• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Hej!

Ber om ursäkt ifall någon annan redan har utrett frågan, men jag har efter 10 minuters googlande inte hittat något konklusivt.

Jag tror att om man har rätt till vård i sitt landsting, men inte hinner få det på grund av lång kötid, så har man rätt att söka motsvarande vård utomlands och få ersättning för den i Sverige. Ersättning gäller för vårdkostnader, resor, logi (jag är osäker på mediciner).

Jag har läst på Försäkringskassans hemsida:

www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands/ersattning_vid_planerad_sjukvard

Det som är kruxet för att få förhandstillstånd är att vårdgivaren måste vara ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet i fråga, och jag tror att de flesta privatkliniker nog inte är det (jag har inte utrett mera). Du måste dessutom ha rätt till vården i ditt hemlandsting.

Men, det finns en annan utväg, man kan få ersättning i efterhand även om vårdgivaren är privat. Då får man inte ersättning för resor och logi. Vården måste vara liknande som den i Sverige och man måste ha rätt till vården i sitt hemlandsting.

Så, om man bor i ett landsting som godkänner ÄD upp till 40 år och inte hinner få det och kan tänka sig att betala resor, logi och mediciner själv, så verkar det som att man kan få ersättning för vårdkostnaderna i efterhand.

Jag väntar på svar från Försäkringskassans utlandsavdelning.

Jag återkommer när jag vet mera.

/Dustpuppy

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-19 19:03
    Info om ålder: man skall inte ha fyllt 43 år vid behandlingstillfället. Då har man möjlighet att få ersättning i efterhand.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-22 14:12
    Info om ålder har jag hittat på föreningen Barnlängtans hemsida, jag vet inte säkert om det är kört om man är äldre. Det kostar bara ett frimärke att försöka...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 14:37
    #145 har fått ersättning när hon var 45, så det kan vara möjligt att få ersättning även om man är äldre än 43.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-26 12:13
    En förutsättning för att få ett sk förhandstillstånd är att kliniken tar emot en betalningsförbindelse från FK som kallas S2. Få, om ens någon, privatklinik tar emot det.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-26 11:52
    Ersättning från FK kan man få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården. Om vården finns att få privat i Sverige påverkar inte ersättningsfrågan.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-07 13:39
    Ersättning för vård kan man även få för andra sjukdomar, det behöver inte vara ÄD. Ifall ens eget landsting bara erbjuder en IVF och rekommenderad behandling är fortsatta IVF:er, så har man samma rätt till ersättning. andra exempel är cancerbehandlingar, behandling mot svår handsvett och annat.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-06-11 23:06
    Glömde uppdatera för länge sedan: FK har ändrat reglerna till att endast öppna donatorer ger rätt till ersättning, dvs Finland och Island.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-26 15:07
    ***********BINDANDE FÖRHANDSBESKED FRÅN OCH MED 2013-10-01****************

En ny lag träder i kraft 2013-10-01. Det innebär att jag som patient har rätt att få veta två saker innan jag betalar för vård i ett annat EU/EES-land:

1 Kommer jag att få ersättning eller inte?
    2 Hur mycket pengar får jag?

Dvs, om jag vill göra äggdonation i Finland/Island, eller IVF-behandling i tex Danmark, så vet jag redan innan jag åker att pengarna jag betalar kliniken kommer jag att få tillbaka av FK. Osäkerheten försvinner.

Lagen som träder i kraft heter "Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

Paragraf 11 är det intressanta:

"Förhandsbesked 11 § Om en patient ansöker om det, ska Försäkringskassan lämna förhandsbesked om 1. huruvida patienten har rätt till ersättning enligt denna lag för viss vård som han eller hon avser att ta emot vid ett visst vårdtillfälle i ett annat EES-land, och 2. det högsta belopp ersättning kan betalas ut med för denna vård.

Har förhandsbesked lämnats enligt första stycket är Försäkringskassan skyldig att vid senare prövning av frågan om ersättning till patienten för den angivna vården betala ut minst det belopp som angetts i förhandsbeskedet. "

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-05 11:45
    Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om användning av vävnader och celler i hälso- och sjukvården och vid klinisk forskning

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

• Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
  • Cecini

Jag skulle även vilja påstå att vården, åtminstone i Spanien där vi gjorde vår ÄD, ofta är bättre än den som erbjuds här i sverige, inte minst om man tittar på statistik över lyckade behandlingar. I Sverige får du ju dessutom ofta dela donator med ett annat par vilket kan resultera i att man blir utan ägg och får genomgå ytterligare behandling innan man kan få till en transfer. Jag kan tala av egen erfarenhet och tycker att vi fick mycket mer proffsigt bemötande i Spanien än vi fått på någon av IVF klinikerna här hemma, har ju gjort 8 behandlingar här hemma. I Spanien var allt från utrustning på kliniken till personalen mycket mer modernt.

