Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Pojke i klänning?!

Nenne666 skrev 2011-02-25 21:58:12 följande:
    Din förskola represtenterar inte alla förskolor och trycket på barn e stort nog, det borde inte ens du har missat.

Överlåt eventuella förrändringar till dom vuxna.
    Jag vet att min förskola inte representerar alla förskolor. Men eftersom vi ofta diskuterar sådana här frågor i olika pedagogiska formum så kan jag tala för många andra förskolor och pedagoger också. Dessutom har jag ju genom yrke och utbildning kunskaper i hur barn och barns samspel utvecklas och fungerar. Barn under 4-5 år ifrågasätter sällan andra personers utseende eller kläder i negativa ordalag. De undrar helt enkelt varför tanten har slöja eller kompisen nagelack för att de är nyfikna, inte elaka. Retas gör de av helt andra orsaker, även om kläder, likväl som legobyggen, pappas pudel eller mammas yrke kan bli inblandade i retet sekundärt.

Jag tycker det är tråkigt att man har  en sådan negativ och svart syn på små barn som elaka och hårda. Det stämmer inte med verkligheten. Visst är inte barn alltid snälla mot varandra, men det är inga horder av plågoandar och luttrade mobbar  vi talar om i förskoleåldern.
  • Veladis
    Nenne666 skrev 2011-02-25 21:58:12 följande:
    Överlåt eventuella förrändringar till dom vuxna.
    Det ena förtar väl inte de andra?

Då börjar jag med alla vuxna här inne: Nu är det dags att acceptera kjol på pojkar!
  • Veladis
    Carolita skrev 2011-02-25 22:11:57 följande:
    det spelar ingen roll om din son är "grabbig" och gillar ditten och datten. Hur kan du låta han klä sig i flick kläder till dagis m,m.??

Allt det här handlar om hur hjärnan är byggd för det börjar när barnet är en liten cell.  Ni kan ju ta och kolla upp det om ni vill eller fortsätta att debattera fram och tillbaka här.
    Jag vet att man kan se vissa generella skillnader på pojkar och flickor rent biologiskt. Men det har ingenting med kläder att göra. Oavsett biologiska likheter och skillnader med övriga individer av samma eller motsatt kön är han den han är, och alla egenskaper som han har är värda att utvecklas. Oavsett om de är traditionellt manliga eller traditionellt kvinnliga egenskaper. Och att prova sig fram vilka kläder man gillar när man är i treårsålder ser jag som hälsosamt och naturligt.
  • Veladis
    Carolita skrev 2011-02-25 22:26:32 följande:
    Jag har sett nåra små killar i dagisåldern, ofta nordiska, som har långt hår och liknar tjejer. Det är så att man måste klia sig i ögonen och titta igen. Såg jag rätt?
     "bra för dom att experimentera sig fram med kläder.."=bullshit.
    Stackars barn.
    Varför skulle det inte vara bra? På vilket sätt tar en treårig pojke skada av att prova en klänning?
    giftfri skrev 2011-02-25 22:27:34 följande:
    Hur många av er har jobbat med eller haft med barn i tonåren att göra eg.., troligen en väldigt liten dela v er som är genusfanatiker..
    För jag lovar att de ungar som kommer klädda i könspecikifika kläder av fel kön, dom ligger väldigt illa till, många av dom lär bli rejält mobbade.
    Å det har inget att göra med vad jag tycker om mobbing, bara att jag vet hur djävliga ungar kan vara med varandra, å jag skulle ALDRIG utsätta ett barn för den helt onödiga risken att bli mobboffer..
    För det första, ingenting säger att en treåring som gillar klänning kommer att göra det som tonåring.
    För det andra, mobbning handlar fortfarande primärt om maktstrukturer, hierarkier, osv, och bara sekundärt om yttre attribut. Att du blir retad för att du har fel klädesplagg (kan även vara att du har "fel" märke på jeansen" innebär inte att du automatiskt blir accepterad om du byter och börjar följa med strömmen. Då hittar mobbaren/mobbarna på något annat om de valt just dig till offer.
  • Veladis
    bastardized skrev 2011-02-25 22:40:28 följande:
    Det är som att disskutera med sektmedlemmar då ni inte har en förmåga att inse att ni är en minoritet och att nu utsätter era barn för obehag utan att de kan argumentera för sin sak.
    Läs gärna i länken jag skickade med.
    Jag håller inte alls med Tanja Bergqvist. Men det kanske inte kom som en överraskning.
    Sedan gillar jag inte kompensatorisk pedagogik heller, men jag tycker ett normkritiskt förhållningsätt ger mycket, även bland barn. Om barn inte redan från start  får möjligheten att ifrågasätta och tänka utanför lådan (se där, där kom den där skokartongen igen!), hur ska de då lära sig det?

