pluvdo skrev 2011-02-24 19:08:27 följande:
Om en pojk gör det medvetna valet att säga att "jag såg en flicka med klänning på idag och jag vill gärna ha en sådan också" eller liknande så tycker jag att pojken kan få ha klänning. Jag vet dock inte om jag gillar att genusföräldrar beslutar själva att deras pojkar och flickor inte är pojkar och flickor utan henar och att deras henar skall klä sig både traditionellt pojkigt och traditionellt flickigt. Gärna mest flickigt om det är pojkar och pojkigt om det är flickor. (Jo, jag tycker det verkar så oftare att pojkar till genusföräldrar har flickkläder oftare än de har pojkkläder. Hur det nu är jämställt.)
Jag är all for att barn själva skall bestämma vad de skall ha på sig och om en pojk ber om en klänning skall han få det, men jag ogillar att föräldrar själva bestämmer att deras pojkar är henar och SKALL ha klänning.
Jag hade dock inte vågat ifrågasätta det som du gjorde, ts, eftersom min erfarenhet av genusföräldrar säger att de biter tillbaka ganska kraftigt. Plus att det inte skulle leda till något annat än osämja.
Jag hoppas i alla fall att även de föräldrarna lyssnar på vad barnen faktiskt vill ha på sig när barnen är gamla nog för att bestämma själva.
Jag tror inte att du behöver vara orolig för att geusföräldrar packar på sia bar kläder som de ite vill ha i större utsträckning än vad könsnormativa föräldrar gör. Jag upplever tvärt om att genusföräldrar gärna förklarar tänket och förklarar trevligt, det gör dem som jag känner till i alla fall.
Sen kan man ju fråga sig hur du skulle reagera om någon stirrade på din dotter och frågade "öööh, ursäkta, varför klär du din dotter i klänning?". Det normala är ju inte att gå runt och ifrågasätta till föräldrar hur de klär sina barn.