Inlägg från: Veladis |Visa alla inlägg
  • Veladis

Pojke i klänning?!

Queenie70 skrev 2011-02-24 21:23:06 följande:
    Genom att de vuxna börjar att göra det socialt acceptabelt, inte skickar ut ungarna som kanonmat. När kvinnor började ha byxor så var det vuxna kvinnor som började med bruket, man skickade inte småflickor till skolan i byxor innan det var socialt accepterat.
    Men om man tittar på vilka som accepterar det, så är de ju barnen. Nästan alla barn accepterar en pojke i klänning. Eller en kortklippt flicka. Det är oftast vuxna som har problem med det.
    "Socialt acceptabelt" kan betyda många saker. Det finns flera sociala arenor.
  • Veladis
    Queenie70 skrev 2011-02-24 21:31:53 följande:
    Absolut är det, de vuxna som reagerar mest. Jag anser inte att det är ok att man ska utsätta sina barn för de reaktionerna som exempelvis TS gav när hon såg pojken, för de är för små för att förstå. Om man inte är beredd att skicka pappa till kontoret i klänning för att möta samhället reaktioner så ska man heller inte utsätta barnet för det, utan försöka styra så att barnet slipper det. Jag sympatiserar som sagt med tanken, men i praktiken så funkar det inte riktigt ännu och det anser jag man som förälder har en skyldighet att se.
    TS beskriver att hon "frågade mamman lite försynt" varför pojken hade klänning.  Så varför skulle det gå ut över honom? Om man som vuxen kläcker ur sig dumheter är man förhoppningsvis empatisk nog att inte göra det till/inför barnet. Fast jag förstår inte vad TS hade med det att göra. Klantigt, klumpigt och plumt.
  • Veladis
    Sandra Michelle skrev 2011-02-24 21:42:28 följande:
    Jag hade förresten gärna sett min karl i kaftan eller kilt
    Kilt används ibland här vid högtidliga tillfällen.
    Queenie70 skrev 2011-02-24 21:41:28 följande:
    Men pojken hörde det och framförallt såg han sin mors reaktion....Lite onödigt kan tyckas. Man behöver inte hålla med mig, men detta är min ståndpunkt efter att ha vänt och vridigt på problemet ett tag. Jag anser att det är de vuxna som ska gå i striden, och fram tills det är socialt accepterat styr vi barnen. Jag resonerar på samma sätt som när vuxna envisas med att lära sin barn säga "fitta" för att det minsann betyder fuktig ängsmark och att de vill reclaima ordet. Fine, gör det, men gör det själva...
    Men det är redan socialt accepterat. På vissa sociala arenor. T ex på de flesta bra förskolor, eftersom det står i förskolans läroplan sedan 1998 att vi som arbetar i förskolan ska motverka traditionella könsroller.
    Att sedan vissa konservativa individer motsätter sig det eller har "missat" det, är deras problem.
    Det är fortfarande inte accepterat på alla sociala arenor ens att flickor får bära byxor, betänk det.
  • Veladis
    Queenie70 skrev 2011-02-24 21:45:14 följande:
    Enligt min erfarenhet gör barn som vuxna gör, och om pappa går till kontoret i klänning och det normaliseras och ingen höjer ett ögonbryn åt detta så kommer det att bli naturligt även för barnen.

Oavsett hur mycket man vill så kan vi inte styra andra människors reaktioner, och en pojke som går ut i spetsklännig idagens samhälle, KOMMER att mötas av en massa människor som i antingen ren okunninghet, välmening eller elakhet uttrycker förvåning över detta....
    Barn lär sig främst av handling, inte ord, det är sant. Men betänk då, att om du säger till din son att det är OK att
    pojkar har klänning, att pappa kan ha det om han vill, men samtidigt förvägrar sonen detta, är det ju den handlingen han lär sig av. Dvs din vägran att låta honom ha klänning (om han nu vill det).

Ett barn som går till förskolan komemr förhoppningsvis att mötas av goda, professionela pedagoger som kan hantera ev frågor hos andra barn. Om sedan nyfikna föräldrar kunde lära sig att tänka ett steg längre och hålla tand för tunga, så är det lugnt. I ännu mer offentliga sammanhang, t ex på stan, tror jag inte barnet skulle väcka så stor uppmärksamhet. Går du fram och pratar med främmande på gatan? Kommenterar deras kläder, frisyrer eller val av barnvagn bara sådär apropå?
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 22:30:48 följande:
    Jag skulle inte sätta på min pojke en klänning om han bad om det då vi skulle ut eller på dagis ex.

