• Silkflower

Ej välkommen på utvecklingssamtal

För en tid sedan var det dags för utvecklingssamtal för min sambos 5-åring. Det första sen jag kom in i bilden.

Efter att han via mailkonversation med förskoleläraren kommit överens om en tid som passade, så fick jag frågan om jag också ville närvara. Jag frågade förstås om pojkens mamma, men nej, det här gällde oss, enligt hans syn på det hela så pga att de är skilda så ska de även gå på skilda utvecklingssamtal. Jag sa att jag självklart ville närvara.
      Kort därpå fick sambon, via mail, frågan om de kommer bägge två, varpå hans svarade att "nej, det blir bara jag och Madde som kommer". Det dröjde inte länge förrän nästa mail kom med kommentaren att; "Då får vi boka in en ny tid då ni bägge kan komma, för det är dig och Nellie jag vill prata med."
      Jag tog otroligt illa vid mig och kände mig utfryst och undervärderad. Var mina känslor berättigade eller bottnade dem i själva verket i något annat? 
    Min sambo blev också lite upprörd över detta och tog "mitt parti". Han svarade fröken att det skulle vara svårt att försöka hitta en tid som passar dem bägge och la fram alternativen att träffa antingen honom eller modern, eller helt enkelt boka in två olika möten med dem var för sig. Det kom aldrig något svar och ju mer vi närmade oss datumet för det första inbokade mötet, desto mer började jag tvivla på om det skulle bli av överhuvudtaget. Min sambo å andra sidan tolkade tystnaden som att det var den första överenskommelsen som gällde. Jag bestämde mig då för att inte gå på samtalet då jag kände mig ovälkommen och det framförde jag till sambon som förstod mig och sa att han skulle ta upp med personalen min roll i barnets liv.

Lite bakgrundshistoria. I samband med att jag och min sambo flyttade till hans hemort vid årsskiftet så tog vi även över vårdnaden av hans 5-årige son på heltid. Sonen har umgänge med sin mor varannan helg på annan ort och de har fortfarande gemensam vårdnad över sonen rent juridiskt. Jag har funnits i pojkens liv till viss del sen i somras då hans pappa bodde hos mig och vi hade honom de helger vi var lediga, dvs, var och varannan helg.
    Som det har sett ut sen dess så spenderar jag mer tid med pojken än vad hans far och mor gör sammanslaget.
    Är det inte då helt rimligt att jag borde ta del av hans utveckling då jag faktiskt utgör en så stor del av den?

Det är jag som hämtar på dagis varje dag, lagar och ser till att han får i sig mat varje dag, ser till att han är hel och ren, tvättar hans kläder, lyssnar på honom, uppfostrar honom, uppmuntrar honom, belönar honom när han varit duktig, leker med honom hela dagarna varannan helg medans hans pappa jobbar. Men sen vad det ger för utdelning och hur det går för honom mentalt, fysiskt, socialt, osv har jag tydligen inte med att göra? 

Till sist bestämde jag mig ändå för att följa med på samtalet, för att visa dem att jag också räknas. Andra ska inte få sätta värdet på mig.  Det blev aldrig några sura miner, utan samtalet gick bra och jag deltog även, inte bara närvarade. Ibland måste man stå upp för sig själv och ta sig själv för givet när andra inte gör det.

Min fråga till er; Hur gör ni andra bonusföräldrar? Vad har ni för erfarenheter på detta område? har ni hamnat i liknande situation? hur har ni löst den?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-01 15:38
    Nu ligger jag lite efter då jag inte har haft tid att uppdatera mig i diskussionen men jag ska försöka bringa klarhet i en del frågor som har dykt upp. Uppenbarligen har jag oavsiktligt utelämnat en del viktiga bitar som ni förstås undrar över.

För det första så var inte biomamman med på mötet. Förskoleläraren höll vid ett senare tillfälle ett möte med henne separat, något som man varken kan ta för givet eller kräva att dem ska göra. Det tycker jag var väldigt flexibelt och hänsynsfullt gjort av förskolan.