• Tracy

Idag dök det (väntade) avslaget från FK upp! Känner mig helt taggad, här ska överklagas!
    Det står INGENTING om att detta är en ny regel de infört fr 1e april - hade inte den här tråden funnits hade man ju kunnat tro att det alltid varit såhär och kanske gett upp..  Tur att vår behandling verkar ha gått vägen (v 10 idag) - annars hade jag nog legat någonstans och lipat istället...

Ska läsa igenom nu och samla ihop alla bra argument som förts fram här i tråden! 
    Hej från Tracy

• Hemliga damen

Och idag kom mitt avslag. Det är rent komiskt att de hänvisar till fördraget i båda mina beslut, med olika utslag. Har inga förhoppningar om pengar men de ska inte komma undan hur lätt som helst. Lycka till Tracy!

• kaprifol66

Jag fick begäran om komplettering ang donatorns anonymitet eller inte... De skriver även att FK inte har möjlighet längre att betala ut om donatorn är anonym då det strider mot svensk lag. Så nu kompletterar jag först så de kan fullfölja avslaget.
    Vässa pennorna och överklaga!!

• Cecini

Väntar på att min advokat ska komma tillbaka från semestern, sen ska jag också sätta fart med överklagandet.

• Hemliga damen

Jag sa på telefon att donatorn var anonym och skickade aldrig in någon komplettering. Det framgår i deras beslut. Måste nu överklaga den här veckan. Önskar jag kunde inviga juristen på jobbet i detta, hon skulle älska att ta fighten och jag skulle få till lagvrängardelen mycket bättre än vad jag lyckas med nu. Men jag gör ett försök med att lyfta fram likabehandlingsprincipen, att FK anser beslutet stämma överens med EU-domstolens tidigare beslut trots att det inte prövats där, möjligheten att ansöka om ersättning för vård i två år efter behandling, rättsosäker ärendehantering, informationsbrist om ändring av tolkning.... Någon som skrivit redan?

• kaprifol66

Läs vad jag hittade. Dessa är eu-direktiven som reglerar donation: "In the European Union, the donation of reproductive cells is standardised by EU Directives 2004/23/EC and 2006/17/EC, which are binding for all Member States. In the Czech Republic, these Directives have been implemented in Act No. 296/2008 Coll. on Safeguarding the Quality and Safety of Human Cells, and Decree No. 422/2008 Coll., which are more stringent even than their European equivalents." EU Directive 2004/23/EC: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do EU Directive 2006/17/EC: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do Samma på svenska: eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do

• kaprifol66

Länkarna funkar tydligen inte när jag postar från ipad. EUdirektiven går att söka och finns som PDF, både på svenska och engelska.

• Attack

hej tjejer!

Jag har skrivit här innan och säkert frågat samma frågor som jag nu vill fråga igen:(

Det är så här nämligen att mitt samboförhållande precis nu tagit slut efter 7 år:( Vi har försökt att skaffa barn i ca 2 år, och fick reda på i mars att det var mig det var fel på.

Har kommit i ett förtidigt klimakteri och mitt AMH värde är under 1. Jag har tagit detta väldigt hårt och har därför haft det himla kämpigt sen dess...Ja ni vet själva:( Vi bestämde oss i alla fall för att ställa oss i donator kö, och även tänkt ha min syster som donator. Men som ni vet tar ju allt sin tid.   Så alltså nu på kuppen har jag tyvärr förlorat min sambo....:(((

Men jag är så focuserad på att skaffa barn nu så jag tänker gå vidare ensam...

Finns här någon annan som är/har varit med om samma situation?

Har kontakt med en klinik i Estland Elite kliniken. Undrar om det är någon som vet om Danmark eller Polen har så man kan få både ägg och spermier?

I sånna fall undrar jag vilka kliniker ni kan rekomendera??

Snälla ni vore så tacksam för snabba svar och hjälp!!!                     

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?