• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Cecini

Hej Tracy och ni andra! Den nya regeln innebär att de inte ersätter ÄD behandlingar som gjorts med en anonym donator. Jag har själv precis fått avslag för vår behandling i Spanien som vi påbörjade i mars. Jag har en advokat som håller på att kolla om deras argument att Sveriges etiska ställningstagande angående anonyma donatorer är giltigt för att neka oss ersättning. Som du kan läsa i tidigare inlägg finns det fler argument som eventuellt skulle kunna hålla i ett överklagande. Jag får veta mer i slutet av veckan om det över huvudtaget är någon ide att överklaga.

• kaprifol66

Sverige lagstiftade redan på 80-talet någon gång om donatorbarns rätt att få reda på sitt genetiska ursprung. Det var unikt och inget annat land hade under lång tid någon liknande lagstiftning, tvärtom har man i andra länder förespråkat donatorns anonymitet. Sen tror jag att även Finland infört nåt liknande för inte så många år sedan. På 80-talet gällde det spermiedonation.
    Däremot är det inte vetenskapligt bevisat att donatorbarn skulle må bättre eller sämre av att kunna ta reda på det genetiska ursprunget.... Vad som verkar vara problematiskt är om barnet får reda på att det är ett donatorbarn senare i livet (om nu föräldrarna valt att inte berätta). Inressant dansk artikel om detta finns att läsa här:
    fof.se/tidning/2001/8/barnet-far-oftast-inget-veta

Här kan man hitta Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd ang assisterad befruktning (SOSFS 2006:10):
    www.socialstyrelsen.se/sosfs/2002-13/Documents/2006_10.pdf

Det är den senaste föreskriften vad jag vet.

Frågan är om en svensk lag (som inte baserar sig på vetenskapligt bevisade studier) är tillräckligt stark för att undantas från EUs regler ang den fria rörligheten av tjänster....?

Hemliga damen - jag förstår verkligen dina tankar om att riskera att bli återbetalningsskyldig. Inga nya lagar eller föreskriftet har kommit nu den 1 april. Det är FK som nu beslutat att inte betala ut ersättningar som strider mot svensk lag, men lagen har funnits ett bra tag. Så vad händer nu?!!! Kommer de att kräva tillbaka de ersättningar de redan betalt ut?? Annars kan man ju yrka på likabehandlingsprincipen?? (ta mina funderingar för vad de är...jag har ingen juridisk skolning).

• Hemliga damen

Hej Har snackat m FK idag. Det här är något som deras handläggare snackat om sen 2006 sa handläggaren och att FK-juristerna nu kommit fram till detta. Hon uttryckte sig också så att de har väntat på att få besked om vad som skall gälla d v s med andra ord avvaktat lite och sen inte hunnit med att fatta beslut. " vi har gjort fel hela tiden". Jaha! Jag är inte jurist men jag kan inte fatta hur man kan hänvisa till en lag ena stunden och fatta bslut utifrån den, sen när de bestämmer sig så gäller inte den -läs EU- utan nu är det helt plötsligt den gamla svenska man åberopar. Jag tycker fortfarande inte att det håller att de som inkommit före 1 april inte lyder under den gamla ordningen. Hur godtyckligt som helst. Som handläggare kan du i praktiken ha samlat ärenden på hög på skrivbordet för att slippa ta ställning och sen gömma dig bakom "tidsbrist" till 1 april. "vi diarieför inte, vi gör journalanteckningar" sa hon. Nån som vet juridisk hållbarhet på såna? Jag sa att jag kommer överklaga och det tyckte hon absolut jag skulle. Bra för oss också tyckte hon, jojo.....Här måste vi hjälpas åt! Jag vete katten hur jag skall formulera mig för att ha på fötterna. Stör mig också på att handläggaren som beviljade oss faktiskt uppmanade mig att söka för den tredje vändan och att det säkert skulle gå bra. "det är ju samma ärende" !!! Det samtalet ägde rum i december...(. Som nybliven myndighetsperson har jag dessutom insett vilken otrolig makt en enskild handläggare har när den fattar beslut, vilket skrämmer mig rejält!) Pratade också m en kompis som är handläggare på FK. Behöver inte oroa mig för återbetalningen. Ett beslut är fattat och der gäller. Men det är annorlunda m bostadsbidrag och om man angett felaktig SGI. Det är då man riskerar att bli återbetalningsskyldig. Cecini- ser fram emot att höra vad advokaten säger. Kaprifol - har skrivit till Barnlängtan för att sprida info. Morr! /Gamla Late66

• Severina

Tusen tack DustPuppy för din hjälp - du borde bli FK rådgivare !

Hemliga Damen ; stå på dig - efter vad jag läst om överklagan i denna tråden kan det inte vara rätt och riktigt att FK plötsligt "kommer på " att en lag från 2006 ska börja ändra FK:s sätt att bedömma fall 2012.. och då definitivt inte fall innan detta blev "officiellt" meddelat från FK. FK:s regler borde vara tydligare.
    Funderar på om detta plötsliga "kom-ihåg" beror på sparkrav, men om det berodde på sparkrav från Länstingens sida borde man tillåta annonyma donatorer för Finland är ett av de dyraste länderna att få ÄD ifrån ...

