• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • lunkentuss
    lagamba skrev 2011-02-24 14:31:34 följande:
    Hahaha jag såg barndomsbilder på min kille och undrade vem flickan på bild var, det var min kille!!!!
    OM jag blev chockad? Han hade långt hår och en klänning på sig..när jag frågade varför sa han att han hade så fint hår att de inte ville klippa av det.
    Okey det förstår jag, många småpojkar har längre hår men klänning? Än idag förstår jag inte hur det kunde vara gulligt :)
    Men om du fick fortsätta tro att det var en flicka så hade det vart gulligt?
    Hör du inte det sjuka? Hör du inte hur fel det är?
  • Anonym (***)
    Anonym skrev 2011-02-24 14:26:22 följande:
    Jag förstår Mamman litegrann som fräser, varför ska hon försvara sig? Inte ens mot en mamma som har sitt barn på dagiset utan en väninna som bara hänger med? Skulle du (TS) gå och fråga vilt främmande personer på stan om såna saker också och förvänta sig att dom vänligt förklarar något eftersom du är nyfiken och frågar.

Min son blir snart 3år och han vill vara utan strumpor och ha vinterskorna på sig inomhus. (har två uppsättningar, en som vi sällan använder ute) Vad spelar det för roll? 
    Han har också tjejboxers med grodor på och rosa resår, dom var tunnare och bättre än alternativet när jag skulle köpa kalsonger. Han är så liten att han inte "lider" av att det inte är Y-front.

Sköt dej själv och skit i andra tycker jag är ett bra motto. Då slipper du såra personer med frågor som t.ex om varför dom inte ammar när det plågar dom nästan till självmord själv att dom inte kan. Eller andra frågor du inte har med att göra!!
    Sen (som bonus) slipper du också bli sårad när folk fräser till dej angående saker som du faktiskt inte har att göra med. Är man så känslig är ett bra råd att sluta fråga och lägga sig i.
    Jag fråga vänligt och inte dömande och blev inte sårad av att hon fräste åt mig , utan blev mest förvånad. 

Att barn har könsneutralla kläder på sig har jag sätt men inte att någon gått så långt som att sätta klänning på sin son.

Har själv blivit ifrågasatt varför min dotter har en body där det står " I´m a little girl " på , och inte var jag otrevlig för det!
  • Clotilda
    Ringtail skrev 2011-02-24 14:31:25 följande:
    Men det är ju en sådan märklig fråga. Det är samma sak som att fråga "Varför har din son en grön tröja på sig idag?" eller "Varför har hon röda strumpor idag?".

Varför skulle hon behöva säga "För att han har valt den och vill ha den", det kunde du väl lista ut själv?
    Jag håller med, vilket gör att jag också skulle ha tolkat din fråga som att du undrade varför JAG hade tillåtit min son att ha klänning på sig. Och det hade gjort mig irriterad.
  • augustisten
    ius lexis skrev 2011-02-24 14:15:01 följande:
    Hmmm.. fast klär man inte sitt barn i ett speciellt kön om han har klassiska "prettygirl kläder" som vita strumpbyxor och klänning? Bara att det är det andra könet.....så det ok om man klär sitt barn i stereotypa kläder men bara om det är det andra könets kläder??
    Nej varför skulle det vara det. Min unge har prinsessklänning ibland och spindelmannendräkt ibland. Och han har vanlig "tjejig" tunika ibland och tröja med bilar ibland.

Eftersom hans favoritfärger just nu är rosa, lila och rött blir det mycket kläder från "tjejavdelningen" - men han gillar som sagt spindelmannen också. Fanns det en rosa tröja med honom skulle det garanterat bli en favorit, men än har jag inte hittat någon. Häromdagen fick han själv välja strumpor när det var "3 för 2" och det blev ett par med Spindelmannen, ett par "My little Pony" och ett par rosa med fjärilar.

TS. Jag skulle nog kunna fräsa åt någon som ifrågasätter mitt barns klädsel om det görs så att han själv eller andra barn hör. Om det var så förstår jag verkligen mamman och då var det du som uppträdde kränkande. I annat fall hade jag nog bara undrat vad du över huvud taget har med saken att göra (men det hade jag troligen inte sagt)...

Och varför skulle en viss sorts kläder vara kränkande för vissa barn? Det är verkligen obegripligt för mig.
  • tessum

Jag förstår er båda.

Än så länge har jag bara sett ett barn med typiska "flickkläder" och jag måste säga att jag tyckte det var jättehemskt från början. Jag tyckte att föräldrarna var galna som klädde ut sin pojk, funderade på om de hellre önskat sig en dotter, tyckte att det var ursäkter att pojken "ville ha" eftersom det ändå är föräldrarna som handlar kläder och därmed tar besluten om vad barnen ska ha.

