• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Muriel
    Muriel skrev 2011-03-12 10:11:18 följande:
    Oooook...Jag skulle kunna säga att jag äcklas av väldigt många trådar angående föräldraskap härinne på familjeliv, men är det inte trevligare att respektera varandras val?
    Vad, mer specifikt, är det du äcklas av i den här tråden?
    Eller menar du att du äcklas av den andra tråden? Har inte druckit mitt morgonkaffe än, sä hjärnan har inte vaknat till
  • Anton Chigurh

Man kanske inte tycker om dom små jävlarna..............

Kill them all and let God sort them out. Arnaud Amalric.
  • Tre barn tre barnbarn
    PennyD skrev 2011-03-11 16:52:24 följande:
    Naturen vill att vi ska överleva och fortplanta oss. I naturen överlever den starkaste och mest välmående. I kulturen överlever de flesta.

En människa som inte vill bli förälder blir antagligen inte heller en god sådan. I naturens hårda värld hade  dennes avkomma kanske dött, men så sker sällan i kulturens vagga.

Därför kan man som jag se det som en bra kompensation, för det naturliga urvalets ogiltighet, att människor -som inte vill ha barn (och därför antligen inte blir bra föräldrar)- själva tar sitt förnuft tillfånga och avstår producera avkomma.

*Ett fetstilt tillägg som kanske förtydligar en del, trodde jag fick med det från början.
    Men det är ju väldigt många som INTE vill ha barn men som blir gravida ändå här i världen och själv känner jag en som ALDRIG ville ha barn,blev ändå med barn och upptäckte det i 5 månaden,är en va dom bästa mammorna jag vet.
  • Tre barn tre barnbarn
    Anton Chigurh skrev 2011-03-12 10:19:18 följande:
    Man kanske inte tycker om dom små jävlarna..............
    Tur för dig då att andra skaffar "små djävlar" som kan ta hand om dig när du blir gammal!!
  • Joual
    Tre barn tre barnbarn skrev 2011-03-12 10:29:57 följande:
    Tur för dig då att andra skaffar "små djävlar" som kan ta hand om dig när du blir gammal!!
    Tycker du att det bör vara ett övervägande skäl till att bli förälder? (Att man behöver någon som tar hand om en när man blir gammal, alltså)
  • Tre barn tre barnbarn
    Joual skrev 2011-03-12 10:31:24 följande:
    Tycker du att det bör vara ett övervägande skäl till att bli förälder? (Att man behöver någon som tar hand om en när man blir gammal, alltså)
    Nej det är en hel värld som måste tas om hand eller vad tror du händer om alla väljer bort små djävlar!
  • Rosa30
    PennyD skrev 2011-03-11 16:53:59 följande:
    Att vara stark är inte enbart begränsat till fysik. Att vara anpassningsbar är en sorts styrka. Oavsett ord så överlever idag även de mest missanpassade. Det var min poäng.
    Poängen är att du helt har missuppfattat evolutionen som du refererar till. Du har vänt på begreppen-styrka kan i vissa fall vara en sorts anpassningsbarhet ,men i bland vara en nackdel. Neandertalarna var starkare än vi, men Homo sapiens tog troligen över för att vi var mer sociala, utvecklade språk och därmed möjliggjorde informationsöverföring och inlärning på ett helt annat sätt (inte enda teorin, men en trolig en)

Alla som överlever idag är per definition anpassade till sin miljö, just eftersom de överlevt.  Antagligen är den största anledningen till att människan överlevt så länge som art att vi har utvecklat en kultur med bl.a. sjukvård,socialt skyddsnät etc så att många barn överlever-fler gener i genpoolen innebär större chans att några överlever även om samhället skulle kollapsa än om bara ett fåtal barn överlever.

Och du behöver inte alls ha egna barn för att föra dina gener vidare, det räcker att dina syskon får barn.  Vissa människor kanske blir superbra fastrar eller morbröder men har ingen lust att skaffa egna barn för att de har andra intressen som är svåra att kombinera med att ha barn på heltid. De är nog extra glada att vi lever i ett samhälle där det faktiskt går att till viss del planera om man vill ha barn eller inte (inte alltid det går som planerat) och man inte tvingas skaffa barn!
  • Joual
    Tre barn tre barnbarn skrev 2011-03-12 10:35:00 följande:
    Nej det är en hel värld som måste tas om hand eller vad tror du händer om alla väljer bort små djävlar!
    Du menar att mänskligheten är på väg att dö ut? Jag tror inte att det är någon fara för artens överlevnad även om några enstaka personer frivilligt väljer bort att bli föräldrar, oavsett orsaken till det. Vi har en global folkökning som mer än väl kompenserar för det. 
  • Tre barn tre barnbarn
    Joual skrev 2011-03-12 10:37:37 följande:
    Du menar att mänskligheten är på väg att dö ut? Jag tror inte att det är någon fara för artens överlevnad även om några enstaka personer frivilligt väljer bort att bli föräldrar, oavsett orsaken till det. Vi har en global folkökning som mer än väl kompenserar för det. 
    Det var ett skämt till Anton....trodde du fattade det.
    Men genast så ska dt komma en hel roman till svar.

Jag antar att det finns syskonbarn,vänners barn osv i allas liv,så att dom som har valt bort ändå får lite barnkontakt!
  • H  NA

Det  förstår inte jag heller, men vill man inte ha barn så ska man inte ha det heller. Känner till kvinnor som har skaffat barn men de bör aldrig skaffa barn , för de skiter fullständigt i de. Soriligt att se hur de små lider. Sen så känner jag till ett par som valde bort barn av anledningen att dom inte orkar (de är överviktiga) . Nu sitter dom 48 res. 49 år gamla och ångrar stort att de inte skaffat barn.  Det jag ofta undrar över är hur hanterar man det naturliga insinkter, alltså behövet av att föröka sig väcks i alla kvinnor, det är naturens gång.  Hur "dödar" man den känsla?

Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?