Jag har själv 4 ormar och en dotter på 5 år väntar dessutom mitt andra barn i vår och ser inga problem som helst i detta. min 5 åriga dotter hjälper gärna till med ormarna när de ska göras rent i terrariet och när de ska matas och bytas på vatten. men självklart hela tiden under uppsikt. och de är viktigt med hygien att man är noga med att tvätta händerna efter hantering osv.
Förmodligen har han terrarielås på alla terrarier så de inte kan smit ut. och eftersom att han jobbar med dessa djur och har haft reptiler i flera år så vet han nog vad han håller på med. självklart kan du ju fråga eller be honom ha reptilerna i ett separat rum där han även kan låsa till, då småbarn kan vara ganska klåfingriga och är väldigt nyfikna av sig. Jag vet själv hur min systerdotter brukar gå fram och sätta sig vid terrariet och slå på glaset vilket hon absolut inte får göra så de gäller att man håller uppsikt på de små barnen också.
Om n i flyttar dit så tror jag inte att han bara huckfluck släpper ut dem och låter de slingra sig runt utan uppsikt framförallt inte om din dotter är hemma. Så länge de finns lås på terrarierna och ni håller koll på dottern så hon inte slår på terrarierna så ska de nog inte vara några som helst problem,
Vet han om att du tycker de är läskigt med ormarna? kanske han kan solla ut lite och sälja av några ormar bara, men att han fortfarande får ha några kvar hemma. När han ska mata ormarna så kan du ju alltid be honom säga till så kan du och din dotter ev gå ut en sväng om du inte vill se. Fråga honom om saker som du har funderingar över, vem kan svara bättre på frågor om hans ormar mer än han själv. för de första kommer han få veta hur du ser på saken med ormarna och dina tankar över de hela, och dessutom kan du få information som kan lugna dig så du inte behöver gå och oroa dig, så länge de är i sitt terrarie så kan de inget göra, håller han på med dem en del så är de förmodligen också handtama och lugna och snälla vid handtering.
Du kommer nog vänja dig så småning om ska du se och inte tycka att de är så farligt som du kanske tror. När jag träffade min sambo så tyckte han inte alls om ormar och såg inget hos dem i huvudtaget, men nu så tycker han att dom är mysiga och vackra att titta på och han har inga problem med att själv hålla i dem osv. Min mamma som har världens ormfobi som vägrade gå in i min lägenhet tidigare har nu till och med sett på när de äter och tycker att de är ganska häftigt men hon vill fortfarande inte hålla i dem och de är inget jag tvingar henne till heller. Jag matar mina ormar med död föda då jag anser de bäst för både ormen och "födan" ingen stress för nån av dem.. och jag behöver inte höra massa jobbiga ljud heller:D och de är lättare med förvaring av födan också dessutom.
Något som du bör tänka på iaf är att förklara för din dotter redan nu och även tills hon blir lite äldre att ormarna i terrariet är "tama" djur och ormar ute får man absolut inte röra. Med tanke på att hon är väldigt liten fortfarande så kan de ju hända att hon får intresse för ormar och inte alls kommer vara rädd för dem så därför är de viktigt att förklara skillnaden på ormar som man har hemma och ormar som finns ute i naturen,
Hoppas att allt löser sig men du måste prata med din (blivande) sambo om detta och försöka komma fram till något som ni båda kommer att trivas med, sen vet ju inte jag hur pass stort han bor nu, men ge förslag om ett ev reptilrum som han kan låsa till så kanske du även känner dig lite tryggare också?