• Skehamn2012

Varför väljer man frivilligt bort barn?

Alltså varför vill man inte ha barn?

Vad tror ni?

För mig är det så svårt att förstå. Att skaffa barn för mig är lika självklart som att jag andas, äter, dricker, sover. Ett behov som jag aldrig skulle kunna avstå frivilligt.

Jag VET att vissa inte vill ha barn och jag accepterar det men jag behöver inte förstå det. Likaväl som det finns dom som inte förstår varför jag ville ha barn mer än allt annat på hela jorden.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?
  • Magnux
    Esther M skrev 2011-03-19 17:26:46 följande:
    Undrar du vad jag tror att anledningen till min inställning eller varför jag tror att jag har den? 

Jag får väl svara på båda för säkerhets skull.

1. Jag tror att jag precis som alla andra människor är resultatet av kombinationen av arv, miljö, kunskap, erfarenheter och egna idéer.

2. Jag tror detta eftersom jag vet vad jag tycker och känner inför andra människor och hur jag vill ha dem i min tillvaro. 
    Det var ett väldigt bra svar. Ungefär som jag själv tänker. Många andra tänker att dom inte har något val.
  • Ginevra
    FannyGioia skrev 2011-03-16 15:13:25 följande:
    Det tror jag faktiskt inte att du skulle göra.

Jag tror heller inte att någon frisk människa sätter något eller någon framför sitt barn. (Med vissa undantag - sådana finns ju alltid.) Människor kan ju behöva stöd på vägen för att kunna vara så bra föräldrar som möjligt. 
    Det är nog vanligare än man tror att föräldrar försummar sina barn till förmån för andra saker (ny partner, jobb m.m.). Jag känner faktiskt till flera verkliga exempel på detta. Det har då för övrigt rört sig om socialt välfungerande personer.
  • Ginevra

Jag är själv lite tveksam till att skaffa barn, dels för att jag inte är särskilt förtjust i barn över lag, dels för att jag är paniskt rädd för graviditet och förlossning. Något som bidragit till min negativa inställning är alla trådar här på FL där folk envist hävdar att andra måste stå ut med deras barns störande beteende i de mest olämpliga sammanhang som innefattar alltifrån bröllop till kontorsarbetsplatser. Att läsa sådant gör mig verkligen spyfärdig inför hela fenomenet "barn och föräldrar".

• Magnux

Jodu. Det finns ingen viktigare person i hela världen än en nybliven mamma och hennes skitbreda Teutonia med lågprofildäck.

• LivL
    Ginevra skrev 2011-03-20 10:40:28 följande:
    Jag är själv lite tveksam till att skaffa barn, dels för att jag inte är särskilt förtjust i barn över lag, dels för att jag är paniskt rädd för graviditet och förlossning. Något som bidragit till min negativa inställning är alla trådar här på FL där folk envist hävdar att andra måste stå ut med deras barns störande beteende i de mest olämpliga sammanhang som innefattar alltifrån bröllop till kontorsarbetsplatser. Att läsa sådant gör mig verkligen spyfärdig inför hela fenomenet "barn och föräldrar".
    Så känner jag också! Har dock aldrig läst om någon annan som tänker så. Skönt att man inte är ensam.
  • Elsa Hast

Jag tror ingenting, jag vet att jag har ett BÄTTRE liv utan barn. Anledningen är att ingenting med barn är intressant. En bebis kan vara bedårande, men knappast sötare än min mops. Vidare är barn ohygieniska (ofta), förutsägbara, häpnadsväckande ointressanta och oförmögna att tillföra något av intellektuellt värde. Jag avskyr de flesta barn i min vardag, även om jag fattar att de har ett existensberättigande. Fick jag välja skulle jag mer än gärna leva resten av mitt liv utan att någonsin träffa en unge igen.      

• Ginevra
    Elsa Hast skrev 2011-03-22 18:49:12 följande:
    Jag tror ingenting, jag vet att jag har ett BÄTTRE liv utan barn. Anledningen är att ingenting med barn är intressant. En bebis kan vara bedårande, men knappast sötare än min mops. Vidare är barn ohygieniska (ofta), förutsägbara, häpnadsväckande ointressanta och oförmögna att tillföra något av intellektuellt värde. Jag avskyr de flesta barn i min vardag, även om jag fattar att de har ett existensberättigande. Fick jag välja skulle jag mer än gärna leva resten av mitt liv utan att någonsin träffa en unge igen.      
    Jag skriver under på mycket av detta, fast jag brukar oftast tycka bättre om lite större barn (från sex års ålder ungefär). Jag sticker dock inte under stol med att världen vore en mycket trevligare plats utan alla småungar som ständigt får raseriutbrott på offentliga platser (nu blir jag väl påhoppad av alla rabiata FL-morsor).
  • SnuffTM
    Ginevra skrev 2011-03-23 18:12:22 följande:
    Jag skriver under på mycket av detta, fast jag brukar oftast tycka bättre om lite större barn (från sex års ålder ungefär). Jag sticker dock inte under stol med att världen vore en mycket trevligare plats utan alla småungar som ständigt får raseriutbrott på offentliga platser (nu blir jag väl påhoppad av alla rabiata FL-morsor).
    Baby Red - min lilla best
  • Thursday
    Ginevra skrev 2011-03-23 18:12:22 följande:
    Klart att man får tycka så. Men då måste du väl också anse att de rabiata FL-morsorna har rätt att tycka att världen vore en mycket trevligare plats utan alla självupptagna barnlösa surmuppar som verkar ha en snedvriden syn på vem som är människa och har rätt att ta plats i samhället?
  • Ginevra
    Thursday skrev 2011-03-23 20:54:20 följande:
    Klart att man får tycka så. Men då måste du väl också anse att de rabiata FL-morsorna har rätt att tycka att världen vore en mycket trevligare plats utan alla självupptagna barnlösa surmuppar som verkar ha en snedvriden syn på vem som är människa och har rätt att ta plats i samhället?
    Det där var väldigt låg nivå måste jag säga!  Jag har aldrig sagt att barn inte får ta plats i samhället och visst fattar jag att man inte alltid kan kontrollera småbarns beteende men jag har faktiskt rätt att känna att det är jävligt jobbigt med skrikiga ungar. Fast tydligen tycker vissa föräldrar att alla andra fullkomligt ska älska deras ungar oavsett hur de beter sig. Undrar vem som egentligen är mest självupptagen!
Svar på tråden Varför väljer man frivilligt bort barn?