Men nu, ca 3 år senare, är jag mer påläst, förstår varför föräldrarna lät han ha klänningar och jag kan ärligt säga att om jag någonsin får en son så ska han få klä sig i "flickigt" om det är det han vill. Jag köper unisex/pojkkläder till min 4-åriga dotter och läser genusböcker för barnen.

"Barn är barn och inte ett kön", ja det finns pojkar och det finns flickor men varför bestämma att de ska vara på ett visst sätt? Låt barnen växa upp och bli sig själv. Min dotter lär ju knappast bli man som vuxen bara för att jag klär henne som en pojke?!

Min systerson på 5år var och shoppade med sin mormor, han hittade en jättefin rosa/lila/glittrig Puma tröja som han ville ha... Gissa vad min kära mor gjorde?! Förklarade för han att sånt har bara flickor och sen köpte hon den till min äldsta dotter. Tycker så synd om fina systersonen som älskar rosa och glitter. Har lovat han att han ska få följa med moster och shoppa och då ska vi köpa en massa rosa "bling" om det är det han vill ha.

Men som sagt, jag förstår dig TS för jag blev själv chokad till att börja med. Du ska se att det släpper och snart tycker du nog inte att det är så konstigt längre.

• lagamba
    lunkentuss skrev 2011-02-24 14:32:49 följande:
    Men om du fick fortsätta tro att det var en flicka så hade det vart gulligt?
    Hör du inte det sjuka? Hör du inte hur fel det är?
    Har inte påstått att jag tyckte det var gulligt..jag kanske la upp det fel, DOM tyckte det var gulligt och därför klädde de honom i klänning. Jag frågade vem tjejen på bild var eftersom det var ett familjefoto på han och syskonen och jag undrade vem den extra flickan var på bild.
    Jag skulle aldrig klä min son i tjejkläder..som tidigare nämnt, än idag förstår jag inte varför de tyckte han såg gullig ut i tjejkläder..Nu så var han väldigt liten och var väl 2 år max kanske.
  • ius lexis
    lmcl skrev 2011-02-24 14:17:01 följande:
    Men att han har klänning en dag utesluter väl inte att han har något "pojkigare" en annan dag? Jag tror att det de flesta vill är att sudda ut gränserna mellan könsrollerna, och då spelar det ju ingen roll om man har det ena eller det andra på sig?
    Har inte uskrivit att det utesluter någonting...jag spånade fritt bara.
    Har hört många som är sååå upprörda när ett barn klär sig stereotypt för sitt kön men samma personer hyllar om ungen klär sig stereotypt för det motsatta könet osv..... tycker det är fånigt. Jag gillar personligen inte stereotyper alls.

För övrigt tycker jag att det är banalt att reducera genustänket till hur ett barn klär sig!!
  • augustisten
    ius lexis skrev 2011-02-24 14:57:54 följande:
    För övrigt tycker jag att det är banalt att reducera genustänket till hur ett barn klär sig!!
    Varför är det att reducera? Det är ju en del av det bara. Att man blir bemött utifrån hur man ser ut och det första intryck man ger.

Jag tycker att Ketchupmamman skrev ett bra blogginlägg om just detta:
    http://www.ketchupmamman.se/2011/02/varning-for-kansliga-tittare/
  • lunkentuss
    lagamba skrev 2011-02-24 14:45:18 följande:
    Har inte påstått att jag tyckte det var gulligt..jag kanske la upp det fel, DOM tyckte det var gulligt och därför klädde de honom i klänning. Jag frågade vem tjejen på bild var eftersom det var ett familjefoto på han och syskonen och jag undrade vem den extra flickan var på bild.
    Jag skulle aldrig klä min son i tjejkläder..som tidigare nämnt, än idag förstår jag inte varför de tyckte han såg gullig ut i tjejkläder..Nu så var han väldigt liten och var väl 2 år max kanske.
    sålänge du inte heller kan förstå hur man kan tycka att en tjej i klänning är extra söt, så förstår jag dig... Man kan ju inte tycka allt är fint s a s, men att tycka att tex klänning inte är gulligt bara för att bäraren råkar vara en pojke är bara konstigt.
  • Mariohn

Orka bry dig TS...Min femton månader gamla son har spenderat förmiddagen med att leka med mina pumps och bh-ar medan jag städat garderoben. Han verkar inte kränkt alls. Det är skoj att klä ut sig. Kränkt skulle han vara om jag bestämde över huvudet på honom vad han ska gilla och inte gilla. Det vet han i allra högsta grad själv.

Svar på tråden Pojke i klänning?!