Angående om biomamman motsatte sig min medverkan på mötet; jag har ingen aning. Men som jag tolkade det, utifrån förskolelärarens mail där hon frågar min sambo om de bägge två ska närvara på det inbokade mötet, så hade hon inte ens blivit kontaktad/tillfrågad om utvecklingssamtal. Av svaret som sen följde finns det inget som säger att förskolan inte godkände min närvaro, utan en önskan från deras sida om att få prata med bägge föräldrarna. Jag har citerat mailen. Det var känslan jag fick av att inte vara välkommen.
    När min sambo sedan hänvisade till sitt ex i frågan om vilka tider och datum som passar henne så blev det bara tyst.
    Hade förskolan eller biomamman meddelat mig eller sambon att de motsätter sig min närvaro så hade jag definitivt inte dykt upp på samtalet.
    Biomamma nämnde dessutom för min sambo att hon inte kunde närvara på det inbokade mötet, utan att hon och förskolan skulle boka in ett framöver. Om hon hade några invändningar mot/synpunkter på om vem eller vilka som ev. skulle gå när hon inte kunde, borde hon inte yttrat sig om det då?
  • Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal
  • h8him
    R3becca skrev 2011-03-01 09:13:22 följande:
    Jag har alltid "bjudit in mig själv" och följt med på utvecklingssamtalen för min karls dotter =) 
    Det är ingen som ens höjt på ögonbrynen åt detta då jag faktiskt är en del av denna familj.
    ..Mamman är ju faktiskt inte ens en familjemedlem längre.
    Till henne har dom ringt efter samtalen, och sagt vad vi sagt och hur det gått osv.
    Är inte mamman familj med sin egen dotter längre? Förvånad
    R3becca skrev 2011-03-01 09:41:33 följande:
    Vad är det för lag de bryter emot?
    Hon är för lat för att närvara vid dessa möten, och tycker att förskolan ska ringa henne när det passar henne istället.
    För lat? Hur vet du det? Får hon kallelser eller struntar ni i att informera henne?
    R3becca skrev 2011-03-01 10:10:30 följande:
    Annars skulle jag nog inte få vara med!?
    Förskolan lär ju ha frågat henne om det är okej att jag är med.
    Zaria skrev 2011-03-01 10:03:59 följande:
    Röra till?

Att följa lagen är inte att röra till möjligtvis för dig eller snarare förskolan om det nu är så att hon faktiskt godkänt att du följer med vilket är troligast eftersom hon tycks veta om att du följer med.
    Hon är en väldigt korkad och jobbig människa som gör allt för att röra till det för oss.
    Hon hittar på egna saker om lagar hit och dit som inte finns, och gör verkligen allt för att hon ska få som hon vill.
    Hon drog t.ex. till med en gång att jag inte fick vistas i mitt och sambons hus då hennes dotter var hos oss, för det skulle hon inte må bra av, och hon skulle polisanmäla mig för att jag försökte "stjäla" hennes barn.
    Hon ringde till och med polisen och anmälde min sambo för att ha "kidnappat hennes dotter" för att han hämtade henne lite tidigare på dagis. Det hon inte verkar ha fattat är ju att dottern "är vår" i samma sekund som hon lämnas på dagis. Sån är överenskommelsen.
    Det är inte säkert att förskolan har frågat. Men nu när du vet att du behöver hennes godkännande är det väl bara för er att se till att få det?

Vilken trevlig attityd du har mot din sambos barns mamma. Henne ska du ha att göra med i många långa år.

Har man inte juridiskt bindande avtal eller dom så kan det lätt gå snett vid hämtning/lämning och överenskommelser om tider.
  • Ari Gold

Min bonusson bodde under hela förskoletiden mest hos oss (biopappa + jag=sambo), mamman bodde periodvis i en annan stad och träffade pojken varannan helg.

Vid utvecklingssamtalen på dagis gick därför jag och pappan på  samtalen, ibland båda, ibland bara han och ibland bara jag beroende på vem som kunde komma ifrån jobbet enklast.

Givetvis kollade vi att det var OK med biomamman, och hon fick information dels från  oss och dels genom att själv ringa personalen.

Nu bor biomamman här i stan igen och har vv-boende och då går hon och pappan på mötena, eller enbart han då hon oftast ej är så intresserad av att engagera sig i sådant.

Vi har nu ett yngre barn som någon måste passa, annars skulle det kännas helt OK att alla tre gick. Med min äldste bioson har vi gått både jag, biopappa och hans sambo innan defick ett lillasyskon at passa.

Jag tror med barnets bästa i fokus att det är bäst om så många som möjligt har förstahandsinformation om barnets skolgång och utvecklingsbehov. Detts är inte en lämplig arena att leva ut eventuella stridigheter mellan föräldrarna utan det måste man kunna skilja åt som vue människa.

• R3becca
    h8him skrev 2011-03-01 10:17:06 följande:
    Är inte mamman familj med sin egen dotter längre? Förvånad
    R3becca skrev 2011-03-01 09:41:33 följande:
    Vad är det för lag de bryter emot?
    Hon är för lat för att närvara vid dessa möten, och tycker att förskolan ska ringa henne när det passar henne istället.
    För lat? Hur vet du det? Får hon kallelser eller struntar ni i att informera henne?Det är inte säkert att förskolan har frågat. Men nu när du vet att du behöver hennes godkännande är det väl bara för er att se till att få det?

