• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • lagamba
    lunkentuss skrev 2011-02-24 15:23:47 följande:
    sålänge du inte heller kan förstå hur man kan tycka att en tjej i klänning är extra söt, så förstår jag dig... Man kan ju inte tycka allt är fint s a s, men att tycka att tex klänning inte är gulligt bara för att bäraren råkar vara en pojke är bara konstigt.
    Då förstår du mig inte ;)
    Ser jag en ettåring i klänning tänker jag ju inte "Gud vilken gullig klänning" utan Hon är gullig i sin klänning.
    Samtidigt som jag tycker småpojkar är supersöta i hängselbyxor och gubbkeps som är hur sött som helst!

Sen är det såklart skillnad mellan vem som väljer kläderna, om en pojke vill klä sig i klänning så vill han ju men om föräldrarna däremot börjar klä pojken i flickkläder utan att han själv velat det är det inte ok enligt mig! Vad är anledningen?? Antar att det då även är ok för pappan att gå till jobbet i röd klänning och strumpbyxor?!!
  • Ringtail
    lagamba skrev 2011-02-24 16:08:39 följande:
    Ser jag en ettåring i klänning tänker jag ju inte "Gud vilken gullig klänning" utan Hon är gullig i sin klänning.
    Samtidigt som jag tycker småpojkar är supersöta i hängselbyxor och gubbkeps som är hur sött som helst!

Sen är det såklart skillnad mellan vem som väljer kläderna, om en pojke vill klä sig i klänning så vill han ju men om föräldrarna däremot börjar klä pojken i flickkläder utan att han själv velat det är det inte ok enligt mig! Vad är anledningen?? Antar att det då även är ok för pappan att gå till jobbet i röd klänning och strumpbyxor?!!
    Jag har svårt att se skillnad på om ettåringar är tjejer eller killar, så jag kan inte riktigt se problemet där. Sött barn i klänning är sött oavsett. (Alla ettåringar är för övrigt supersöta i gubbkeps.)

Och vem skulle hindra pappan från att gå till jobbet i röd klänning och strumpbyxor om han nu ville det? Brukar du godkänna din mans kläder innan han får lämna huset?
  • lunkentuss

Ja men är det inte för det mesta så? Att barnet få ha dom kläder de vill ha? (med viss vägledning förstås)
    Klart det är OKEJ för en vuxen man att ha klänning, men dom allra flesta män har inte fått den möjligheten under sin uppväxt att lära sig att det är okej att klä sig i klänning som kille o då även lärt sig att det inte är snyggt.

Varför är det mer okej att välja/bestämma att klä sin dotter som en flicka, men inte låta en kille ha sk tjejkläder? Man "tvingar" ju in barnet i en mall när man klär dom efter sitt kön och varför skulle det vara mer okej än att låta ett barn ta del av alla sorters kläder oavsett könet?
  • augustisten

...jag har faktiskt själv aldrig gått till jobbet i röd klänning och strumpbyxor. Har nog inte ägt en röd klänning sedan jag var i tioårsåldern faktiskt. Till jobbet har jag oftast någon form av tröja i grått eller svart och jeans. Däremot hade jag klänning ibland som barn, men inte alls så ofta som min far. Han har "kolt" på nästan alla bilder upp till han är i fyraårsåldern...

För min man skulle det nog inte vara något problem att gå till jobbet i röd klänning om han ville. Men han har aldrig haft någon sådan lust tror jag. Han har heller aldrig gått i spindelmannendräkt eller i tröja med traktorer på. Jag har faktiskt inte frågat varför.
  • Marionettdocka
    lunkentuss skrev 2011-02-24 14:19:59 följande:
    Hur menar du? Att vi säger att mamman har en dotter och en son, men bara sonen får ha klänning?
    Kan ju bara tala för ig själv, men mina döttrar äger inga klänningar (2 år o 4 år)... Skulle dom verkligen vilja ha det en dag så kommer dom få en, men inte en rosa kittyklänning utan en lekvänlig i "riktigt" tyg o i tunikamodell. Samma sak gäller om vi skulle få en son.
    Varför skulle de inte få en rosa kittyklänning om de vill själva?
    Man kan inte skörda liljor om man sår tistlar.
  • lunkentuss
    Marionettdocka skrev 2011-02-24 16:32:07 följande:
    Jag syftar nu på ryschpysch o volanger och de klänningar med hello kitty på som JAG har sett har både spets o ömtåligt tyg = icke lekvänligt och utstrålar "titta vilken söt flicka jag är -behandla mig som en".
    Jag skulle absolut kunna köpa en klänning som är både rosa o med hello kitty på, men då ska den inte vara extremt könsstereotyp o dessutom vara i lekvänligt material.
  • lunkentuss
    Marionettdocka skrev 2011-02-24 16:32:07 följande:
    o helst inga långklänningar alls, för det verkar bara opraktiskt. Isåfall mer åt tunikahållet så dom kan röra sig obegränsat
  • Anonym (omg...)

