• Anonym (***)

Pojke i klänning?!

Jag följde med min väninna i dag när hon skulle lämna sin son på dagis. Strax efter oss kommer det en mamma med sin dotter ( tror jag ) . Jag är helt säker på att det är en flicka tills en i personalen hälsar på pojken som heter Linus?! Linus har till min förvåning vita strumpbyxor och en röd klänning på sig ?! 
    Jag frågar mamman lite försynt varför sonen har klänning. Döm om min förvåning när mamman fräser åt mig att hennes barn är ett barn och inget kön!! Men får inget svar på varför grabben har klänning innan hon vänder på klacken och går! 

Personligen tycker jag att det är lite kränkande för pojken att ha på sig klänning!

Vad tycker ni??  Är det normalt att klä sin son i klänning eller tycker ni att det är kränkande?

( Linus heter igentligen något annat ) 

• Svar på tråden Pojke i klänning?!
  • lunkentuss
    ricken skrev 2011-02-24 19:10:16 följande:
    Varför kan man inte uppskatta  olikheterna hos män och kvinnor. Att dom egenskaper kvinnor generellt besitter har lika stort värde som dom egenskaper männen har. Varför kan vi inte försöka värdera våra olikheter högre istället för att försöka radera dom under jämställdhetens flagga?
    Därför att det inte är så enkelt. Baksidan av detta är dels att kvinnan är det svaga könet och det är mycket negativ fokus på kvinnan o hennes kropp (ingen slump att det är unga tjejer som får ätstörningar, att det är kvinnor som våldtas o misshandlas, har lägre lön osv)

Eftersom vi (flickor och pojkar) uppfostras med bilden av hur kvinnor o män är så lever man ju efter det. (se all reklam tex där mannen dominerar o kvinnan objektifieras) DETTA får gärna raderas o inget jag vill uppskatta...
  • lunkentuss
    lagamba skrev 2011-02-24 19:09:04 följande:
    Dessa ord är främmande för mig..när har jag skrivit det? Men när du ändå nämner så JA kvinnor är mer mjuka och lagar mat o tar hand om hushåll medans männen är jägare..har inte det varit så här sedan stenåldern??!!

Men det var inte de skillnaderna jag syftade på utan även andra..vi är olika på alla sätt..de enda likheterna är de mänskliga likheterna!
    Ja för stenåldern är ju nåt o sträva efter

Eftersom du inte svarade på vilka skillnader du syftade på så får du en tredje chans nu då -vilka syftar du på??
  • Janna84

Det är väl inte kränkande att låta barnet bestämma själv? (för jag antar att barnet har önskat att få ha en klänning på sig och inte blivit påtvingad av mamman). Tummen upp till "Linus" mamma!

• ricken
    lunkentuss skrev 2011-02-24 19:07:04 följande:
    Jag tror detta är rent skitsnack helt enkelt och oavsett om man tror det är biologiskt (tillåt mig skratta) eller om vi själva skapat detta så vill väl alla leva jämställt så varför inte kämpa för det???
    Detta är fakta inte skitsnack. Kolla diagnos för ADHD olika symtomer på samma sjukdom. Kvinnor med ADHD visar inte sina symptom på samma sätt som män. Vuxna kvinnor kämpar ofta hårt för att dölja sina brister och har många gånger helt andra symptom som depression, missbruk, utbrändhet, fibromyalgi som de får behandling mot. Numera finns det anpassade test som ska hitta ADHD hos kvinnor. Först görs ett scanning test med 6 frågor om de ger utslag så är det idé att gå vidare.
    Det är inte skitsnack bara för att du inte förstår.

Vad är jämnställt för dig? Att som kvinna få massa hår i röven och göra tunga kroppsarbeten  och ta ut ungsplåten utan grytlappar? 
    För mig är jämnställdhet att låta människor göra vad dom är bra på och ger livsglädje. Om det innebär att man vill vara hemmafru/man åt sina barn eller jobba som sopgubbe/sopkvinna beats me.
  • trettioplus

ts: Hon gav dig ju ett svar: hennes barn är ett barn i första hand och inte en könsstereotyp.

• lunkentuss
    ricken skrev 2011-02-24 19:23:01 följande:
    Detta är fakta inte skitsnack. Kolla diagnos för ADHD olika symtomer på samma sjukdom. Kvinnor med ADHD visar inte sina symptom på samma sätt som män. Vuxna kvinnor kämpar ofta hårt för att dölja sina brister och har många gånger helt andra symptom som depression, missbruk, utbrändhet, fibromyalgi som de får behandling mot. Numera finns det anpassade test som ska hitta ADHD hos kvinnor. Först görs ett scanning test med 6 frågor om de ger utslag så är det idé att gå vidare.
    Det är inte skitsnack bara för att du inte förstår.