Vilken trevlig attityd du har mot din sambos barns mamma. Henne ska du ha att göra med i många långa år.

Har man inte juridiskt bindande avtal eller dom så kan det lätt gå snett vid hämtning/lämning och överenskommelser om tider.
    Klart hon är, men hon är inte en medlem i vår familj :)
    Hon har ju en egen, på sidan av, precis som jag och min sambo har idag.
    Hon har själv sagt "varför ska jag behöva jobba extra för att ha råd med bensin för att åka på ett möte som vi lika gärna kan ta över telefon?" - det tar jag som att hon är lat.
    Jag är väldigt trevlig, och har ingen attityd alls mot henne. Det är hon som är en häxa... I de flesta avseenden!
    Jag skrev "sådan är överenskommelsen", och alltså är det så :) 
  • sextiotalist
    Ari Gold skrev 2011-03-01 10:17:48 följande:

Min bonusson bodde under hela förskoletiden mest hos oss (biopappa + jag=sambo), mamman bodde periodvis i en annan stad och träffade pojken varannan helg.

Vid utvecklingssamtalen på dagis gick därför jag och pappan på  samtalen, ibland båda, ibland bara han och ibland bara jag beroende på vem som kunde komma ifrån jobbet enklast.

Givetvis kollade vi att det var OK med biomamman, och hon fick information dels från  oss och dels genom att själv ringa personalen.

Nu bor biomamman här i stan igen och har vv-boende och då går hon och pappan på mötena, eller enbart han då hon oftast ej är så intresserad av att engagera sig i sådant.

Vi har nu ett yngre barn som någon måste passa, annars skulle det kännas helt OK att alla tre gick. Med min äldste bioson har vi gått både jag, biopappa och hans sambo innan defick ett lillasyskon at passa.

Jag tror med barnets bästa i fokus att det är bäst om så många som möjligt har förstahandsinformation om barnets skolgång och utvecklingsbehov. Detts är inte en lämplig arena att leva ut eventuella stridigheter mellan föräldrarna utan det måste man kunna skilja åt som vue människa.

Absolut, men än en gång, skolan skall följa lagen och de kan inte köra över en förälder på det sätt som verkar alltför vanligt.
    Skolan begår ett lagbrott när de låter en annan vuxen vara med utan att båda vårdnadshavarna är vidtalade och accepterat detta.
  • Zaria
    R3becca skrev 2011-03-01 10:24:49 följande:
    Klart hon är, men hon är inte en medlem i vår familj :)
    Hon har ju en egen, på sidan av, precis som jag och min sambo har idag.
    Hon har själv sagt "varför ska jag behöva jobba extra för att ha råd med bensin för att åka på ett möte som vi lika gärna kan ta över telefon?" - det tar jag som att hon är lat.
    Jag är väldigt trevlig, och har ingen attityd alls mot henne. Det är hon som är en häxa... I de flesta avseenden!
    Jag skrev "sådan är överenskommelsen", och alltså är det så :) 
    Jag tolkar det snarare som att hon har dåligt med pengar och tycker att det fungerrar lika bra med telefonkontakt istället för mötet, inget konstigt med det. Är ju samma info hon får oavsett.
  • R3becca
    Zaria skrev 2011-03-01 10:28:10 följande:
    Jag tolkar det snarare som att hon har dåligt med pengar och tycker att det fungerrar lika bra med telefonkontakt istället för mötet, inget konstigt med det. Är ju samma info hon får oavsett.
    Nej tro mig, hon är lat  Glad
  • Zaria
    R3becca skrev 2011-03-01 10:29:32 följande:
    Nej tro mig, hon är lat  Glad
    Ja, du säger det ja...och det är din åsikt...
  • Anonym (åse)
    Zaria skrev 2011-03-01 10:28:10 följande:
    Jag tolkar det som ett väldigt litet intresse över hur det funkar för barnet, då man inte kan spara sina pengar till det tillfället.
    Eller jobba extra för att få bensinpengar till det.
    Ett sådant samtal vet man oftast om i god tid och det händer ju högst två ggr per år så det tycker jag nog att man kan lägga undan bensinpengar till......
    Men som sagt det finns väll inte en enda biomamma som gör fel i detta avlånga land? de har ju rätt till allt.
    Förstår inte hur folk till och med kan tycka att mamman inte behöver försörja barn som de varit med och satt till världen.
    Sen när man läser trådar där det står, pappan vill inte ha barnet pappan tycker jag ska göra abort osv
    pappan är inte med i barnens liv osv
    mamman beslutar att behålla barnet och sen är pappans enda skyldighet att dansa efter mammans pipa och ta hela ekonomiska biten.
    Tur att man inte är född kille iaf.
    Har en släktning som längtat så efter barn och sen blir med barn med en karl som hon inte ens är ihop med,
    hon beslutar att behålla barnet trots att killen inte ville, nu framstår killen som en idiot och hon har beslutat att ta allt själv. Hon hon hon hon har planerat in allt.
    Nu är det dags för den ekonomiska biten för nu har hon väll fått upp ögonen på att barn kostar pengar och är inte bara små dockor,
    ja då är pappan väldigt fin att ha, men han får inte ha barnet så mkt som han vill för då bestämmer hon när var och hur.

