• Hannah Graaf

Var går gränsen för otrohet?

Var går gränsen för otrohet? Är det vid sexuellt umgänge, kyssar eller räcker det med tankar om någon annan än din partner? För min del räcker det snudd på när fantasin övergår till konstanta tankar om någon annan. Då har du mentalt lämnat. När det kommer till fysiska handlingar som sex eller kyssar så är det inget att tveka över. Då har man totalt tappat respekten för sin partner. Jag tror det blir svårt att förlåta och gå vidare. En gång otrogen, alltid otrogen. Var går din gräns?

• Svar på tråden Var går gränsen för otrohet?
  • Zelmilainen

gränsen går nånstans när det går från tanke till verklighet. sen om det handlar om sex, kyssar eller bara närhet spelar ingen jättestor roll...

nehepp...
  • pokerman
    reflections skrev 2011-03-16 23:36:28 följande:
    man äger inte någon - men man SKA kunna lita på att ens partner håller överenskommelser, och inte agerar utanför dem sas utan att tala med partnern först. tittlit är allt - sen kan man ha vilka överenskommelser man vill.
    Absolut, men många gånger finns ingen överenskommelse alls. Jag skulle ju då vilja påstå att sex hör till relationen (och i så fall blir en tyst överrenskommelse). Om man inte får sex i sin relation och den andre parten inte ser det som något problem, så finns det ett stort problem. 

Om inte alternativet är att man skiljer sig p.g.a. familjesituationen som i övrigt är bra, har i alla fall jag viss förståelse för att man söker närhet på annat håll.

Vem som sviker vem i en sådan situation vet jag inte riktigt, men jag anser inte att den typen av otrohet är det värsta man kan göra.  
  • Hannah Graaf

Jag tycker synd om Pokermans vän som inte fått närhet av sin fru på fyra år. Utan närhet och fysisk kontakt från en annan människa så går man väl under eller söker efter det på annat håll. Denna berättelse hör hör väl inte riktigt till saken men den visar hur viktigt det är med kontakt, fysisk värme och närhet från en annan människa. Jag såg nämligen en dokumentär om barnen på ett barnhem i Thailand som aldrig, sedan de lämnades bort som nyfödda, känt en mänsklig beröring eller en varm hand. Ingen tog i dem utan de bars runt i lakan och personalen hade skyddshandskar... för barnen hade HIV. GALET! En dag kom en amerikansk kvinna dit och förfasade sig över denna okunskap och misshandel. De barn som bara hade dagar kvar att leva fick sina liv förlängda med flera år pga av henne. Hon höll dem, kramade dem och älskade dessa barn. Första gången barnen kände värmen från hennes hand så fick de hopp i sina ögon och började leva. Det jag menar med detta är att närhet är livsviktigt. När det kommer till förhållanden och äktenskap så är det klart att passionen inte är på topp hela livet men jag tror att för att behålla behovet av varandras närhet, behöver inte vara sex, så måste man utöva närhet. Ju längre man väntar desto längre ifrån varandra kommer man. I Pokermannens fall känns det som om frun kanske inte har samma känslor längre och bara vill leva för barnen. Hennes behov kanske fylls av att ta hand om och krama sina barn. Vill man inte ha närhet av sin man/fru så bör man nog lämna varandra som vänner innan någon gör något dumt. För barnens skull så är det väl bättre då att skiljas som vänner och hitta en ny kärlek. Livet är för kort för att gå runt och må dåligt och inte få känna sig uppskattad och älskad av sin kära och hjärtat för skört för att behöva brista pga otrohet och svek. Vi människor behöver närhet, så är det bara

• DaCiss
    Hannah Graaf skrev 2011-03-17 21:11:35 följande:
    Jag tycker synd om Pokermans vän som inte fått närhet av sin fru på fyra år. Utan närhet och fysisk kontakt från en annan människa så går man väl under eller söker efter det på annat håll. Denna berättelse hör hör väl inte riktigt till saken men den visar hur viktigt det är med kontakt, fysisk värme och närhet från en annan människa. Jag såg nämligen en dokumentär om barnen på ett barnhem i Thailand som aldrig, sedan de lämnades bort som nyfödda, känt en mänsklig beröring eller en varm hand. Ingen tog i dem utan de bars runt i lakan och personalen hade skyddshandskar... för barnen hade HIV. GALET! En dag kom en amerikansk kvinna dit och förfasade sig över denna okunskap och misshandel. De barn som bara hade dagar kvar att leva fick sina liv förlängda med flera år pga av henne. Hon höll dem, kramade dem och älskade dessa barn. Första gången barnen kände värmen från hennes hand så fick de hopp i sina ögon och började leva. Det jag menar med detta är att närhet är livsviktigt. När det kommer till förhållanden och äktenskap så är det klart att passionen inte är på topp hela livet men jag tror att för att behålla behovet av varandras närhet, behöver inte vara sex, så måste man utöva närhet. Ju längre man väntar desto längre ifrån varandra kommer man. I Pokermannens fall känns det som om frun kanske inte har samma känslor längre och bara vill leva för barnen. Hennes behov kanske fylls av att ta hand om och krama sina barn. Vill man inte ha närhet av sin man/fru så bör man nog lämna varandra som vänner innan någon gör något dumt. För barnens skull så är det väl bättre då att skiljas som vänner och hitta en ny kärlek. Livet är för kort för att gå runt och må dåligt och inte få känna sig uppskattad och älskad av sin kära och hjärtat för skört för att behöva brista pga otrohet och svek. Vi människor behöver närhet, så är det bara
  • Jemp

Jag anser att gränsen går vid kyssar. Snabba pussar ok, riktiga kyssar inte ok.
    Så där eller vid en gräns man kommit överrens om i förhållandet.

Formuleringen som nån skrev att "det man inte skulle göra i samma rum som sin partner" var rätt bra.

• allmänt
    - Otrohet är när man förminskar sin partner inför sig själv och andra, för att vinna en stund med någon annan
  • Hannah Graaf
    upyours skrev 2011-03-18 01:53:26 följande:
    Är du den riktiga Hanna Graaf eller?
    Jag är den Hannah som visas på profilbilden och om det är den riktiga eller inte det vet jag inte
  • giftfri

På FL är allt otrohet.., bara å ta på sig offerrollen å klaga, så sjunger snart en massa med i den...

Du är inte alls en bättre människa än mig!
  • Karolinan01

För mig går gränsen vid fysisk sexuell kontakt.

Svar på tråden Var går gränsen för otrohet?