• rkille88

Vad tar ni i bänkpress?

Hej!

Jag är nyfiken på vad ni maxar i bänkpress! Både tjejer och killar. Skriv kroppsvikt och hur mycket ni tar :)

• Svar på tråden Vad tar ni i bänkpress?
  • ander25k
    The punisher skrev 2013-03-30 12:55:22 följande:
    Vem bryr sig, att de är tillåtet att använda tröja .
    Dom flesta tar mer med tröja sejs det .
    Bänk å pedaler ej samma sak .
     raw  = ej tröja ,ej piller .
      Man ska kunna gå in ,vissa direkt va man kan ,
    Styrka =jämföra sig med  ,tex ? ,styrka är ju styrka, tex värdens  starkaste tävlingar . 
    ALLA som tar mindre ,de är bara teknik sejer dom ,
    Nä de är styrka .

Man ska ALDRIG jämföra sig med andra ,träna i sitt tempo .
    Å må bra de är mitt motto .  

Finns väldigt lite i styrka , hur lång pressväg har dom som tar mycket i bänkpress ? dom bästa kanske bara behöver ta ner stången 20 cm till bröstet , vissa andra har plattare bröstkorg , och kan inte gå upp i brygga , och har väldigt lång pressväg , så redan där har du nått som utesluter styrka ,utan det blir utformning på kropp och teknik .
  • lille Birger
    ander25k skrev 2013-03-31 08:52:45 följande:
    Finns väldigt lite i styrka , hur lång pressväg har dom som tar mycket i bänkpress ? dom bästa kanske bara behöver ta ner stången 20 cm till bröstet , vissa andra har plattare bröstkorg , och kan inte gå upp i brygga , och har väldigt lång pressväg , så redan där har du nått som utesluter styrka ,utan det blir utformning på kropp och teknik .
    Ja, tekniken är ju såklart jätteviktig. Men jag skulle ändå tro att styrkan är en mycket viktigare aspekt i att ta mycket i bänkpress än tekniken.

Vad skulle förstöra mest för Freddi Smulters tävlingsresultat om han samma dag som han ska tävla i bänkpress har totalt glömt bort tekniken eller om han på morgonen när han vaknade hade förvandlats till en otränad kille på 70 kg?

De som tar 250 kg i bänkpress utan tröja är väldigt starka hur man än vänder och vrider på det. Om jag lägger en kloss på bröstet och bänkar kan jag fortfarande inte ens få upp hälften så mycket vikt som de starkaste killarna.
  • ander25k

Visst måste du vara stark , men det går inte att jämföra styrka i bänkpress , eftersom du har så pass olika press längder .

Knäböj och marklyft är bättre mätare på styrka .

• lille Birger
    ander25k skrev 2013-04-01 10:00:47 följande:
    Visst måste du vara stark , men det går inte att jämföra styrka i bänkpress , eftersom du har så pass olika press längder .

Jag förstår precis vad du menar och håller med dig om att faktorer utöver fysisk styrka inte spelar in lika mycket i marklyft och knäböj som i bänkpress.

För att mäta styrka i överkroppen är bänkpress bättre än både marklyft och knäböj, tycker jag.
    Ett överkroppslyft som det förmodligen skulle vara mindre teknik i än bänkpressen är väl om de tävlande helt enkelt satt ned på en bänk med ryggstöd och pressade en skivstång över huvudet.

• Silversvans

30kg ungefär, har alltid haft värdelös atmstyrka :( - men jag övar och tränar och hoppas utveckla någon form av biceps snart!

• The punisher
    ander25k skrev 2013-03-31 08:52:45 följande:
    JAG vikt 102 och tar 212,5 kg bänk,  ingen tröja ,ingen brygga ,    

+ Lång press väg .

Dom med stor bröstkorg = 20 cm okej .

Men dom andra .
    Bänkpress.

TEX en tjej 50 kg som tar 135 kg.
      Ej tröja ,ej brygga = STRYKA        
  • The punisher
    ander25k skrev 2013-04-01 10:00:47 följande:

De finns längre å kortare människor .

De blir fel .? 

olika längder .?

140 mot en på 2 meter =olika press längder .

TENIK på mark finns summo = bredare ben = annan teknik ?     
  • ander25k
    The punisher skrev 2013-04-02 17:06:56 följande:
    JAG vikt 102 och tar 212,5 kg bänk,  ingen tröja ,ingen brygga ,    

+ Lång press väg .

Dom med stor bröstkorg = 20 cm okej .

Men dom andra .
    Bänkpress.

TEX en tjej 50 kg som tar 135 kg.
      Ej tröja ,ej brygga = STRYKA        
    Magnus Karlsson ( Dvärg ) 67,5 kg 210 kg bänkpress , hans pressväg ca 10 cm
  • The punisher
    ander25k skrev 2013-04-02 17:14:34 följande:
    Magnus Karlsson ( Dvärg ) 67,5 kg 210 kg bänkpress , hans pressväg ca 10 cm

BBBRA sagt
  • ander25k

Kan tillägga att jag numera aldrig kör bänkpress , pga den höga belastningen på axlar , men min träningsvikt i smal bänkpress är mellan 95-100 kg 5 reppare , vad det skulle motsvara i vanlig bänk , ingen susning .

Svar på tråden Vad tar ni i bänkpress?