• Anonym

Ormar och småbarn?

Hejsan! Vet ej om det här är rätta kategorin för det här, men hittade inget bättre.

Har en dotter på 2 år och jag har träffat en ny kille. Vi planerar att flytta ihop, MEN han har en massa reptiler, därbland stora ormar. Helt ärligt så ryser jag i hela kroppen av tanken, men jag kan väl lära mig att leva med det, men däremot så är jag lite fundersam för om jag vill ha mitt barn i samma hem som en massa farliga ormar.
    Ni som har det, hur har det fungerat? Han brukar släppa ut dem ibland så de får röra sig runt i huset.
    Jag vill ju bo med honom men jag vet inte om jag vågar pga dem.

• Svar på tråden Ormar och småbarn?
  • Zandra f

Om han nu jobbar med dom så borde han kanske ha en särkskild lokal för dem eller något. man låter ju inte "husdjur" komma ivägen för kärlken. tror inte han gillar ormarna mer än dig å barnet ditt. isåfall vorde det ju dumt..

• Anonym

Skaffa hänglås till terrarierna och lägg undan nycklarna där barnen inte får tag i dem, ha bara ormarna ute när du och barnet inte är hemma, så är problemet löst. Ormar är fina djur. Förstår din oro om barnet ska vara tillsammans med ormarna, men det ska det ju inte. Det är ju glasväggar emellan och inget kan hända.

• Anonym

Jag kan försöka förklara hur de ser ut, så kanske ni kan gissa raserna. Han jobbar nu så kan inte fråga. (kollar på bilderna)

En känns väldigt "klassisk". Brunaktig i färgen med ränder, eller snarare "fyrkanstformade" ränder på ryggen och trekantigt huvud..

En är mörkbrun, även den randig men har trubbig nos.

En annan är också trubbnosig men är mer ljusbrun och sicksackrandig och ljus mage.

En är rödrandig, ljusbrun-rödaktig och mörkare röda ränder. Trekantigt huvud.

En är brunröd med mer skarprödfläckig mage..

Det är några av dem, men han har fler.. Som sagt så jobbar han med reptiler, så säkert därför han har så många.. Har inte pratat så mycket om dem tidigare, så har inte så stor koll.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:20:45 följande:
    ormar är ju också djur. Äter du kött? Vad tycker du om hundar, katter osv som äter kött? katter fångar ju ofta möss och fåglar själva. Eller vargarna i skogen. Är det just att ormarna kramar ihjäl mössen som är jobbigt, jag tror att en katt leker mer med sitt byte än en orm gör, det går väldigt snabbt när en orm tar sitt byte.
    Jo, och jag säger inte att det är fel, det är deras instinkter, men JAG skulle inte kunna ge dem levande byte.
    Nej jag äter inte kött.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:27:35 följande:
    Jo, och jag säger inte att det är fel, det är deras instinkter, men JAG skulle inte kunna ge dem levande byte.
    Nej jag äter inte kött.
    Han kanske kan ge dem frysta byten? Eller mata dem när du inte ser.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:29:10 följande:
    Han kanske kan ge dem frysta byten? Eller mata dem när du inte ser.
    Jo, han får självklart ta hand om dem själv, jag kommer inte röra dem i första taget.
    Det är inte matandets vara eller icke vara som är problemet, utan att jag inte vill ha farliga djur nära mitt barn..
    Kanske bara är nu tanken känns så skrämmande, vet ju inte hur det är att faktiskt leva med dem.. Men ändå. De är riktigt stora, de största är flera meter.
  • Anonym
    Zandra f skrev 2011-03-12 10:21:08 följande:
    Om han nu jobbar med dom så borde han kanske ha en särkskild lokal för dem eller något. man låter ju inte "husdjur" komma ivägen för kärlken. tror inte han gillar ormarna mer än dig å barnet ditt. isåfall vorde det ju dumt..
    Nej, det är mycket möjligt att han skulle göra sig av med dem om han visste hur starkt jag känner för det, men det känns så fel. Jag vet hur mycket ett husdjur kan betyda för en och han älskar de där ormarna.. Jag vill bara vara säker på att de verkligen inte kan komma ut.. Om vi nu ska flytta ihop så kommer alltså jag och dottern vara tvugna att hålla oss borta ganska ofta om vi inte vill vara där samtidigt som ormarna..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:40:07 följande:
    Nej, det är mycket möjligt att han skulle göra sig av med dem om han visste hur starkt jag känner för det, men det känns så fel. Jag vet hur mycket ett husdjur kan betyda för en och han älskar de där ormarna.. Jag vill bara vara säker på att de verkligen inte kan komma ut.. Om vi nu ska flytta ihop så kommer alltså jag och dottern vara tvugna att hålla oss borta ganska ofta om vi inte vill vara där samtidigt som ormarna..
    Samtidigt som de är lösa alltså..
  • viseversa
    Zandra f skrev 2011-03-12 10:19:22 följande:
    viceversa:  men småbarn kan dock va nyfikna på lås. vår son öppna terrariet vi hade bara ngn cm och ormen smet ut på natten.... det va ju bara en kungspyton så inte giftiga.  en normal person får ju inte ha gifitgadjur hemma om de inte har licens och har man giftiga djur bör man ha det i syfte för att lära ut eller "ställa" ut som de har på zoo. förstår inte meningen med att ha såna hemma. om han verkligen vill bo med dig så bör han ju förstå din rädsla och ni bör ju snacka igenom det istället.
    Klart dom kan vara nyfikna på det. mend et finns ju faktiskt lås som ett litet barn itne kan få upp. sen kan en kungspyton vara farlig för ett litet barn. En stor orm KAN skada och tom döda ett litet barn. Dock en liten orm tror jag itne är så farligt!
  • Anonym

Kan ni säga olika raser som är vanliga "husdjur" så kan jag googla fram raserna och hur farliga de är? Kan man ha skallerorm som husdjur? En ser nästan ut som en..

Svar på tråden Ormar och småbarn?