Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Pojke i klänning?!

KlasKristian skrev 2011-03-04 10:23:51 följande:
    Med en dåres envishet hävdar jag att om man drar det hela till sin spets blir vi en könlös massa (dock ej nödvändigtvis grå, även om färgen på massan inte spelar någon roll för mig).

Nej, alla kommer inte att se likadana ut - men det kommer inte att finnas något typiskt manligt och typiskt kvinnligt (annat än det rent biologiska) eftersom de så förhatliga normerna inte existerar. En person i klänning kan alltså lika gärna vara en man, för att ta ett i tråden populärt exempel.
    Eller för att ställa en fråga - tycker du att det är jobbigt om du är i ett rum med män och kvinnor, och kvinnorna har jeans, t-shirt och lågskor, precis som männen i rummet? Finner du det besvärande? Om inte, varför skulle det omvända, ett rum fullt med folk där alla har klänning, även männen, vara jobbigare?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    KlasKristian skrev 2011-03-04 10:48:37 följande:
    Måste jag förklara det verkligen? Räcker det inte med att titta sig omkring för att se det?

Debatten ser dessutom, så upplever jag det i alla fall, ofta ut som så att det "kvinnliga" antyds vara mindre värt än det "manliga". Det förstår jag inte heller.
    http://hubpages.com/hub/Why-Its-Bad-News-For-Women-If-Men-Cant-Wear-Dresses

Här får du en förklaring.
  • Dorian Ertymexx
    giftfri skrev 2011-03-04 11:48:05 följande:
    Dottern klär sig som trash hora på dagis, med  tighta rosa lack hotpantas, så hon får en fin å tydlig cameltoe.., trasiga nätstrumor, högklackat o matchande BH, + sminkning har hon själv valt ut.., hon tycker det är jättefint å jag stöttar såklart henne i valet av kläder.., för det har jag lärt mig att det ska man göra..

Pojken har fått en exakt kopia av en SS nazistuniform, inkl kopplel mössa, stövlar å vapen, då han tycker det är så fint, å jag stöttar han förstås, för det har jag lärt mig att så ska man göra.., kläder saknar ju symbolvärden å att dom är kösnsspecfika kan man bara bortse från, sån´t miskar bara paletten som kan användas, å det är viktig..

Nu vill min dotter klä ut sig till profeten Mohammed, men det säger dom på dagiset att hon inte får, det kan va farligt.., å är visst förbjudet enligt nån religion.., jag fattar ingenting, jag har ju lärt mig att ungar ska få bestämma sin klädsel själva, å att jag ska stötta dom i det..
    Nästa vecka kommer grabben att vara klädd som bödel, han vet förstås inte vad det är, symbolik är oviktig har jag lärt mig, så det gör ju inget, utan han tycker bara det är snygga kläder å en tuff lädermask...
    Intressant att du jämför pojkar i klänning med SS-uniform och bödelskläder. Också intressant att du tycker att det är fel att klä sig som en muslim. Och att många små klär sig (eller kläs) som trashhoror är väl fan inget nytt?
  • Dorian Ertymexx
    morotsland skrev 2011-03-04 12:17:06 följande:
    Skillnaden är att kopplingen till nazism är en fruktansvärd koppling eftersom alla vettiga människor avskyr nazism. Kopplingen till kvinnor är inte fruktansvärd, eller? Är kvinnor och kvinnlighet att likställa med nazism? Vad är problemet med att en kille har ett plagg som just nu i i vår tid/kultur oftare bärs av kvinnor?
    Äh, bara att ge sig, vi har just fått veta att klä sig som kvinna < klä sig som nazist.
  • Dorian Ertymexx
    KlasKristian skrev 2011-03-04 13:12:21 följande:
    Och dem har du förstås format helt oberoende av världen omkring dig?
    Intressant fråga. Har du?
  • Dorian Ertymexx
    Quintus Zebra skrev 2011-03-04 15:59:49 följande:
    Ingen har väl skrivit att de inte skall tala med sina barn, men att de inte berättar för sina barn exakt vad DU tycker att de skall säga är väl inte konstigt?

Jag är trettiofem år. Och ville ofta ha klänning när vi lekte hemma på gatan när jag var liten (jag gick inte i förskola). Det var inga andra barn eller föräldrar som tyckte det var konstigt. När vi hade en sminkös i klassen i femte klass ville de flesta andra pojkar bli sminkade till monster eller ville ha en blåtira. Jag sminkades som en kvinna, och var jättestolt, så stolt att jag behöll sminket på hela kvällen för att visa grannar och min musiklärare. Ingen reagerade negativt. Jag blev inte det minsta mobbad i klassen. Snarare tvärtom. Hela pojke i klänning-hysterin verkar ju ha blossat upp i takt med att feministrädslan har spridit sig. Jag menar, Alice Cooper hade klänning på sig för att provocera på SEXTIOTALET! Jag är jätteförvånad över att folk blir så provocerade än i dag...
    Det är just ett tecken på att vi håller på att gå in i en reaktionär period. Folk har fått det sämre och längtar tillbaka till vad de tror var "bättre tider".
  • Dorian Ertymexx
    patti87 skrev 2011-03-04 16:36:21 följande:
    pojken kanske kännes sig som "flicka" ?

han kanske föddes i "fel" kropp...?
    ...eller så är det rätt vanligt att små barn prövar alla sorters kläder, utan att man behöver oroa sig för att de är bögar, transor eller något annat. Till och med Dr Phil har konstaterat detta, och han är inte vidare genusmedveten.
  • Dorian Ertymexx
    TheCoopers skrev 2011-03-04 18:45:02 följande:
    Hur ska jag testa dig ?

Mi Dios
    Dios mio, om man ska vara korrekt. ;)
  • Dorian Ertymexx
    Pejgan skrev 2011-03-04 21:06:41 följande:
    Vad är problemet med strumpbyxor nu då? Det är ju världens mest praktiska barnplagg? Hela 70-talsgenerationen har ju vuxit upp i strumpbyxor!
    Ja, och se hur VI blev, nu tycker vi att män ska ha klänning och rosa och girlanger och... Gråter

Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    Yildirim skrev 2011-03-04 21:14:38 följande:
    Vad har man till strumpbyxor om inte klänning isf?

Tycker det ser tjejigt ut då en kille bär flick-kläder...
    Och det är dåligt... varför?
Svar på tråden Pojke i klänning?!