reflections skrev 2011-03-15 23:44:01 följande:
Otrohet är inte ok ens om ens partner inte rört vid en sedan 4 år! Det är snarare ett brott att inte stå upp för sig själv och kommunicera till sin parnter att "detta mår jag inte bra av - det är inte ok, jag vill ha en förändring, hur ska vi lösa detta?"
Annars är otrohetsgränsen något jag tycker att alla par individuellt skall diskutera - finns ingen universell "lag".
När man sedan kommit överens om ramarna är det väl självklart att man håller sig till överenskommelsen, eller meddelar att man vill göra en ny?!? Iaf för mig.
Jo, absolut, men trots sådan kommunikation verkar inget hända... Enligt henne är det ingen problem och behov av "närhet" är något påhittat.
Vad jag menade är att otrohet är ett starkt ord som beskriver en gärning och som de flesta har en åsikt om. Det är lätt att "se ner på" någon som varit otrogen, men jag tycker i alla fall att man måste försöka skapa sig en uppfattning om orsakerna till otroheten.
Sedan tror jag att otrohet är mycket vanligt. De flesta av mina vänner och min flickväns vänner har någon gång varit otrogna, orsakerna har varierat (vissa mer okej än andra). För en del har det inneburit en nytändning i deras förhållande, för andra har det varit vägen ut ur förhållandet. Jag tror inte att otrohet per automatik alltid är så hemskt som det låter och att det finns faktorer som gör otrohet till ett bra val.