• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • kaprifol66

Tack dustpoppy! Jag har förvisso inte fått besked ännu, men ser inte varför min ansökan skulle gå igenom vid detta laget.
    Jag har dock inte angett i ansökan om donatorn är anonym eller inte. Spännande att se om de begär komplettering om detta eller ej.
    Jag tycker absolut man skall överklaga och jag tycker även att man skall skicka in ansökan om ersättning omgående om man inte gjort det.

• Bengalen

Kaprifol66: Jag angav inte nånstans att vi har använt oss av en anonym donator utan det hade FK själv räknat ut eftersom vi har gjort ÄD:en på AVA i Riga.

• Sissan
    Cecini skrev 2012-06-11 20:59:12 följande:
    Jag kommer att prata med en kompis som är advokat nu i veckan för att höra med henne om hon tror att det är lönt att överklaga. Jag kan återkomma här när jag vet mer.
    har du hört nått från advokaten??
    är det ide att överklaga??
  • kaprifol66

Jag anser att man kan åberopa följande punkter (men vill gärna ha kommentarer eller andra tips från er).
    - Ansökningar om ersettning för ÄD utomlands har godkänts och betalats ut från FK t o m mars 2012, även vid fall med anonym donator.
    - Man har två år på sig att ansöka om ersättning f o m utförd behandling.
    - Likabehandlingsprincipen åberopas (för den borde man väl kunna åberopa).
    - överklagas att ny regel med retroaktiv verkan införts.

Skall man även ta med något om att "donatorns anonymitet" inte kan ses som en del i behandlingen? Att den därmed inte kan vara avgörande i en bedömning om äggdonationsbehandlingen utomlands utförts på likadant sätt som i Sverige? Jag menar att har föräldrarna ingen juridisk skyldighet att informera om ÄD så kan ju inte denna etiska aspekt om anonymitet vara avgörande för ersättning....? Eller tänker jag fel? Synpunkter? Nåt annat man kan ta med?
    Funderar även på att vända mig till Barnlängtan för att få hjälp med att överklaga.

• kaprifol66

Här är barnlängtans info vad gäller ersättning:
    www.barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer-vard-utomlands

Vad gäller åldersgränsen som de nämner stämmer den inte då vi här på forumet haft personer på 45år (kanske mer?) som fått ersättning. Vad de skriver är också att man har rätt till ersättning ÄVEN om man i Sverige förbrukat sina tre landstingsfinansierade försök. Det verkar också att man kan få ersättning för syskonförsök...
    Snälla ni som fått ersättning efter 43års ålder hör av er till Barnlängtan så de vet och så att fler kan bli hjälpta!

• Cecini

Hej! Bra synpunkter Kaprifol66!! Jag har under veckan fått mer information från FK angående vårt avslag på grund av anonym donator. De verkar medvetna om att detta strider mot EUs regler angående den fria rörligheten av tjänster, men motiverar det med att det kan finnas fall då denna rörlighet kan begränsas och att det etiska ställningstagandet som Sverige gjort i denna fråga gör detta möjligt. Ska prata mer med advokaten på måndag. Återkommer!!! Vi ska definitivt inte ge upp så lätt!! Trevlig helg till er allihopa.

• kaprifol66

Tack Cecini! Ytterligare en punkt:
    - strider mot EUs regler ang den fria rörligheten av tjänster.

Undrar hur pass stark den punkten är. Då blir det nog med ens svårare, om det blir en EU-fråga.
    Vissa länder har i raka motsatsen till sverige lagstadgat att det endast är tillåtet med anonyma donatorer. Så är det exempelvis i Tjeckien.
    Skall man jämföra ytterligare kan man ifrågasätta om behandlingar där man återfört ett flertal embryon per gång skall ersättas, då man i Sverige vid ÄD endast återför ETT!? Eller!? Det har ju både med kvinna o barns säkerhet att göra, men även med förlossningskostnader.... FK kan greppa efter både det ena och det andra.
    Vilka länder har kända donatorer?
    Finland, Island.... Danmark.... Fler? Hur är det i England?

• Sissan
    kaprifol66 skrev 2012-06-15 14:47:50 följande:
    Jag anser att man kan åberopa följande punkter (men vill gärna ha kommentarer eller andra tips från er).
    - Ansökningar om ersettning för ÄD utomlands har godkänts och betalats ut från FK t o m mars 2012, även vid fall med anonym donator.
    - Man har två år på sig att ansöka om ersättning f o m utförd behandling.
    - Likabehandlingsprincipen åberopas (för den borde man väl kunna åberopa).
    - överklagas att ny regel med retroaktiv verkan införts.

Skall man även ta med något om att "donatorns anonymitet" inte kan ses som en del i behandlingen? Att den därmed inte kan vara avgörande i en bedömning om äggdonationsbehandlingen utomlands utförts på likadant sätt som i Sverige? Jag menar att har föräldrarna ingen juridisk skyldighet att informera om ÄD så kan ju inte denna etiska aspekt om anonymitet vara avgörande för ersättning....? Eller tänker jag fel? Synpunkter? Nåt annat man kan ta med?
    Funderar även på att vända mig till Barnlängtan för att få hjälp med att överklaga.

kanonbar skrivet asså
    likabehandlingsprocessen hur tänker du då?? 
  • kaprifol66

Sissan - eftersom det redan skett utbetalningar för ÄD utförda utomlands med anonym donator anser jag att man då inte kan införa en regel som har retroaktiv verkan för då bryter man mot likabehandlingsprincipen. Har FK betalt ut ersättning på dessa premisser så ska det gälla för alla.
    Likabehandlingsprincipen är en lagstadgad princip som innebär att myndigheter skall behandla alla lika.
    Hade FK avvaktat med samtliga utbetalningar tills man tagit ställning i frågan, då hade det varit en annan sak. Och att denna regel gäller f o m NU, gör att man är medveten om att inte kunna få ersättning om man väljer länder där enbart anonym donator är möjlig (vilket i sin tur strider mot EUs regler om den fria rörligheten av tjänster... men där kan det tänkas att Sverige kan undantas med tanke på etiskt ställningstagande, men det är ju inte fastställt än!).

• Sissan
    kaprifol66 skrev 2012-06-18 11:45:17 följande:
    Sissan - eftersom det redan skett utbetalningar för ÄD utförda utomlands med anonym donator anser jag att man då inte kan införa en regel som har retroaktiv verkan för då bryter man mot likabehandlingsprincipen. Har FK betalt ut ersättning på dessa premisser så ska det gälla för alla.
    Likabehandlingsprincipen är en lagstadgad princip som innebär att myndigheter skall behandla alla lika.
    Hade FK avvaktat med samtliga utbetalningar tills man tagit ställning i frågan, då hade det varit en annan sak. Och att denna regel gäller f o m NU, gör att man är medveten om att inte kunna få ersättning om man väljer länder där enbart anonym donator är möjlig (vilket i sin tur strider mot EUs regler om den fria rörligheten av tjänster... men där kan det tänkas att Sverige kan undantas med tanke på etiskt ställningstagande, men det är ju inte fastställt än!).
    aha tänkte att det kanske va nått sådant
    men tack för förklaringen då hängde jag med ännu mer

ja man blir så trött på alla dessa jäkla regeler..puh;((   
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?