Vad är jämnställt för dig? Att som kvinna få massa hår i röven och göra tunga kroppsarbeten  och ta ut ungsplåten utan grytlappar? 
    För mig är jämnställdhet att låta människor göra vad dom är bra på och ger livsglädje. Om det innebär att man vill vara hemmafru/man åt sina barn eller jobba som sopgubbe/sopkvinna beats me.
    kolla inlägg 86

Jämställdhet för mig är att alla ska få samma möjligheter från början och JA få välja själva. Men det är inte att välja själv när man lär småtjejer att vara på ett sätt o småkillar på ett helt annat.
  • ricken
    lunkentuss skrev 2011-02-24 19:15:43 följande:
    Därför att det inte är så enkelt. Baksidan av detta är dels att kvinnan är det svaga könet och det är mycket negativ fokus på kvinnan o hennes kropp (ingen slump att det är unga tjejer som får ätstörningar, att det är kvinnor som våldtas o misshandlas, har lägre lön osv)

Eftersom vi (flickor och pojkar) uppfostras med bilden av hur kvinnor o män är så lever man ju efter det. (se all reklam tex där mannen dominerar o kvinnan objektifieras) DETTA får gärna raderas o inget jag vill uppskatta...
    Så ur din synvinkel är det bara kvinnor som får ätstörningar och har sjuka kroppsideal??????????????????????????????
    Mäns kroppar är minst lika objektifiearde hor många pojkar har inte skadat ryggen för livet genom tunga lyft på gym eller på jobb för att det är det manliga idealet. Arnold swartzneger tex
    Om det är nått som du vill ändra på så börja hos dig själv. Ingen kommer att tycka mindre om dig för det. Men respektera att andra inte har samma mål och idial.
    Jag har fått nog! Good bajs 
  • Ablan
    pluvdo skrev 2011-02-24 19:08:27 följande:
    Om en pojk gör det medvetna valet att säga att "jag såg en flicka med klänning på idag och jag vill gärna ha en sådan också" eller liknande så tycker jag att pojken kan få ha klänning. Jag vet dock inte om jag gillar att genusföräldrar beslutar själva att deras pojkar och flickor inte är pojkar och flickor utan henar och att deras henar skall klä sig både traditionellt pojkigt och traditionellt flickigt. Gärna mest flickigt om det är pojkar och pojkigt om det är flickor. (Jo, jag tycker det verkar så oftare att pojkar till genusföräldrar har flickkläder oftare än de har pojkkläder. Hur det nu är jämställt.)

Jag är all for att barn själva skall bestämma vad de skall ha på sig och om en pojk ber om en klänning skall han få det, men jag ogillar att föräldrar själva bestämmer att deras pojkar är henar och SKALL ha klänning.

Jag hade dock inte vågat ifrågasätta det som du gjorde, ts, eftersom min erfarenhet av genusföräldrar säger att de biter tillbaka ganska kraftigt. Plus att det inte skulle leda till något annat än osämja.

Jag hoppas i alla fall att även de föräldrarna lyssnar på vad barnen faktiskt vill ha på sig när barnen är gamla nog för att bestämma själva.
    Jag tror inte att du behöver vara orolig för att geusföräldrar packar på sia bar kläder som de ite vill ha i större utsträckning än vad könsnormativa föräldrar gör. Jag upplever tvärt om att genusföräldrar gärna förklarar tänket och förklarar trevligt, det gör dem som jag känner till i alla fall.

Sen kan man ju fråga sig hur du skulle reagera om någon stirrade på din dotter och frågade "öööh, ursäkta, varför klär du din dotter i klänning?". Det normala är ju inte att gå runt och ifrågasätta till föräldrar hur de klär sina barn.
  • linas fina
    lagamba skrev 2011-02-24 17:29:51 följande:
    Hahaha jag tror du missuppfattat det där med tändande eller avtändande. Tror det syftades på män och inte småpojkar :) Det hoppas jag i alla fall det gjorde!
    Njae jag vet inte det ja. Folk brukar gärna komma dragandes med det argumentet när det diskuteras klänning på pojkar. 
  • lunkentuss
    ricken skrev 2011-02-24 19:31:41 följande:
    Så ur din synvinkel är det bara kvinnor som får ätstörningar och har sjuka kroppsideal??????????????????????????????
    Mäns kroppar är minst lika objektifiearde hor många pojkar har inte skadat ryggen för livet genom tunga lyft på gym eller på jobb för att det är det manliga idealet. Arnold swartzneger tex
    Om det är nått som du vill ändra på så börja hos dig själv. Ingen kommer att tycka mindre om dig för det. Men respektera att andra inte har samma mål och idial.
    Jag har fått nog! Good bajs 
    Att tjejer/kvinnor är mer utsatta än män kan du ju knappast förneka?
Svar på tråden Pojke i klänning?!