• Anonym

Ormar och småbarn?

Hejsan! Vet ej om det här är rätta kategorin för det här, men hittade inget bättre.

Har en dotter på 2 år och jag har träffat en ny kille. Vi planerar att flytta ihop, MEN han har en massa reptiler, därbland stora ormar. Helt ärligt så ryser jag i hela kroppen av tanken, men jag kan väl lära mig att leva med det, men däremot så är jag lite fundersam för om jag vill ha mitt barn i samma hem som en massa farliga ormar.
    Ni som har det, hur har det fungerat? Han brukar släppa ut dem ibland så de får röra sig runt i huset.
    Jag vill ju bo med honom men jag vet inte om jag vågar pga dem.

• Svar på tråden Ormar och småbarn?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:10:37 följande:
    Han släpper ut dem ibland så de får röra på sig ja.
    Okej, då är han uppenbarligen inte så kunnig trots allt och då tycker jag din oro är mer befogad.  Jag skulle nog ta ett ordentligt snack med honom om hur ni ska göra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:10:52 följande:
    Viktigare än ev lösa ormar tycker jag dock att salmonellarisken är. Reptiler har naturligt salmonella i kroppen och vissa sorter kan smitta till människan. Noggrann handhygien är ett måste om man rört i terrariet eller vid djuren.
    Sånt där har jag ingen koll på alls, men jag antar att han är nogrann eftersom han jobbat med reptiler i flera år.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:56:01 följande:
    Har har köpt sin lägenhet, så skulle bli där isf..

Som det är nu har han ju dem i vardagsrummet.. Men minsta jag kan begära är att de har ett eget rum iaf, eller hur? Jag vet inte hur ormar fungerar, de är väl inte så sociala kanske, men annars hade det känts väldigt illa att stänga in dem så..
    Jag tycker att ett reptilrum låter som en mycket bra idé! Ormar är inga sociala djur, så det skulle funka fint!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:12:59 följande:
    Okej, då är han uppenbarligen inte så kunnig trots allt och då tycker jag din oro är mer befogad.  Jag skulle nog ta ett ordentligt snack med honom om hur ni ska göra.
    Så bara för att man vill låta dem röra lite på sig är man inte kunnig? Det är han iaf. Han gillar väl att ha dem så. Det är ju inte så att de sover i sängen precis, men nån halvtimme-timme då och då..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:14:50 följande:
    Jag tycker att ett reptilrum låter som en mycket bra idé! Ormar är inga sociala djur, så det skulle funka fint!
    Tur! För som sagt, jag vill ju inte tvinga ifrån honom dem, det känns inte som en bra start på ett gemensamt liv..
  • Anonym

Och jag understryker många gånger om att jag inte har en aning om hur ormar fungerar, men att jag litar på att han vet vad han gör eftersom han till och med jobbar med såna djur.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:14:52 följande:
    Så bara för att man vill låta dem röra lite på sig är man inte kunnig? Det är han iaf. Han gillar väl att ha dem så. Det är ju inte så att de sover i sängen precis, men nån halvtimme-timme då och då..
    Läs på lite om hur reptiler funkar så ska du se att jag har rätt. Reptiler har inget behov av att vara utanför sitt terrarium. 
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:18:12 följande:
    Läs på lite om hur reptiler funkar så ska du se att jag har rätt. Reptiler har inget behov av att vara utanför sitt terrarium. 
    Jag säger inte att du har fel, känns bara märkligt att de skulle vilja ligga ihopringlade i en glasbehållare hela tiden.. Men det är väl möjligt.. Han tycker om att hålla på med dem iaf och de verkar må bra.
  • Anonym

Har du kommit fram till vad det är för ormar ännu? Jag tror inte det är någon fara bara ni har lås på terrarierna och ska han ha dom ute så får han väl göra det när sonen inte är hemma? Vanliga arter som man kan hålla som husdjur: Majsorm Mjölksnok Kungspyton Kungsboa Strumpebandssnok Råttsnok Tjursnok Tigerpyton Rutpyton Finns massor! Men ingen av dom jag nämnt är giftig. Har själv haft 3,5 meter Kungsboa hemma:)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:34:43 följande:
    Har du kommit fram till vad det är för ormar ännu? Jag tror inte det är någon fara bara ni har lås på terrarierna och ska han ha dom ute så får han väl göra det när sonen inte är hemma? Vanliga arter som man kan hålla som husdjur: Majsorm Mjölksnok Kungspyton Kungsboa Strumpebandssnok Råttsnok Tjursnok Tigerpyton Rutpyton Finns massor! Men ingen av dom jag nämnt är giftig. Har själv haft 3,5 meter Kungsboa hemma:)

Jag har fortfarande ingen aning förutom tigerpyton.. Beskrev några högre upp, så du får gärna gissa.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:18:12 följande:
    Du har rätt i en sak men fel i en annan. Nej, reptiler har inte ett behov av att vara utanför terrariumet, men människan har ett behov i att ha en hanterbar orm!
    Man måste plocka med sin orm så att den fortsätter vara människovan, annars kan det bli jobbigt att städa och ge den mat. Inte kul att ha en orm som försöker bitas så fort man ska byta vatten tex. Sambon hade en kompis det blev så för pga att han inte tog i sin orm så mycket.
  • Anonym (fråga)