Det borde finnas fler "fina" lagar i sverige tycker jag..
    tex om pappan vill träda fram och ta ansvar så ska han vara inräknad både med ekonomi och få tid med barnet,
    får inte pappan vara med och besluta saker rörande barnet eller umgås med sitt barn så ska mamman klara även den ekonomiska biten själv.
    Det finns för mkt lagar som gynnar kvinnorna här i sverige, många lagar tänker överhuvudtaget inte ens på barnen utan enbart mamman i fråga.
  • h8him
    Anonym (åse) skrev 2011-03-01 10:41:55 följande:
    Jag tolkar det som ett väldigt litet intresse över hur det funkar för barnet, då man inte kan spara sina pengar till det tillfället.
    Ett sådant samtal vet man oftast om i god tid och det händer ju högst två ggr per år så det tycker jag nog att man kan lägga undan bensinpengar till......
    Men som sagt det finns väll inte en enda biomamma som gör fel i detta avlånga land? de har ju rätt till allt.
    Förstår inte hur folk till och med kan tycka att mamman inte behöver försörja barn som de varit med och satt till världen.
    Sen när man läser trådar där det står, pappan vill inte ha barnet pappan tycker jag ska göra abort osv
    mamman beslutar att behålla barnet och sen är pappans enda skyldighet att dansa efter mammans pipa och ta hela ekonomiska biten.
    Har en släktning som längtat så efter barn och sen blir med barn med en karl som hon inte ens är ihop med,
    hon beslutar att behålla barnet trots att killen inte ville, nu framstår killen som en idiot och hon har beslutat att ta allt själv. Hon hon hon hon har planerat in allt.
    Nu är det dags för den ekonomiska biten för nu har hon väll fått upp ögonen på att barn kostar pengar och är inte bara små dockor,
    ja då är pappan väldigt fin att ha, men han får inte ha barnet så mkt som han vill för då bestämmer hon när var och hur.

tex om pappan vill träda fram och ta ansvar så ska han vara inräknad både med ekonomi och få tid med barnet,
    får inte pappan vara med och besluta saker rörande barnet eller umgås med sitt barn så ska mamman klara även den ekonomiska biten själv.
    Det finns för mkt lagar som gynnar kvinnorna här i sverige, många lagar tänker överhuvudtaget inte ens på barnen utan enbart mamman i fråga.
    Om man spinner vidare på det du skriver så betyder det att en pappa som inte vill engagera sig ska slippa betala för sitt barn? Det skulle ju vara en bra idé... Samma med att man ska tvångsdela på barn. Hur tror du det skulle fungera i de situationer där föräldrarna verkligen inte kan samsas?
  • Zaria
    Anonym (åse) skrev 2011-03-01 10:41:55 följande:

Hur du får in ofrivilliga pappor i diskussionen vet inte jag, då detta enl är en helt annan diskussion.

Om nu Biomamman faktiskt HAR dåligt med pengar men har telefonmöte med förksolan ang barnet, varför är det oengagerat? Dety är ju samma info mig veterligen eller?

Tycker det i så fall är bättre att lägga de bensinpengarna på att hitta på något roligt med barnet när han/hon väl är där.

"Men som sagt det finns väll inte en enda biomamma som gör fel i detta avlånga land? de har ju rätt till allt.
    Förstår inte hur folk till och med kan tycka att mamman inte behöver försörja barn som de varit med och satt till världen."

Den kommentaren får stå för dig, har aldrig sett någon som inte tycker att biomamman behöver betala/försörja sitt barn heller, enbart de som tycker att kostanderna skall delas på.

"Det borde finnas fler "fina" lagar i sverige tycker jag..
    får inte pappan vara med och besluta saker rörande barnet eller umgås med sitt barn så ska mamman klara även den ekonomiska biten själv."

Den ena enl dig "fina lagen" att pappor har umgängesrätt finns redan, att däremot ta bort underhåll och dyl gynnar inte barnet så jag kan inte riktigt se hur du får det till barnets bästa.
Svar på tråden Ej välkommen på utvecklingssamtal