Jag utsätter inte mina barn för obehag. Mina barn har fått pröva sig fram och det har inte blivit några smällar, bara nya upptäckter och ökad självinsikt. Trygga, glada nöjda barn har jag också. Som alltid vet att deras föräldrar finns där för dem, oavsett vad de gör eller vilka val de gör i livet.
  • Veladis
    Carolita skrev 2011-02-25 22:38:28 följande:
    kanske tar inte han skada just då, men klär han sig så ute bland folk, så kan jag ju garantera att han blir glodd på och folk fäller kommentarer, såklart, för det är inte normalt!
    Klädtillverkarna som gjort/designat klänningen, tror du dom tänkt att:"jaamen, den här klänningen kan både killar och tjejer ha!"

Jag skiter väl i vad klädtillverkaren säger.

Och nej, ingen har kommenterat min son när han burit klänning "ute bland folk". Det är oftast vuxna som tittar en gång extra i så fall, men det tyckte sonen bara var coolt. Och de hade folkvett nog att inte säga något. Det är det ju tydligtn inte alal vuxna som har.

Och nej igen, det är inte så vanligt med pojkar i klänning, men vem säger att det inte är normalt?

• Veladis
    bastardized skrev 2011-02-25 22:52:25 följande:
    Vilket jävla trams, pojkar går väldigt sällan på dagis i rosaklänning, gör de det aviker de från de andra pojkarna på dagis vilket naturligtvis gör att de andra små pojkarna reagerar helt naturligt och kan ställa till obehag för den lilla pojken i klänningen, de små barnen som som reagerar och ställer frågor till den lilla pojken i klänning är inte vana att se pojkar/män i rosa klänning i vardagen utanför den lilla skyddade värld som dagiset är, inte heller ser de elaka små barnen män i klänningar på byggen som pågår runt omkring i den lilla staden och farbrorn som kommer med mjölk till det lilla dagsiset har inte heller klänning, de elaka små barnens farfar och morfar har inte heller klänning, de elaka små barnen pappor har inte heller klänning, använd inte era barn som normbrytare är ni så jävla intresserade av detta så börja själva istället och låt era barn vara ifred. 
    Enklaste jävla logik, och inte ens det begriper ni.
    Jag jobbar på förskola. Det märks att du inte gör det. Det finns inte nån "enkel jävla logik" i ditt inlägg.
    Jag jobbar på förskola. Jag har erfarenhet av sådana här fsituationer. Min logik, om vi nu ska hänga kvar vid det begreppet, säger mig att jag vet mer om den saken än då, så sluta komma med hypoteser som saknar förankring.

Skrämmande syn på barn som elaka, som sagt.

Vem har sagt att vi som tycker det är OK att bryta könsnormer bara låter våra barn klä sig oberoende av kön?
    Det ena förtar inte det andra.
  • Veladis
    Carolita skrev 2011-02-25 23:07:23 följande:
    så då är det helt ok att gå runt naken på sommaren? att se gamla gubbar utan tröja med hängpattar och håriga bröstkorgar inne på restauranger, kanske rent utav bara i underkläderna, eller varför inte en klänning???
    Tänk så fritt det kommer bli och alla kommer bli så glada!

Det är därför det finns regler, för att det inte ska urarta sig på alla håll.
    Atta ha normer för kläder och ha normer för kläder enbart baserade på kön är inte samma sak.
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-25 23:12:36 följande:
    Men ni hindrar ju den naturliga sunda utvecklingen, den som växer fram genom erfarenheter, ni vill ju pracka på oss alla andra, era helt oprövade idéer istället, kalla det nån slags sanning!!
    Vilka ideer är det som är oprövade? Att barn kan ha samma kläder, oavsett kön? Hört talas om kolt? Den var populär tills för ca sextio år sedan Så kom inte och prata om "oprövade ideer".
  • Veladis
    giftfri skrev 2011-02-25 23:05:09 följande:

Du kan vara glad över att de värsta genusextremisterna här, inte har nån inverkan/påverkan på utvecklingen... Men det tragiska är att dom inte heller vet hur det går till ute i verkligheten, å vilka risker dom utsätter sina barn för, enbart för sina egna stolliga principers skull...
    Tyvärr kan det bli en bitter efarenhet, när deras ungar kommer lite högre upp i åldrarna, för jag tror inte dom tänker på, att deras barn senare kan bli mobbade, för vad som händer nu...

Vet du, jag ser i så fall hellre att min son blir retad och utanför  i tonåren än att han hänger med något gäng, super skallen av sig, tafsar på tjejer och muckar med allt och alla bara för att han har en skev bild av att det är det enda sättet att vara manlig på.
Svar på tråden Pojke i klänning?!