• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Severina

Hej,

Är det någon av er som vet vilka regler som gäller för ersättning av försäkringskassan för äggdonation utomlands ? Kan man få ersättning för äggdonation fastän man gjort fler än 3 IVF försök eller fler än 3 IVF+äggdonationsförsök? (Har läst men vet inte om det är sant att man kan få det - är det någon som vet?)

Vilka regler gäller vid förhandstillstånd - Vilka länder och kliniker får man ersättning från i detta fall?

Vilka regler gäller vid ersättning i efterhand - Vilka länder och kliniker får man ersättning från i detta fall?

Förskringskassan ger mig inga tydliga svar ...

• Sissan
    Severina skrev 2012-06-25 21:37:18 följande:
    Hej,

Är det någon av er som vet vilka regler som gäller för ersättning av försäkringskassan för äggdonation utomlands ? Kan man få ersättning för äggdonation fastän man gjort fler än 3 IVF försök eller fler än 3 IVF+äggdonationsförsök? (Har läst men vet inte om det är sant att man kan få det - är det någon som vet?)

Vilka regler gäller vid förhandstillstånd - Vilka länder och kliniker får man ersättning från i detta fall?

Vilka regler gäller vid ersättning i efterhand - Vilka länder och kliniker får man ersättning från i detta fall?

Förskringskassan ger mig inga tydliga svar ...
    hej de har ju just ändrat reglerna nu att man måste ha öppen donator då kan man få
    e det anonym donator så får man avlsag ( men man kan ju överklaga) 
  • Severina

Hej Sissan,

Är det den enda anledningen att få ersättning från försäkringskassan? Att man  har öppen donator?
    Finns det inga andra krav från försäkringskassan  - dvs avseende antal försök utförda tidigare i Sverige eller  utomlands?

I vilket länder och vilka kliniker finns det öppna donatorer?

Är det någon som tetstat att få ersättning beslutad av försäkringskassan innan man åker? (dvs förhandstillstånd)? Hur funkar det ? I vilka länder/kliniker går det bra  etc ?

• Dustpuppy

Severina, att få ersättning i förhand är i princip omöjligt när det gäller IVF/ÄD.
    För att förhandstillstånd ska medges måste kliniken ta emot en betalningsförbindelse som kallas S2. Privata kliniker tar ytterst sällan emot en sådan, det är bara de lokala "landstingsklinikerna" som gör det. Landstingsklinkerna har lika långa köer som i Sverige och tar ofta inte emot utländska patienter.
    Jag försökte inför båfa ÄD, men det föll på att klinikerna inte tog emot S2.

Du kan alltid ringa runt till de privata klinikerna, men var beredd på att du först får berätta vad en S2 är och att du dessutom får prata med den lokala försäkringskassan också, det här är ovanliga frågor och ofta är det patienten som har mest koll på detta. Det finns inga broschyrer eller listor med "Dessa kliniker fungerar och så här gör du", du är i en väldigt utlämnad position som IVF/ÄD-patient utomlands.

Ersättning i efterhand får du även om kliniken är privat.

Öppna donatorer som jag känner till: Finland, Island. Det gäller det för alla kliniker i landet.

Antal tidigare försök ska inte påverka ersättningen, utan vårdbehovet. Om IVF/ÄD är rekommenderad vård för dig, så ska du få ersättning. Jag har gjort 3 landstings IVF i Sverige, 2 privata IVF i Sverige och 2 privata ÄD utomlands (de fick jag ersättning för). Ålder kan också sätta käppar i hjulet, men i dagsläget är det oklart när man är för gammal. Vissa över 43 har fått ersättning.

/Dustpuppy

• Hemliga damen

Hej alla! Var länge sen jag var inne men inser att jag måste överklaga nu!. Fick nej för vår behandling gjord i Aten i december. Pappren skickade jag in i vintras. Men i höstas fick vi ja för två behandlingar i Tjeckien i dec 2010. Anonymt alla gånger.. Frågan är om vi blir återbetalningsskyldiga med tanke på hur de resonerar!

• Hemliga damen

Grr!!

Minnet är kort helt klart. Nu skall ni få höra!! Det första och positiva beskedet togs 2012-02-11 efter att jag skickat in 2011 och kompletterat i januari 2012 och där hänvisas att beslutet vilar på EUF-fördragets artiklar 56 och 57. Den andra ansökan skickades in i börja på mars. I beslutet från 12-16-14 står inget om fördraget.Man vill ha intyg på att donatorn är anonym. "Som rättsläget ser ut för närvarande i Sverige har FK inte längre möjlighet att ersätta äggdonation som skett med anonym donator eftersom det strider mo svensk lagstiftning."

Jag tänker ringa dem i morgon och kolla, hade tänkt att göra det i förmiddags men glömde bort det. Den svenska lagstiftningen har inte ändrats sen i januari och i såna fall riskerar vi ju att blir återbetalningsskyldiga!

• Hemliga damen

ALltså jag blir så irriterad på detta. För allas skull! Det är ju himla märkligt att det inte är diarienumret när ärendet har inkommit som styr, när man nu kör från 1 april. MYcket godtyckligt och det borde inte hålla för en rättslig prövning kan man ju tycka. Jag är i valet och kvalet om jag skall rådda i detta. Rent logiskt skulle man kunna bli återbetalningsskyldig för med tanke på hur de resonerar nu, för då har de ju gjort felaktiga utbetalningar tidigare... Se FK:s egen skrivning nedan. Skyldig betala tillbaka?

Har du fått för mycket ersättning från oss kan du bli skyldig att betala tillbaka det felaktigt utbetalda beloppet. Du kan bli återbetalningsskyldig oavsett om det är Försäkringskassan eller du själv som orsakat den felaktiga utbetalningen.När vi upptäcker att ersättning har betalats ut felaktigt utreder vi om du är skyldig att betala tillbaka pengarna.

• Tracy

Hej allihop,

har just skickat in ansökan om ersättning efter äd i Spanien = anonym donator.  Är det någon av er som vet vad det är egentligen är för regel de har satte upp de 1e april? Jag menar, det måste ju finnas i skrift någonstans. Hänvisar de till något? Lagen har ju inte ändrats och det är ju egentligen väldigt konstigt att de bara bestämmer sig för att tolka lagen på ett annat sätt efter den 1 april..  Hittar inget på deras webb så hoppas på att någon av er vet..

Hälsar stridslysten Tracy

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?