halvstryp, om man nu måste ha halsband öht. Sele är ju det bästa. Men det är väl likabra att tillägga att även det, såklart, inte är helt skaderiskfritt.
    Kanske det jag läst då? Det var ju några år sen och huvudet är ju inte helt bullet-proof, kan ju ha rört ihop det.
    Men det är ju som med allt annat gällande hund och redskap till hund. Används det rätt är det bra, används det fel så är det illa. 
    Som sagt, har ju retrieverkoppel av den enkla anledningen att det är ett väldigt praktiskt koppel/snöre att ha i fickan. Halsband som man ska koppla av och ha kvar på hunden är jag lite ambivalent, skaderisken om man har halsband i skogen är stor, de kan fastna i träd, buskar, i varandra när de busar etc. ( också därför jag inte har halsband på katten, utan är id-märkt i örat) Retrieverkoppel är ju väldigt praktiskt på det sättet, bara ta lös och man slipper ha halsband. Men det är ju smaksak.. 
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-02-25 22:18:07 följande:
    Kanske det jag läst då? Det var ju några år sen och huvudet är ju inte helt bullet-proof, kan ju ha rört ihop det.
    Men det är ju som med allt annat gällande hund och redskap till hund. Används det rätt är det bra, används det fel så är det illa. 
    Som sagt, har ju retrieverkoppel av den enkla anledningen att det är ett väldigt praktiskt koppel/snöre att ha i fickan. Halsband som man ska koppla av och ha kvar på hunden är jag lite ambivalent, skaderisken om man har halsband i skogen är stor, de kan fastna i träd, buskar, i varandra när de busar etc. ( också därför jag inte har halsband på katten, utan är id-märkt i örat) Retrieverkoppel är ju väldigt praktiskt på det sättet, bara ta lös och man slipper ha halsband. Men det är ju smaksak.. 
    Jojo, retrieverkoppel har jag inget emot.. höll jag på att säga. Fast egentligen har jag ju det eftersom de är stryp. Vi har bara retrieverkoppel till labben. Hon drar inte, gör inte utfall, kastar sig inte iväg osv. Men samtidigt så kan det ju räcka med ETT ryck, så har hunden skador för livet. Hon går mest lös, och då är det (som du säger) enkelt att bara dra de där över huvudet och enkelt att stoppa i fickan.

2 av 4 retrieverkoppel som vi har, har strypstopp. Alltså inte bara ett stopp som hindrar att snöret öppnar sig helt utan också ett som stoppar det från att strypa. Det blir som ett halvstryp, helt enkelt
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-25 22:37:21 följande:
    2 av 4 retrieverkoppel som vi har, har strypstopp. Alltså inte bara ett stopp som hindrar att snöret öppnar sig helt utan också ett som stoppar det från att strypa. Det blir som ett halvstryp, helt enkelt
    Finns det sådana? Är det två pluppar på kopplet då?
  • Alexandra992

Nä jag är helt emot helstryp på hundar och (speciellt) de som drar.
    Där är det sele eller vanligt halsband och träning, träning och träning som gäller.

Vi använder oftast sele men jag brukar ta retriverkoppel på vår hund då han inte drar och ofta är lös.
    Så det är av praktiska skäl.

• LillTussa
    Joico skrev 2011-02-26 19:59:06 följande:
    Japp, två pluppar en på varje sida om själva ringen.
    Det ena är härifrån www.out-n-out.se/html/hundkoppel/retriverkopp... och det andra är specialbeställt från Jens Hundartiklar, i läder.
    Fiffigt! Det visste jag inte! Kanske dags handla då!
  • Joico
    LillTussa skrev 2011-02-26 23:12:06 följande:
    Fiffigt! Det visste jag inte! Kanske dags handla då!
    Det tycker jag! I like it! Det finns ju egentligen ingen mening med att ha retrieverkoppel med helstryp, eftersom själva grejen bara är att man lätt ska kunna dra på och av det... jag älskar det från out-n-out! Jag har dock det längsta, tror jag, så det är väl inget man stoppar i fickan kanske.. jag brukar knyta det runt midjan.
  • hundpuss

Jag tycker inte att en viss sorts halsband är det bästa "botemedlet" när man har en hund som drar. Istället är det kontaktövningar och klickerträning.

• Puma87

Jag använder mig av halvstryp och/eller sele. Aldrig helstryp eller "vanligt" halsband.

Kitty 081003
  • ladyemsan

Går med min hund till 90% lös.
    Resterande tid i ett dressyr halsband.
    Kostar 99 kr, funkar hur bra som helst! Hade halvstryp, ALDRIG MER! Han blev rädd som liten och backade sig ur halsbandet, helt livsfarligt. Selar har jag aldrig förstått mig på, trodde de var till för att få hunden att just dra.

Poängteras bör att min hund är väldigt vältränad, drar aldrig i koppplet, När han är kopplad är det fot som gäller. Har tränat han sedan valp och aldrig heller dragit i honom, Mottot har varit att halsbandet inte ska dras åt. Därav är han väldigt känslig om halsen och lyssnar för minsta ändring.

Svar på tråden Helstryp på hundar som drar? Diskussion!