Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Pojke i klänning?!

snorkan skrev 2011-02-25 12:35:46 följande:
    Nej ingen skrattade som ni hörde.....folk kanske visade lite vett och etikett.....men vad dom pratade och skrattade åt när ni gått utom hörhåll vet du ju inte...
    Näe. Och det bryr vi oss inte om heller.
    Varför skulle vi?
  • Veladis
    Anonym (Herregud) skrev 2011-02-25 12:38:27 följande:

På en annan förskola var det en pojke som klätt ut sig till prinsessa på dagis, med klackskor när hans föräldrar kom för att hämta. De hade blivit jätte upprörda och sagt till personalen att deras son aldrig fick klä sig så igen.

Det härliga och underbara med barn är att det inte har några bestämda syner på hur saker ska och inte ska vara. De lär, och accepterar. Såvida inte deras föräldrar berättar hur saker 'ska' vara.
    Människor är alla olika, borde vi inte ha lärt oss det vid det här laget?
    Och kläder bestämmer väl inte hur eller vem man är.

Detta har jag också varit med om. Barnen har jättekul i prinsess/danskjolar och klackskor, pojkar och flickor om vartannat. Då kommer en pojkes mamma in och skriker "Men vad gööör du, ta av dig det där GENAST".

"Barn kan vara elaka och retas"
    My ass.
    Det är föräldrarna som beter sig ruttet så det skriker om det.
  • Veladis
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:42:20 följande:
    På vilket sätt begränar de könen? Mannen och kvinnan har fortfarande olika kroppsformer. Då begränsar det ju också könen att mannen är starkare och kan göra vissa saker som kanske är för tungt för kvinnan. Och de är ju orättvist att mannen kan stå upp och pinka. Hur löser du det? Kanske genom stympning av mannen så han också MÅSTE sitta ner.
    Finns det bara en kroppsform per kön?
    Ska jag vänta tills min man kommer hem om bilen behöver skottas fram eller om det behöver huggas ved för att han är man och därmed automatiskt starkare.
    Jag kan stå och kissa och min dotter med, kan inte du? Gör det mig till man? Min man sitter oftast ner och kissar, liksom vår son. Gör det dem till kvinnor?
    Det är inte så enkelt som att bara generalisera och göra det till en sanning.
  • Veladis
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-25 12:49:21 följande:
    Sluta gör dig dum. Du vet att män och kvinnors kroppsform är olika. även om alla inte ser likadan ut. Läs inlägget noggrannare. De som är FÖR tungt för kvinnan. En yxa klarar väl vem som helst att hålla i. Samma sak som en spade me snö i. Nej jag sitter ner. Väldigt fräsch dina lår måste vara om du tvingas pinka ute.
    Min man hade smalare midja än mig när träffades, alltså mer insvängd midja.

Ja sa inte att jag brukar stå och kissa. Jag sa att jag kan göra det.

Men vad är det som är för tungt för alla kvinnor, som alla män kan?

Vad jag vill komma fram till är att de säkert finns skillnader på män och kvinnor som grupp, generella skillnader. Men eftersom skillnaderna är just generella så är det skitsamma. Ska du anställa en person som måste vara stark för att klara jobbet, är det ju bättre att det är just en stark individ, och inte automatiskt en man.
  • Veladis
    GrönaDruvan skrev 2011-02-25 12:55:45 följande:
    Allvarligt talat, nu har det gått för långt.
    Det är ta mig 17 att gå över gränsen.
    Klänning om man klär ut sig, fine... men som "alldagliga" kläder till en pojk...
    stackars pojk och stackars mamma, som kanske har ännu större problem. Dottern hon aldrig fick eller?
    ´Jag har en dotter. Också.

Varför är det att gå över gränsen?
    deep purple skrev 2011-02-25 13:00:57 följande:
    Man kan argumentera för vad man vill,klä ut ditt barn hur du vill,gör det,rapportera gärna resultatet sedan
    Min son har gått till förskolan i klänning flera gånger. Han har haft rosa springskor med glitterjärilar och gympadräkt med volang. Min dotter har gått till förskolan i simglasögon, i en transformerströja, balettkjol och en gång med rustning. Jag kan rapportera att det har gått bra alla gånger, med alltihop. Flest kommentarer fick rustningen. Och de var alla positiva.
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-25 13:13:39 följande:
    Pojkar kan inte ha klänningar. Det är gjort för flickor och har dom det ändå är det INTE ok. Jga skulle mobbat mamman som lät sin son ha dessa fåniga kläder.
    Vaddå KAN inte? menar du att det är fysiskt omöjligt?