• kaprifol66

Hemliga damen - jag tycker detta är i allra högsta grad tvetydigt. De (FK) åberopar nu en svensk lag som funnits hela tiden.... och den är i kontrast med EUs regler om fri rörlighet av tjänster (som de för den delen innan grundat ersättningarna på).
    Och vad gäller att man har två år på sig då?!!! Är det först till kvarn som har gällt helt plötsligt?!!!!
    Om det ska vara på detta viset är det olagligt i sverige också att sätta in 3 eller fler embryon.... så i morgon kan de t ex besluta att inte betala ut av den anledningen... Eller?!!
    Överklagan måste väl göras i första hand till FK (och de har ju redan tagit ställning i frågan).. och sen ev till författningsdomstolen?
    Gäller hemförsäkringens rättshjälp här månne?

• Tracy

Hej igen,

exakt Hemliga damen, en myndighet kan ju inte först tolka lagen på ett sätt i flera år och sedan bara bestämma sig för att tolka den på ett annat en viss dag. Det är ju..rättsvidrigt.

Som medborgare har vi ju inte haft en chans att få reda på detta heller - när vi inledde vår behandling i januari levde vi ju i övertygelsen att vi skulle kunna få ersättning för en del av kostnaderna eftersom andra i precis samma situation fått det.

Väntar med spänning på vad advokaten kommer fram till Cecini! Vi kommer hursom att överklaga om/när vi får negativt besked - något måste man ju göra iaf..

Hälsar Tracy

• kaprifol66

Vad gäller ålder (nu när jag lusläst SOSFS 2006:10) står där i 4 kap.:

"Den kvinna som skall genomgaÌ? en assisterad befruktning boÌ?r naÌ?r befruktningen genomfoÌ?rs inte ha kommit in i den aÌ?lder daÌ? kvinnors fertilitet normalt anses vara i starkt avtagande.
    Maken, registrerade partnern eller sambon boÌ?r, naÌ?r en assisterad befruktning genomfoÌ?rs, inte vara aÌ?ldre aÌ?n att han eller hon bedoÌ?ms fullt ut kunna ta sitt foÌ?raÌ?ldraansvar under ett barns hela uppvaÌ?xt."

Att noteras är att det står "bör" och inte "skall"! Och när exakt har en kvinna kommit in i en ålder då fertiliteten "normalt anses vara i starkt avtagande"? Luddigt värre!

• Hemliga damen

Har finns beslutet www.forsakringskassan.se/omfk/lagar_regler/rattsliga_stallningstaganden/!ut/p/b1/hZJJk6JAEIV_kV3FJnCkFEE2WZXiQqAsyi4gCL--6Ym5zGHsPGRkRnzvkO8lCIAPgjoaH1k0PJo6Kn_2YBtyJNQRIgQIDVqAR57hWY1xCZWiVwCvAPxPCfBfPedAbtXLvHjgSWmPtuACfOX2RvtGz0Rxb0NWKCxYHnwT41cu5q6awBN64g1MXHZkr-nhnjmRWqeVQGp38qEYnfKSjDCk52428otdzq0Ux9YQp7uXfD1cnt6R4sSmstwXxKVe-d19JDRFF_hc1jCNmhfOKFiFrPD2WA15lM1Uc2AieeTGB5PiTeH9vfHDEb94dAHBH-STSx990slfAJ4AhtxUCcArxoYUASH_g0mcBOHR9CjpLJA2a1PABT6kQyef2-NSLHa-WMSwIKPPBQpCQnf3smt4BakPDuGIpUHk3uJ03uSI1TzsbdWNfTM-2x4SEA4q6wUUEKTFV1OtrYyyqAu7JCuT7quLhqEv10cK-yEqy_pRZ-uQRXWc1OBs3or3Gvm0XyPvF0QrAcOK_XPnK-pWxLR7CoLddQqf8ES1IbsTGS7hTUtA7_d9Sdsz003-pKnHuD9URqZIt9DoHfrAnguqxemS8ZoZXliC0jaT4OFOM8Sin62dSWlt2W4h_aja86hLpS41Tr211Pg0nFrQVt6obW15IrjpG6GZrdM!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/ Eller pdf www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/94e68f89-6b38-4460-ae93-55db3695e066/rattsligt_stallningstagande_2012_2.pdf&CACHEID=94e68f89-6b38-4460-ae93-55db3695e066&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

• Hemliga damen

Jag morrar vidare. Har försökt finna pressmeddelanden, nyhet, information på deras webbsida men inte lyckats. Man smyger in sin nya tolkning med anda ord. Till skillnad mot en massa en massa annat, bl à fullständigt ointressant info om att generaldirektören twittrar. Och ingen info om hur ett ärende handläggs utifrån inkommandedatum o s v

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?