• Anonym

ni med pmds titta hit

hej jag tänkte starta en tråd där man kan skriva av sej när det stormar som värst
    dom dagarna när man är på vippen att ta livet av sej
    dom dagarna när man lämnar sin man
    dom dagarna när man avslutat vänrelationer
    dom dagarna när man förstör o gråter för sej själv
    allt skapat av denna jävla pmds
    själv äter jag citalopram varje dag året runt
    sedan jag startade med det har jag inte skadat mej själv inte slagit någon och inte varit på väg att skilja mej
    men det är tufft ändå dom mest kritiska dagarna
    jag startar tråden just nu för dom ligger framför mej just nu
    dom närmaste 5 dagarna kommer bli ett inferno
    jag känner det
    det trappas upp
    jag är så fruktansvärt arg
    allt retar mej
    jag behöver skriva av mej denna månad
    finns det fler där ute?

• Svar på tråden ni med pmds titta hit
  • Anonym (Hej!)

Hej undrar om det är pmds jag lider av! Har från ägglossning yrsel , hjärt rusning bara jag ska sätta på mig skir, känns som jag hält i mig liter av koffein , noll sexlivet, vill död och lämna min sambo, mitt humör går från noll till hundra på 1 SEK. Orkar inte ens gå ut med hunden. Vill inte svara när eller prata med några vänner. Dödsångest. Snäll hjälp mig orkar inte mera.

• fortsätt paddla

Hämtade ut cipralex idag. I morgon börjar jag knapra piller;) hoppas att detta funkar.
    Och anonym ovan: visst tror jag det är pmsd det handlar om. Läkaren jag träffade var väldigt förstående och det var inte första gången hon hade hört om detta. Hon hade alldeles nyligen varit på utbildning om bla pms.
    Många kvinnor lider i det tysta;) och få söker hjälp. Dom som söker har oftast alltid haft problem men ber om hjälp först när dom kommer upp i åldern, då symptomen ökar.
    Sök upp en duktig läkare, det var hur som helst skönt att prata med någon som vet vad det handlar om. Om medicinen hjälper vet jag inte ännu men ska uppdatera.

• Anonym (samma här)

Jag har börjat äta citalopram 10 mg mot min PMS igår. Har känt ett ovanligt lugn i kroppen hela dagen, inte minsta ångest eller tendenser till raseriutbrott. Vet inte om det fungerar lite som placebo på mej, för det borde väl inte ge effekt så snabbt?

Jag har känt mej lite yr och haft lite huvudvärk, men annars inga hemska biverkningar hittils. Någon som vet hr länge det brukar dröja tills biverkningarna sätter in?

• fortsätt paddla

Samma här: hur går det för dig? Är inne på dag fyra och har inte känt av ägglossningen. Det funkar hemma. Väldigt skönt för det brukar det inte. Är lite tröttare och känner ett litet illamående någon timme efter jag tagit tabletten. Annars känner jag inte av några biverkningar.

• Anonym (velar)

Hm alla ni andra får så låg dos. Måste ringa min läkare. Jag kände effekt otroligt snabbt jag med. Gillade verkligen lugnet i kroppen

• Anonym (velar)

Nattsvart, allt är botten. Nu måste det vända. Orkar inte.

• fortsätt paddla

Jag är sjukt trött, men humöret är ok. 5 dagar kvar till mens.
    Velar: äter du din medicin nu?

• Anonym (velar)
    fortsätt paddla skrev 2012-10-08 22:01:55 följande:
    Jag är sjukt trött, men humöret är ok. 5 dagar kvar till mens.

Velar: äter du din medicin nu?

Ringde läkaren idag. Telefontid på fredag. Ska höra om jag ska ta lägre dos för du och "samma här" äter väl 10mg?

Eller om jag ska pröva premalex. För nu vänder jag det mesta inåt mot mig själv och det skrämmer mig lite.

När jag åt medicinen fick jag trots alla biverkningar ett sådant skönt lugn i kroppen.

Känner ni er inte avtrubbade? Eller småfulla? Jag vågade inte köra bil!
  • Anonym (Humörsvängningar)

Vad glad jag är att jag hittat den här tråden; jag är nämligen ganska säker på att jag lider av just Pmds sedan min mamma och min sambo hittat diagnosen på nätet och tyckte den stämde på pricken in på mig.

Sedan tonåren har jag periodvis lidit av depression, självmordstankar, katastroftänkande, ångest, sjuhelvetes humörsvängningar och även känt av fysiska symtom som hjärtklappning, svimningskänsla etc. Jag har krossat i princip alla mina förhållanden p g a mitt humör då jag vill be hela världen dra åt helvete, och det har även gått ut över min familj och mina vänner stundtals.

Gått i terapi och knaprat antidepressiva och ångestdämpande i omgångar i över 10 år nu men ingen verkar ha kunnat ge mig en korrekt diagnos; det har varit allt ifrån depression till post traumatiskt stressyndrom till lätt bipolär typ 2 men inget har varken känts rätt eller riktigt förrän jag nu läst om pmds.

Tror ni att det är det jag har? Min sambo tycker det är väldigt tydligt att jag blir förjävlig ca en vecka innan mens men jag har svårt att se mönstret själv när jag väl är där.

Tar för närvarande Yasminelle och antidepressiva (Cymbalta) och känner att humöret och det andra är jämnare men vågar inte hoppas på för mycket.

Vad gör man? Ibland är jag rädd att jag ska rasera hela mitt liv när jag blir sådär hysterisk :(

• fortsätt paddla

Velar : jag äter 10 mg och som det känns nu vill jag nog inte höja dosen.Eftersom jag känner ett litet illamående efter jag tagit tabletten tar jag dom innan jag lägger mig.
    Sedan är jag ruskigt trött hela dagen
    Jag blir arg, ledsen och skrattar. Jag känner fortfarande att jag blir orolig och ältar men alla toppar är borta. Inget blir lika intensivt. Det är inte alltid en behaglig känsla men bättre än att få dessa utbrott. Just nu funkar jag som mamma och då är det värt det.
    Hur det blir när jag gör uppehållet efter mens vet jag inte än men nu ska jag ge detta några månader. ( avtrubbad, ja kanske lite. Småfull, nej)
    Humörsvängningar: Skriv ner och ha koll på humöret och din menscykel några månader. När jag gjorde det blev mönstret väldigt klart.

Svar på tråden ni med pmds titta hit