• Anonym

Ormar och småbarn?

Hejsan! Vet ej om det här är rätta kategorin för det här, men hittade inget bättre.

Har en dotter på 2 år och jag har träffat en ny kille. Vi planerar att flytta ihop, MEN han har en massa reptiler, därbland stora ormar. Helt ärligt så ryser jag i hela kroppen av tanken, men jag kan väl lära mig att leva med det, men däremot så är jag lite fundersam för om jag vill ha mitt barn i samma hem som en massa farliga ormar.
    Ni som har det, hur har det fungerat? Han brukar släppa ut dem ibland så de får röra sig runt i huset.
    Jag vill ju bo med honom men jag vet inte om jag vågar pga dem.

• Svar på tråden Ormar och småbarn?
  • Anonym

jag skulle inte flytta ihop med honom innan han gjort sig av med de farliga ormarna. Min son är det viktigaste så hande fortsatt som särbo om han inte vill göra sig av med dem

• Zandra f

<ni får väl kompromissa. ni kan ju ha bara en orm eller reptil till att börja med. så han får väl sälja allt annat. sen är det inte så smart och släppa ormar inomhus då de kan ta sig in överallt i minsta småvrår.

har haft orm själv eller rättare sagt min man har haft orm men jag rörde den nog aldrig. men man måste ha bra lås på terrariumet. annat är kanske en liten ödla ett alternativ de är ju lite sötare och inte så läskiga och tror inte de bits som en orm kan göra. sen beror det på hur man känner för att ge dom små möss att äta och sånt.

• viseversa

Nja om han nu släpper ut sina ormar så skulle då ionte jag våga ha småbarn i närheten. Har faktiskt hänt att stora oaormar dödat barn. Dock tror jag det är väldigt ovanligt men jag skulle lik förbannat INTE riskera det iallafall. Om dom däremot alltid är inlåsta är det nog ingen fara. Då ormar inte kan låsa upp lås själva=)

• Anonym

Är det giftormar eftersom du kallar dem farliga? Isåfall bör han ju inte släppa ut dem i huset alls. Giftormar hade jag aldrig flyttat ihop med en som har.
    Är det däremot den andra sorten så är det väl ingen fara, du kommer väl knappast lämna barnet ensamt med en orm som ringlar runt. Ha ormarna instängda i ett rum när de ska ut och röra på sig så behöver inte du och barnet vara där just då.

• Anonym
    Zandra f skrev 2011-03-12 10:13:35 följande:
    <ni får väl kompromissa. ni kan ju ha bara en orm eller reptil till att börja med. så han får väl sälja allt annat. sen är det inte så smart och släppa ormar inomhus då de kan ta sig in överallt i minsta småvrår.

har haft orm själv eller rättare sagt min man har haft orm men jag rörde den nog aldrig. men man måste ha bra lås på terrariumet. annat är kanske en liten ödla ett alternativ de är ju lite sötare och inte så läskiga och tror inte de bits som en orm kan göra. sen beror det på hur man känner för att ge dom små möss att äta och sånt.
    Ja, jag har tänkt på det, men han har haft ormar i flera år och aldrig haft problem med att de gömmer sig o dyl.. De är stora, så det är inte några miniormar precis..
    Han har ödlor också, hade även spindlar ett tag, men de har han inte kvar (tack och lov, då hade jag aldrig satt min fot innanför hans dörr)
    Jag är djurvän och skulle aldrig nånsin kunna ge dem levande föda. Även han känner starkt för djur, men kan skilja mellan "husdjur och föda".. Det kan inte jag, liv är liv för mig.
    Han jobbar med reptiler också, så han vet nog vad han gör.. Men som sagt, att ha ett barn i samma hem vet jag inte om jag vill..
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:17:12 följande:
    Är det giftormar eftersom du kallar dem farliga? Isåfall bör han ju inte släppa ut dem i huset alls. Giftormar hade jag aldrig flyttat ihop med en som har.
    Är det däremot den andra sorten så är det väl ingen fara, du kommer väl knappast lämna barnet ensamt med en orm som ringlar runt. Ha ormarna instängda i ett rum när de ska ut och röra på sig så behöver inte du och barnet vara där just då.
    Nja, giftiga är de säkert inte, men storleken på dem skrämmer mig.. Jag har ingen aning om vad de är för raser.. Ska fråga..
  • viseversa

Jag skulle kunna leva med både ödlor,sköldpaddor,råttor,möss och även små ormar. Men stora boa ormar skulle jag inte ha i närheten av mina barn.

Kommer ihåg en kompis till mig när jag var barn som hade en JÄTTE orm på säkert 3 meter i ett terarium i vardagsrummet.

Vi låste en dag upp terariet och klappade på ormen. När hennes föräldrar kom på oss blev dom JÄTTE förbannade för att dom blev rädda och inte kunde lita till 100% på att ormen inte skulle göra oss något. 

• Zandra f

viceversa:  men småbarn kan dock va nyfikna på lås. vår son öppna terrariet vi hade bara ngn cm och ormen smet ut på natten.... det va ju bara en kungspyton så inte giftiga.  en normal person får ju inte ha gifitgadjur hemma om de inte har licens och har man giftiga djur bör man ha det i syfte för att lära ut eller "ställa" ut som de har på zoo. förstår inte meningen med att ha såna hemma. om han verkligen vill bo med dig så bör han ju förstå din rädsla och ni bör ju snacka igenom det istället.

• MrsKnapa

De finns ju bakterier (sallmonella) som e farligt för både barn o vuxna, och för att få ha ormar/reptiler måste man 
    ha ett godkänt lås på terrariumet, ska han ha dem ute får han ha de om barnet inte e hemma, och på en sån plats som han kan städa/sprita lätt!!! kärleken borde övervinna dem flesta saker, tvinga honom inte välja mellan dig o sina husdjur (ja personligen hatar ormar) Men ja tycker inte de är ett rimligt krav, nu får mötas halvvägs, se till så barnet är i tryggt, prata me experter hur ni på bästa sätt ska å till väga etc... 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:17:22 följande:
    Jag är djurvän och skulle aldrig nånsin kunna ge dem levande föda. Även han känner starkt för djur, men kan skilja mellan "husdjur och föda".. Det kan inte jag, liv är liv för mig.
    ormar är ju också djur. Äter du kött? Vad tycker du om hundar, katter osv som äter kött? katter fångar ju ofta möss och fåglar själva. Eller vargarna i skogen. Är det just att ormarna kramar ihjäl mössen som är jobbigt, jag tror att en katt leker mer med sitt byte än en orm gör, det går väldigt snabbt när en orm tar sitt byte.
Svar på tråden Ormar och småbarn?