Okej. Ni som nu vill klä era söner i klänningar, högklackat, rosa och glitter. Ni skulle även dejta en karl som bar en klänning och strumpbyxor? Själv skulle jag då inte ens tänka tanken på att dejta en man som bar trosor och klänning. Kanske stay ups på det. Nog fan vill man väl ha en karl som klär sig som en man och inte en fjolla. ungen ska väl inte behöva gå omkring i en kjol för att de ska vara jämnställt.

Tycker de är väldigt konstigt eller kanske dubbelmoral av er som nu inte skulle kunna vara tillsammans me en man som klär sig i klänning, kjolar och använder trosor. Men att klä ett barn i de. Ja de går utmärkt.

• augustisten
    Anonym (omg...) skrev 2011-02-24 16:47:19 följande:
    Okej. Ni som nu vill klä era söner i klänningar, högklackat, rosa och glitter. Ni skulle även dejta en karl som bar en klänning och strumpbyxor? Själv skulle jag då inte ens tänka tanken på att dejta en man som bar trosor och klänning. Kanske stay ups på det. Nog fan vill man väl ha en karl som klär sig som en man och inte en fjolla. ungen ska väl inte behöva gå omkring i en kjol för att de ska vara jämnställt.

Tycker de är väldigt konstigt eller kanske dubbelmoral av er som nu inte skulle kunna vara tillsammans me en man som klär sig i klänning, kjolar och använder trosor. Men att klä ett barn i de. Ja de går utmärkt.
    Min unge behöver absolut inte gå i klänning. Han väljer själv. Precis som min man.

Och vad folk tänder på är ju väldigt olika. Jag har en vän vars man är transvestit och hon hade frack och han klänning på deras bröllop. Men jag vet inget om hur han var klädd som barn. Hon funderar däremot på att byta kön. Men han är mindre förtjust i den tanken eftersom han alltid betraktat sig själv som heterosexuell... men det är ju min vän han är gift med och älskar - så han kan nog ändra sig.
  • lagamba
    lunkentuss skrev 2011-02-24 16:14:32 följande:
    Ja men är det inte för det mesta så? Att barnet få ha dom kläder de vill ha? (med viss vägledning förstås)
    Klart det är OKEJ för en vuxen man att ha klänning, men dom allra flesta män har inte fått den möjligheten under sin uppväxt att lära sig att det är okej att klä sig i klänning som kille o då även lärt sig att det inte är snyggt.

Varför är det mer okej att välja/bestämma att klä sin dotter som en flicka, men inte låta en kille ha sk tjejkläder? Man "tvingar" ju in barnet i en mall när man klär dom efter sitt kön och varför skulle det vara mer okej än att låta ett barn ta del av alla sorters kläder oavsett könet?
    Ja det hoppas jag det är! Men nu handlade det om min kille vars föräldrar klädde honom i klänning utan att han själv valde det. Och att många grannar tom. trodde han var flicka? Nej det är inte ok enligt mig! Snacka om en förvirrad unge..att barnen går runt i andra kläder medans han går runt i klänningar. Så nej så länge de själva inte väljer att bära klänning så är det inte ok!

Men förstår vad du menar! Varför ska man inte klä ungen i vad samhället säger är rätt eller fel? Varför anses det av så många som fel när båda könen förr i tiden gick runt i klänning och kjol? Just för att vi lever i nutiden och att ngt idag ovanligt anses onormalt tyvärr. Jag vill hellre se min kille i kostym/uniform/jeans med en snygg t-shirt..i de plagg som får honom att se maskulin ut och dessa plagg är min uppfattning av maskulina plagg just för att jag föddes på 1980-talet och annat än detta inte är vanligt eller snyggt enligt mig. Har inom modevärlden sett många killar i klackar, kjolar, klänningar, spetsunderkläder och det är inget jag tycker är passande på en kille.
Svar på tråden Pojke i klänning?!