Varför frågar du inte honom? Det är ju rätt svårt att sitta och gissa vilka raser det skulle kunna tänkas vara. Är väl bara att skicka iväg ett snabbt sms så får du ju svaret, och slipper att oroa dig

• Anonym
    Anonym (fråga) skrev 2011-03-12 12:46:29 följande:
    Varför frågar du inte honom? Det är ju rätt svårt att sitta och gissa vilka raser det skulle kunna tänkas vara. Är väl bara att skicka iväg ett snabbt sms så får du ju svaret, och slipper att oroa dig
    Känns så random bara när vi knappt pratat om dem, men jag kommer fråga senare.. Måste låta konstigt bara när jag inte visat dem något intresse tidigare. Han har inte mobilen igång på jobbet, han får inte ha den där.
  • Anonym

En kompis till mig hade någon slags boa (TROR jag att det var men vet inte säkert) och en gång när han hade den lös i huset ringlade den sig runt köksbordet och kramade till så att benen gick av.
    Jag hade också hejat på ett eget reptil-rum.

• Anonym

Har dem lösa emellanåt så lär det väl inte vara giftormar iaf.  Men det är väl bara att skaffa rejäla terrrielås med nyckel och lägga dem utom räckhåll för barnet? Det hade jag när jag hade klåfingriga barn.

• Therre

Jag har själv 4 ormar och en dotter på 5 år väntar dessutom mitt andra barn i vår och ser inga problem som helst i detta. min 5 åriga dotter hjälper gärna till med ormarna när de ska göras rent i terrariet och när de ska matas och bytas på vatten. men självklart hela tiden under uppsikt. och de är viktigt med hygien att man är noga med att tvätta händerna efter hantering osv. 

Förmodligen har han terrarielås på alla terrarier så de inte kan smit ut. och eftersom att han jobbar med dessa djur och har haft reptiler i flera år så vet han nog vad han håller på med. självklart kan du ju fråga eller be honom ha reptilerna i ett separat rum där han även kan låsa till, då småbarn kan vara ganska klåfingriga och är väldigt nyfikna av sig. Jag vet själv hur min systerdotter brukar gå fram och sätta sig vid terrariet och slå på glaset vilket hon absolut inte får göra så de gäller att man håller uppsikt på de små barnen också. 

Om n i flyttar dit så tror jag inte att han bara huckfluck släpper ut dem och låter de slingra sig runt utan uppsikt framförallt inte om din dotter är hemma. Så länge de finns lås på terrarierna och ni håller koll på dottern så hon inte slår på terrarierna så ska de nog inte vara några som helst problem,

Vet han om att du tycker de är läskigt med ormarna? kanske han kan solla ut lite och sälja av några ormar bara, men att han fortfarande får ha några kvar hemma. När han ska mata ormarna så kan du ju alltid be honom säga till så kan du och din dotter ev gå ut en sväng om du inte vill se. Fråga honom om saker som du har funderingar över, vem kan svara bättre på frågor om hans ormar mer än han själv. för de första kommer han få veta hur du ser på saken med ormarna och dina tankar över de hela, och dessutom kan du få information som kan lugna dig så du inte behöver gå och oroa dig, så länge de är i sitt terrarie så kan de inget göra, håller han på med dem en del så är de förmodligen också handtama och lugna och snälla vid handtering.

Du kommer nog vänja dig så småning om ska du se och inte tycka att de är så farligt som du kanske tror. När jag träffade min sambo så tyckte han inte alls om ormar och såg inget hos dem i huvudtaget, men nu så tycker han att dom är mysiga och vackra att titta på och han har inga problem med att själv hålla i dem osv. Min mamma som har världens ormfobi som vägrade gå in i min lägenhet tidigare har nu till och med sett på när de äter och tycker att de är ganska häftigt men hon vill fortfarande inte hålla i dem och de är inget jag tvingar henne till heller. Jag matar mina ormar med död föda då jag anser de bäst för både ormen och "födan" ingen stress för nån av dem.. och jag behöver inte höra massa jobbiga ljud heller:D och de är lättare med förvaring av födan också dessutom.

Något som du bör tänka på iaf är att förklara för din dotter redan nu och även tills hon blir lite äldre att ormarna i terrariet är "tama" djur och ormar ute får man absolut inte röra. Med tanke på att hon är väldigt liten fortfarande så kan de ju hända att hon får intresse för ormar och inte alls kommer vara rädd för dem så därför är de viktigt att förklara skillnaden på ormar som man har hemma och ormar som finns ute i naturen,

Hoppas att allt löser sig men du måste prata med din (blivande) sambo om detta och försöka komma fram till något som ni båda kommer att trivas med, sen vet ju inte jag hur pass stort han bor nu, men ge förslag om ett ev reptilrum som han kan låsa till så kanske du även känner dig lite tryggare också?

• Lajkie

Jag skulle VÄGRA flytta ihop med någon som hade stora ormar (och dessutom brukar ha dem lösa i huset!) oavsett om jag hade barn eller inte.

ALDRIG I LIVET.

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
Svar på tråden Ormar och småbarn?