snorkan skrev 2011-02-24 22:50:37 följande:
Jag förstår inte vad allas värde har med kläder att göra?
Och när man är barn är det ganska känsligt att sticka ut för mycket....det kan leda till mobbing. sen kan vi sitta hemma och förklara för våra barn hur mycket vi vill, att retas gör vi inte, alla ska få vara som dom vill, klä sig som dom vill, och säga vad dom vill.....fast verkligheten ser ju tyvärr inte ut så.
Jag skulle inte våga sätta på min pojke en klänning, för jag vill verkligen inte att han ska ses som knäpp, annorlunda, att han ska riskera att bli retad.
Jag vill skydda honom från elaka barn helt enkelt.....för sånna finns det ju gott om!
Men vilken verklighet lever du i?
Själv har jag två barn och arbetar på en förskola med 120 barn. Jag har arbetat med barn hela mitt yrkesverksamma liv. Jag har
aldrig, och jag menar
aldrig, varit med om att någon har blvit retad för sina kläder, när det gäller förskolebarn. Däremot kan man bland de äldre barnen se hur "starkare" ger sig på svagare", men återigen, det handlar om strukturer, hierarkier, om gruppdynamik och om självkänsla hos individer. Inte ondska, inte ren elakhet.
Sedan är det väl klart att allas lika värde har med kläder att göra. Om alla är lika mycket värda och ska ha samam friheter och rättigheter oavsett kön, kan det ju inte gälla allt
utom kläder?