Det är verkligen bäddat för att andra barn ska reta honom då, tyvärr så borde man ju få vilka kläder man vill.

Men nu ser ju världen inte ut så, och jag vill inte skapa problem i onödan. 
    Varför skulle andra barn retas?
    Enligt min erfarenhet skulle barn under 3 inte bry sig alls. Äldre barn skulle i vissa fall komam med frågor, men kommer man sedan upp i skolåldern så är oftast de barn som väljer att "sticka ut" väldigt säkra i sig själva och dem retar man inte.
    Mobbning handlar om hierakier, maktspel, gruppdynamik och självkänsla hos individer. Inte om kläder.
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 22:43:35 följande:
    Jo jag tycker visst att mobbing kan handla om kläder....kom ihåg en tjej på min skola som typ fick ärva kläder från någon i släkten som hade haft barn för lääänge sedan....riktigt fula kläder.

Det var många som kommenterade henne för det, och det var inga snälla ord. hon hade det nog rätt kämpigt hela skoltiden, många såg henne som "udda"....i övrigt så var hon "som oss andra" så frågar du henne, så hade nog hon önskat att hennes föräldrar hade köpt lite mera normal kläder så hon fick känna sig som alla andra.

Och om något är annorlunda så kan ju barn ha en förmåga att retas. jag vill inte utsätta mina barn för det.

I grunden handlar det inte om kläder.Det tror jag du också förstår.
    I grunden handlar det om något djupare, ett behov hos någon att hävda sig över någon annan av olika anledningar.

Barn är inte "onda", och de kommer inte att retas om de är trygga i sig själva, mår bra och får växa upp i en fritänkande omgivning.
  • Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-24 22:47:29 följande:
    Asså herregud, ni måste ha ngt allvarligt fel?! Vem i helvete sätter på sig sin son en klänning?!!

Pojken själv kanske?

Det handlar om att det finns olika sätt att vara pojke på. Inte bara det marinblå-med-starwarstryck-som-springer-och-busar-och-leker-med-bilar-sättet.

• Veladis
    Yildirim skrev 2011-02-24 22:49:39 följande:
    Det sitter inte i klädseln men alla kläder är inte till för både flickor och pojkar. Klänningar skapades för FLICKOR! Hur svårt är det att vara lite NORMAL och låta sitt barn tillhöra det kön det gör?
    Klänning betyder kort och kort klädning = kläder.
    Förr var det ingen som bar byxor som nu, då hade alla halv- ellar hellånga tunikor, kjortlar och klädningar.
  • Veladis
    snorkan skrev 2011-02-24 22:50:37 följande:
    Jag förstår inte vad allas värde har med kläder att göra?

Och när man är barn är det ganska känsligt att sticka ut för mycket....det kan leda till mobbing. sen kan vi sitta hemma och förklara för våra barn hur mycket vi vill, att retas gör vi inte, alla ska få vara som dom vill, klä sig som dom vill, och säga vad dom vill.....fast verkligheten ser ju tyvärr inte ut så.

Jag skulle inte våga sätta på min pojke en klänning, för jag vill verkligen inte att han ska ses som knäpp, annorlunda, att han ska riskera att bli retad.

Jag vill skydda honom från elaka barn helt enkelt.....för sånna finns det ju gott om!
    Men vilken verklighet lever du i?

Själv har jag två barn och arbetar på en förskola med 120 barn. Jag har arbetat med barn hela mitt yrkesverksamma liv. Jag har aldrig, och jag menar aldrig, varit med om att någon har blvit retad för sina kläder, när det gäller förskolebarn. Däremot kan man bland de äldre barnen se hur "starkare" ger sig på svagare", men återigen, det handlar om strukturer, hierarkier, om gruppdynamik och om självkänsla hos individer. Inte ondska, inte ren elakhet.

Sedan är det väl klart att allas lika värde har med kläder att göra. Om alla är lika mycket värda och ska ha samam friheter och rättigheter oavsett kön, kan det ju inte gälla allt utom kläder?
  • Veladis
    Sephrenia skrev 2011-02-24 22:54:43 följande:
    Åker du eller jag till vatikanen och påtalar att denna karl är transa?

Oh, jag gillar de röda skorna!
Svar på tråden Pojke i klänning?!