Donum skrev 2011-02-23 10:25:22 följande:
Om 99% av alla hundägare du möter har hundar som reagerar så på din, så kanske du ska kolla lite extra på vilka signaler din hund skickar ut?
Har en god vän som i början av sin tävlingskarriär tyckte att alla hundar runt omkring hennes hund betedde sig så illa, medan hennes "ju" var alldeles lugn och väluppfostrad. Efter ett tag blev hon uppmärksammad på att hennes lugna, väluppfostrade hund skickade ut apmycket utmanande signaler och då är det inte så konstigt att 99% av hundarna hon mötte blev tokiga.
Har själv en extrem alfatik som ser ut som lugnet själv, gör inte en fluga förnär och går som en gud lös - men hon är baske mig inte sen att signalera att hon regerar om en annan hund närmar sig. Detta utan att ge ett ljud ifrån sig eller bete sig illa.
Kan inte tänka mig det. Jag vet exakt vilka signaler min hund skickar ut och hon råkar aldrig i bråk med andra hundar, är inte dominant på något sätt, har ett kroppspråk som säger att hon inte är farlig, och vet att jag är ledaren, att hon inte får gå fram till andra hundar om jag inte säger det är okej. Däremot har jag haft en väldigt osäker tik, som hade ett helt annat kroppspråk och henne kunde andra hundar reagera på.
Tittar man på ägarnas kroppspråk så är det ju de som reagerar först, ofta innan deras hund ens sett den andra hunden. De vet att deras hund kommer att reagera, så de sänder ut signaler till sin hund att så göra.