Väldigt moget med vuxenmobbning. Väldigt.

Det är f ö förbjudet att diskriminera eller kränka  ngn för "könsöverskridande identitet eller uttryck"
  • Veladis
    GrönaDruvan skrev 2011-02-25 13:19:59 följande:
    Klänningar är inte gjorda för pojkar, har aldrig vart och kommer aldrig att bli. Punkt slut.
    Ojojoj...

Klänning
    rent etymologiskt betyder klädning, alltså helt enkelt en klädedräkt, kläder i allmänhet.
    Och långa livplagg har genom hela historien varit ett unisexplasgg i vår del av världen, som har växlat mer i utseende gällande mode än baserat på bärarens kön. I andra delar av världen är det fortfarande ett unisexplagg.

Just nu ser många "klänning" i vår kultur som ett exklusivt kvinnoplagg, men det är bara decennier sedan det var annorlunda. Och ingenting säger att det "alltid kommer att vara så". Speciellt inte den här debatten.
  • Veladis
    Elit skrev 2011-02-25 13:36:43 följande:
    Jag skulle tycka mamman var helt efterbliven och använder sin son för att göra någon poäng. Precis som vuxna prakar på barn religion eller bli veganer etc. De är barn och man skall inte utsätta dem för sådant tills de själva blir gamla nog att kunna fatta egna beslut. Det är alltid ett pris att betala för den som bryter normer, det vet man ju, således är det tämligen onödigt att pracka på det till någon som inte själv är gammal nog att välja för sitt eget höga nöjes skull.

Egoistiskt och korkat således är min åsikt. 
    Bäst att vi stänger in barnen i totalt vacuum innan det är gamla nog att fatta egna beslut då...

...eller så lär vi dem leva i världen, lita på sig själva, stå upp för sin åsikt och hantera både med- och motgångar.
  • Veladis
    johannalo skrev 2011-02-25 13:50:18 följande:
    Jag håller med. Är också för jämställdhet men som du säger så är tjejer och killar ändå olika. Jag tycker denna könshysteri är skitlöjlig, det är som om hela världen vänt sig. Så varför ska man ens kalla de transsexuella för det? Man kan väl lika gärna sätta en bh på pojkar?
    Men hur är små pojkar och flickor olika på ett sätt som gör att den ena kan ha klänning och den andra inte?
  • Veladis
    Elit skrev 2011-02-25 13:54:52 följande:
    Exakt, som förälder är det ju en plikt att lära barnen det de behöver för att klara sig friktionsfritt i samhället och när de blir äldre och kan förutse konsekvenserna av sitt handlande så kan de fatta egna beslut. Precis som du behöver lära dig grunderna i exempelvis målning innan du experimenterar och hittar din egen stil. Om du läser vad du skrev en gång till ser du nog hur motsägelsefullt det blir med tanke på att hon mamman hade prackat på ungen kläderna.
    trettioplus skrev 2011-02-25 13:42:51 följande:
    Normen gör människor blinda.

Den gör att folk tror att vissa kläder är lämpligare att bära än andra.
    Den gör att folk inte ser att vi indoktrinerar de flesta i Sverige till att bli köttätare.
    Den gör att folk inte ser att vi prackar på folk vår sekulariserade kristendom.

Normen är som ett filter där allt vanligt blir osynligt och bortom kritisk granskning.
    Tycker du således att vi skall pracka på alla religion? Tycker du inte det är lämpligt för barn/vuxna att äta kött med tanke på att det förutan hade våra hjärnor inte utvecklats ordentligt (historiskt)? Normen gör inte människor blinda men den skapar stabilitet och förutseende vilket vi bland annat behöver för att må bra. Norm är något som är normalt så till vida att majoriteten gör det. Således får man förhålla sig till den när man fattar beslut om att bryta mot den.
    Först: Det står ingenstans i TS att mamman hade "prackat på" barnet kläderna. Jag vågar påsdtå att ingen här som tycker det är Ok med klänning på pojkar, nånsin har "prackat på" det på sina söner heller.

Sedan: Nej, en förälders plikt är inte att lära barnen vara som alla andra, följa normen, inte sticka ut, eller som du säger, "klara sig friktionsfritt i samhället". En förälders uppgift är att lotsa sitt barn till att bli en empatisk, social, demokratisk individ med god självkänsla och en egen identitet.

Sist: Vad som är norm förändras över tid och rum. Det är nog det enda man kan säga "så har det alltid varit" gällande normer.
Svar på tråden Pojke i klänning?!