• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Cecini

Hej vänner! Har precis pratat med advokaten... Verkar krångligt med överklagande. Den punkt som måste prövas är om Sverige har rätt att neka oss ersättning på grund av donatorns anonymitet trots att vården i sig är likvärdig den som erbjuds här i Sverige. Deta är inget som FK kan svara på utan det måste upp i Kammarrätten som i sin tur måste få "input" från EU. Kostnaden för detta blir naturligtvis MYCKET hög! Tycker fortfarande att det är fördjävligt!! Att de kan behandla oss på det här sättet. Som någon sa tidigare så tror jag att vi möjligtvis skulle kunna skapa lite debatt kring ämnet med hjälp av pressen, frågan är bara hur?

• Dustpuppy

Det jag funderar på är, kan man inte överklaga enligt den "vanliga" varianten, dvs först till FK och sedan till förvaltningsrätten? Alltså enligt den modellen som finns på FKs hemsida? Jag kan tänka mig att om det kommer in 10-tals, om inte 100-tals överklaganden, så kanske det slutar med att FK själv tar ärendet vidare, och då tar de kostnaden också? Nu vet jag inte riktigt vad förvaltningsrätten gör heller, men någonstans borde väl en utredning påbörjas, om det uppstår ett behov?

/Dustpuppy

• kaprifol66

Jag tänker så här: överklagar man nu inom den tid man har på sig har man inte bara passivt accepterat FKs beslut. Skulle de av någon anledning se över det här, eller någon lyckas driva igenom sin överklagan så är man med.
    Tack Cecini för infon! Misstänkte att det behövde upp i nästa instans.

Hemliga damen - har läst igenom beslutet, men förstår inte riktigt vad som är nyheten.
    I korta drag måste man vara berättigad till vården här i Sverige OCH behandlingen utomlands måste vara likställd den svenska. Men så var det väl innan också?

Något som jag märkte då i slutet av mars var att blanketten helt plötsligt hade ändrats. Då hade jag redan skrivit ut och fyllt i den gamla, så det var den jag skickade in. Skall kolla vad som ändrats i blanketten...

Fortfarande har jag inte fått något besked från FK. Kan säga att jag är ordentligt arg på mig själv också som inte kommit loss att skicka in för mina tre behandlingar. Den första gjordes för snart två år sedan och den sista för över ett år sedan. Det rör sig totalt om över 100000skr....

• Cecini

Jag håller med!! Tycker att vi ska överklaga och verkligen trycka på att vården är exakt likvärdig den svenska. Om vi alla gör det, måste det precis som ni säger, skapa någon form av reaktion som kanske kan leda till att det tas upp i högre instans.

• Hemliga damen

Bra försök Cecini! Kaprifol- det är nog inget som har ändrats så vitt jag också kan förstå. Bara att de har funnit ett sätt att komma runt det. Mycket intressant att blanketten ändrats. Och sörj inte de där 100 000 även om det är mycket pengar. Du har förärats the greatest gift of all i din dotter Som FK-handläggaren sa, överklaga! De behöver bombarderas med överklaganden. Och poängen advokaten ger är användbar känns det som.

• Tracy

Hej tjejer,

kunde heller inte hitta i beslutet vad som ändrats som skulle påverka just möjligheten att få ersättning för anonym donation. Det jag tyckte var intressant var dock att det står att om "vården INTE betraktas som likvärdig den i Sverige så ska en jämförelse göras ur ett internationellt perspektiv". Jag har inte superkoll, men det vanligaste lär väl ändå vara anonym donation, internationellt sett? 

Jaja, håller med er, det bästa är väl att vi alla överklagar så det blir utrett hursom.

/Tracy

Läste den här artikeln tidigare i veckan, känns lite motsägelsefullt eller hur

www.sydsvenskan.se/sverige/lattare-att-fa-varden-betald/

• myran6801

Hej, jag följer er intressanta diskussion här i tråden även om jag inser att vi aldrig kommer att få ngn ersättning eftersom vi antagligen kommer att göra ÄD med anonym donator. Vi kommer nog göra ÄD i Spanien. Men jag tycker absolut ni skall kontakta pressen så att det blir lite fokus kring detta. Jag kontaktade två journalister i samband med att Nobelpriset gavs till ivf mannen. Jag önskade att de även skulle skriva om trångsyntheten i Sverige vad gäller ÄD på privata kliniker. Det är idag inte lagligt även om klinikerna skulle kunna starta omgående om de fick. Tänk vad vi skulle slippa resa utomlands då!
    Jag tror dessutom att Hanne har gjort ivf.

Här är namnen på journalisterna:
    Lotten Wiklund lotten.wiklund@dn.se
    Anna Lagerblad anna.lagerblad@svd.se
    Hanne Kjoller hanne.kjoller@dn.se

• Cecini

Hej allihopa! Jag har nu pratat med min advokat igen. Hon i sin tur hade pratat med förvaltningsrätten och en handläggare på FK och de råder ALLA som har fått avslag på grund av anonym donator att överklaga!! Lite skumt... Men det ger ju lite hopp om att det inte är helt kört. Tänk på att lämna så mycket information som möjligt när ni anger grunder för överklagandet. Om ni behöver mer tid än de 3 veckor från avslag som FK anger så kan ni skicka in ett tomt överklagande och be att få inkomma med grunderna senare.

• kaprifol66

Cecini - STORT TACK!!

Alla synpunkter och funderingar mottages tacksamt! Lusläs FKs beslut (som Hemliga damen länkat till) och SOSFS 2006:10 och se om det kommer fram ytterligare tankar som kan lyftas fram.
    Där finns alltså inget uttalat beslut från FKs sida ang anonym donator vid ÄD? Jag menar... det står ju inte skrivet uttryckligen i beslutet ovan (förutom då i de avslag som skickats ut).

• Cecini

FK har sina nya regler men det är inte rättsligt prövat att de får lov att hävda att vården inte är likvärdig på grund av den anonyma donatorn. Så om vi överklagar så måste de nog granska det här ytterligare. Och eftersom EU snarare vill utöka möjligheterna att söka vård i andra länder och främja den fria rörligheten av tjänster så får kanske Sverige svårt att få det här "undantaget" godkänt. +att majoriteten av EUs medlemsländer har lagstiftat om att bara tillåta anonyma donatorer. Vi får helt enkelt fortsätta kämpa.

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?