• riboflavin

Helstryp på hundar som drar? Diskussion!

Hejsan alla.

För  snart ett år sedan deltog jag och min unghund i en studie gjord av en elev vid Etologi och Djurskyddsprogrammet på SLU i skara.

Syftet med studien var att utreda drag hos hundar med olika halsband/selar samt hundars stressresponres mot halsband/sele.

Nu är arbetet klart och jag har fått en kopia, arbetet finns att läsa här

Resultaten är tydliga, i genomsnitt drar de deltagande hundarna mindre i easywalk selen än i strypkoppel.

Vilka är era erfarenheter? 

Min unghund är den irländska settern i testet.

Jag blev rakt av rekommenderad helstryp både av uppfödaren och av valpkursinstruktören, hur har det sett ut för er andra?

• Svar på tråden Helstryp på hundar som drar? Diskussion!
  • CinnamonMai
    Joico skrev 2011-02-23 22:13:56 följande:
    Har ni en sån man sätter kopplet i fram?
    Japp, blev rekommenderad den på valpkursen. Den som är på bilden i rapporten som TS länkar till. Vadå då?
  • LillTussa

Vi kör retrieverkoppel, från valp (första tiden inget koppel alls, vi kör följaövningar). Men så tränar vi också att hundarna ska följa oss och inte tvärtom och därför har inte hundarna dragit nåt alls. 

Gillar retrieverkoppel av många olika anledningar och sele använder vi vid drag o spårning för att hundarna ska "lägga" sig i selen och inte i kopplet.

Alla redskap för träning av hund är beroende på hur de används och hur kunskapen är hos den som använder redskapen.  Alla saker kan bli dåliga om de används fel. Lika bra som de kan bli super om de används rätt.

• Joico
    teflonminne skrev 2011-02-23 22:15:27 följande:
    Japp, blev rekommenderad den på valpkursen. Den som är på bilden i rapporten som TS länkar till. Vadå då?
    Jag tror faktiskt inte att det är så vanligt att folk har såna "hjälpmedels"-grejer utan att ha problem. Alltså som ni ert fall där ni använder selen för att hunden inte kan ha nåt annat, det är nog inte särskilt vanligt.

Jag har dock hört en del om att dessa selar inte ska användas under lång tid eftersom hunden snebelastas när kopplet sitter fram. En spårsele borde ju ge samma passform och då slipper man sätta kopplet fram på bröstet...
  • emmisss

Har bara läst TS

Vi har aldrig haft styp på våran Golden trots att han drog när han var liten och drar ibland nu oxå! Vi har valde bort halsband för att skona hans hals när han drog!  Vi använde sele eller Halti, halti funkade absolut allra bäst, helt plötsligt kunde man gå med honom och bara hålla kopplet med lillfingret typ! 

Rekomenderas verkligen till dragande hundar!  

• CinnamonMai
    Joico skrev 2011-02-23 22:20:00 följande:
    Jag tror faktiskt inte att det är så vanligt att folk har såna "hjälpmedels"-grejer utan att ha problem. Alltså som ni ert fall där ni använder selen för att hunden inte kan ha nåt annat, det är nog inte särskilt vanligt.

Jag har dock hört en del om att dessa selar inte ska användas under lång tid eftersom hunden snebelastas när kopplet sitter fram. En spårsele borde ju ge samma passform och då slipper man sätta kopplet fram på bröstet...
    Nej, det har du säkert rätt i.

Det hade jag ingen aning om, fast nu när du nämner det så låter det ju troligt. Blir väl till att testa något annat då. Spårsele har jag inte ens funderat på att vi kan ha när vi inte spårar.. så dum jag känner mig nu.. 
  • LillTussa
    emmisss skrev 2011-02-23 22:22:18 följande:
    Har bara läst TS

Vi har aldrig haft styp på våran Golden trots att han drog när han var liten och drar ibland nu oxå! Vi har valde bort halsband för att skona hans hals när han drog!  Vi använde sele eller Halti, halti funkade absolut allra bäst, helt plötsligt kunde man gå med honom och bara hålla kopplet med lillfingret typ! 

Rekomenderas verkligen till dragande hundar!  
    Varför valde ni inte att träna bort dragandet? Halti är för mig en genväg. Men det är min högst personliga åsikt.

Fast när jag sätter på selen på mina hundar så vill ju jag att de ska dra. 
  • CinnamonMai
    teflonminne skrev 2011-02-23 22:26:08 följande:
    Nej, det har du säkert rätt i.

Det hade jag ingen aning om, fast nu när du nämner det så låter det ju troligt. Blir väl till att testa något annat då. Spårsele har jag inte ens funderat på att vi kan ha när vi inte spårar.. så dum jag känner mig nu.. 
    Å andra sidan vet jag inte om det blir någon belastning alls eftersom han nästan aldrig går med sträckt koppel? Oftast håller han det själv.
  • LillTussa
    Joico skrev 2011-02-23 22:20:00 följande:

En fundering om denna sele: Är det typ samma funktion som en brötchen-sele som man kan använda till spårhundar som gärna vill gå lite väl högt med nosen? 
  • emmisss
    LillTussa skrev 2011-02-23 22:26:20 följande:
    Varför valde ni inte att träna bort dragandet? Halti är för mig en genväg. Men det är min högst personliga åsikt.

Fast när jag sätter på selen på mina hundar så vill ju jag att de ska dra. 
    Det gjorde vi natutligtvis till en början men det gav inte riktigt det vi ville, vi tappade nog tålamodet oxå.. 

Vi såg det som ett hjälpmedel...spelar det någor roll hur man kommer fram till ett bra resultat?
    Han lyssnar superbra på oss nu och går ofta lös, och kommer på inkallning m.m
Svar på tråden Helstryp på hundar som drar? Diskussion!