Carolita skrev 2011-02-25 22:26:32 följande:
Jag har sett nåra små killar i dagisåldern, ofta nordiska, som har långt hår och liknar tjejer. Det är så att man måste klia sig i ögonen och titta igen. Såg jag rätt?
"bra för dom att experimentera sig fram med kläder.."=bullshit.
Stackars barn.
Varför skulle det
inte vara bra? På vilket sätt tar en treårig pojke skada av att prova en klänning?
giftfri skrev 2011-02-25 22:27:34 följande:
Hur många av er har jobbat med eller haft med barn i tonåren att göra eg.., troligen en väldigt liten dela v er som är genusfanatiker..
För jag lovar att de ungar som kommer klädda i könspecikifika kläder av fel kön, dom ligger väldigt illa till, många av dom lär bli rejält mobbade.
Å det har inget att göra med vad jag tycker om mobbing, bara att jag vet hur djävliga ungar kan vara med varandra, å jag skulle ALDRIG utsätta ett barn för den helt onödiga risken att bli mobboffer..
För det första, ingenting säger att en treåring som gillar klänning kommer att göra det som tonåring.
För det andra, mobbning handlar fortfarande
primärt om maktstrukturer, hierarkier, osv, och bara
sekundärt om yttre attribut. Att du blir retad för att du har fel klädesplagg (kan även vara att du har "fel" märke på jeansen" innebär inte att du automatiskt blir accepterad om du byter och börjar följa med strömmen. Då hittar mobbaren/mobbarna på något annat om de valt just dig till offer.