• Anonym

Ormar och småbarn?

Hejsan! Vet ej om det här är rätta kategorin för det här, men hittade inget bättre.

Har en dotter på 2 år och jag har träffat en ny kille. Vi planerar att flytta ihop, MEN han har en massa reptiler, därbland stora ormar. Helt ärligt så ryser jag i hela kroppen av tanken, men jag kan väl lära mig att leva med det, men däremot så är jag lite fundersam för om jag vill ha mitt barn i samma hem som en massa farliga ormar.
    Ni som har det, hur har det fungerat? Han brukar släppa ut dem ibland så de får röra sig runt i huset.
    Jag vill ju bo med honom men jag vet inte om jag vågar pga dem.

• Svar på tråden Ormar och småbarn?
  • Anonym

Kungspyton ser ingen ut som iaf, tack o lov, blev yr bara jag såg bilderna på såna.. Fyfan va stora! Så stora tror jag inte hans är iaf.. Aldrig sett dem raklånga dock..

• Anonym

Fast det var nog pyton jag googlade på.. Kungspyton såg inte lika stora ut, men hur som helst så stämmer inte mönstret.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:46:47 följande:
    Kan ni säga olika raser som är vanliga "husdjur" så kan jag googla fram raserna och hur farliga de är? Kan man ha skallerorm som husdjur? En ser nästan ut som en..
    Skallerormar är väl giftiga, då hade han fått välja mellan orm och mig om det var jag.

Ni måste försöka kompromissa. Om ni flyttar ihop, ska ni flytta ihop i en lägenhet som en av er redan har eller skaffa en gemensamt? De sista vore kanske bäst, då kan ni skaffa minst en 4:a tex. Då kan ormarna ha ett helt eget rum. Ordentliga lås på alla terrarier och ett lås på dörren in till rummet. När ormarna ska ringla fritt får killen gå in i rummet, låsa dörren, släppa ut dem, stanna i rummet hela tiden, sedan ta in dem igen, låsa terrarierna, gå ut, låsa dörren, lägga nyckeln högt. Skulle det vara en lösning?
  • Anonym

Tigerpyton var däremot spot on på den ena.. I infon jag hittade stod det "upp mot 6 meter".. Låter ju betryggande..

• Anonym
    viseversa skrev 2011-03-12 10:44:04 följande:
    . En stor orm KAN skada och tom döda ett litet barn. Dock en liten orm tror jag itne är så farligt!
    En stor hund kan skada och döda ett barn. En stor hund kan döda en vuxen. Förlåt ot jag vet, men killen kan ju tydligen mycket om ormar och vet vad han gör, så jag tror inte ts barn kommer komma till skada, inte om de gör på rätt sätt och aldrig låter barnet vara ensam med ormarna. Jag tror man har mer koll på en orm än en hund.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 10:52:04 följande:
    Skallerormar är väl giftiga, då hade han fått välja mellan orm och mig om det var jag.

Ni måste försöka kompromissa. Om ni flyttar ihop, ska ni flytta ihop i en lägenhet som en av er redan har eller skaffa en gemensamt? De sista vore kanske bäst, då kan ni skaffa minst en 4:a tex. Då kan ormarna ha ett helt eget rum. Ordentliga lås på alla terrarier och ett lås på dörren in till rummet. När ormarna ska ringla fritt får killen gå in i rummet, låsa dörren, släppa ut dem, stanna i rummet hela tiden, sedan ta in dem igen, låsa terrarierna, gå ut, låsa dörren, lägga nyckeln högt. Skulle det vara en lösning?
    Har har köpt sin lägenhet, så skulle bli där isf..

Som det är nu har han ju dem i vardagsrummet.. Men minsta jag kan begära är att de har ett eget rum iaf, eller hur? Jag vet inte hur ormar fungerar, de är väl inte så sociala kanske, men annars hade det känts väldigt illa att stänga in dem så..
  • Anonym

Enkel lösning: se till att terrarierna är rymningssäkra och så lås med nyckel. Jag har själv reptiler och spindlar och fyra barn och det funkar utmärkt!

• Anonym

Men har han dem lösa då? Om han verkligen är reptilkunnig så vet han att reptiler inte har något behov av kontakt (som tex katter och hundar) och trivs bäst i sitt egna terrarium där förhållandena är optimala. Reptiler mår inte bra i vår inomhusmiljö och det finns ingen anledning att ta i dem förutom när det krävs rengöring av terrarierna eller för att kolla att djuren mår bra.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-12 11:03:44 följande:
    Men har han dem lösa då? Om han verkligen är reptilkunnig så vet han att reptiler inte har något behov av kontakt (som tex katter och hundar) och trivs bäst i sitt egna terrarium där förhållandena är optimala. Reptiler mår inte bra i vår inomhusmiljö och det finns ingen anledning att ta i dem förutom när det krävs rengöring av terrarierna eller för att kolla att djuren mår bra.
    Han släpper ut dem ibland så de får röra på sig ja.
  • Anonym

Viktigare än ev lösa ormar tycker jag dock att salmonellarisken är. Reptiler har naturligt salmonella i kroppen och vissa sorter kan smitta till människan. Noggrann handhygien är ett måste om man rört i terrariet eller vid djuren.

Svar på tråden Ormar och småbarn?