• rkille88

Vad tar ni i bänkpress?

Hej!

Jag är nyfiken på vad ni maxar i bänkpress! Både tjejer och killar. Skriv kroppsvikt och hur mycket ni tar :)

• Svar på tråden Vad tar ni i bänkpress?
  • Kooffe
    lille Birger skrev 2012-02-19 08:04:34 följande:
    Som jag har förstått det ska man sänka ner stången någorlunda lågt, en bit ned på bröstet alltså, så att man använder axlarna och inte bara bröstet. Om man ligger i brygga då så blir det ju också kortare väg att lyfta stången.

Visst är det så?
    Du ska gå ner så du nästan nuddar bröstet. Har sett många som gör helt fel och går knappt halvvägs ner, vilket gör att man kan lasta på med mer vikter.

Gör om, gör rätt!
    eVett.se - Överlev på internet. Tips för att undvika internets faror.
  • lille Birger
    Kooffe skrev 2012-02-19 14:50:57 följande:
    Du ska gå ner så du nästan nuddar bröstet. Har sett många som gör helt fel och går knappt halvvägs ner, vilket gör att man kan lasta på med mer vikter.

Gör om, gör rätt!
    Jag menade ju lågt på kroppen. Alltså lågt = närmare magen / längre ned på bröstet.
  • Kooffe
    lille Birger skrev 2012-02-19 15:06:24 följande:
    Jag menade ju lågt på kroppen. Alltså lågt = närmare magen / längre ned på bröstet.
    Läste inte riktigt.

Jag brukar köra med den precis över bröstet (strax över bröstvårtorna)
    eVett.se - Överlev på internet. Tips för att undvika internets faror.
  • skitsnyggkille
    ..
    Inte mycket, kör inte bänk bara sådär. Körde mycket flyes/cabels/bröstpress förut men det har pajat hållningen kollosalt de senaste åren så nu kör jag enbart rygg (motsatta muskler) måste det nu pga att jag kört för mycket armar/axlar/bröst :(
    Musklerna växte och man såg bra och bitig ut men sakta men säker drar de fram hela överkroppen så axlarna sitter inte riktigt där de ska när man är avslappnad så nu har jag i några veckor bara plöjt rygg/baksida och ben för att ställa allt tillrätta :)

Glöm inte att köra rygg för bövelen så slipper ni mitt misstag!
  • Marcus1977

När jag var yngre och styrketränade mkt hårt,körde jag en etta på 170 kg med en kroppsvikt på 94 kg.Nu tränar jag inte alls och tar uppskattningsvis 90 kg, :) Det går snabbt utför ,kan jag meddela. :)

• muskelpappa
    Marcus1977 skrev 2012-02-20 20:13:20 följande:
    När jag var yngre och styrketränade mkt hårt,körde jag en etta på 170 kg med en kroppsvikt på 94 kg.Nu tränar jag inte alls och tar uppskattningsvis 90 kg, :) Det går snabbt utför ,kan jag meddela. :)
    Ja hugaligen vad det går snabbt utför, speciellt om man toppat bra och nått en hög nivå, vilket 170 på kv 94 måste sägas vara! När jag tog 180 (helt ogiltigt på tävling med ok med mitt mått) vägde jag 110. Har du inga planer på att jobba dig upp igen då?
  • muskelpappa
    Erik 79 skrev 2012-02-18 23:54:20 följande:
    80kg kille har som mest tagit 130 men siktar på 150tills efter sommaren... mågra tips att dela med sig av?
    Hitta en bra kombination för den tunga träningen, proteinrika kosten och muskeluppbyggande vilan, samt träna regelbundet så ska det nog ordna sig... kanske inte med hela 20 kilos ökning, men med 10 kanske.

Ett tips jag fick av en styrkelyftare, och som jag sen började träna framgångsrikt, var att köra enbart FEMMOR (5 reps) på alla vikter, typ 8-9 set, med lång vila (3-5 min) emellan. Det gav mig en kontinuerlig styrkeökning. I praktiken kör du 4-6 reps på alla vikter. Detta körde jag ca 1 gång / vecka.
  • muskelpappa
    lille Birger skrev 2012-02-19 08:04:34 följande:
    Som jag har förstått det ska man sänka ner stången någorlunda lågt, en bit ned på bröstet alltså, så att man använder axlarna och inte bara bröstet. Om man ligger i brygga då så blir det ju också kortare väg att lyfta stången.

Visst är det så?
    Vid ett tävlingsgodkänt bänkpresslyft stannar man till på bröstet ca en sekund innan man pressar upp. Fötterna i golvet hela tiden, och rumpan i bänken utan att lyfta på den.
    Men med s.k. GYMLYFT kan man vara lite mer liberal.. och bara köra med touch på bröstet utan att stanna.

Här ser du en mycket bra bänkpressteknik, inte godkänd på tävling iofs, men nästan:

Och här ser du Magnus Samuelsson lyfta gymlyft, HELT oaccaptabelt på tävling. Det hade varit direkt underkänt. Men det ser ganska OK ut, tycker jag. Så länge man inte STUDSAR stången på bröstet!

• lille Birger

Jag har alltid undrat hur Magnus Samuelsson, som har så långa armar, kunde ta 300 kg i bänkpress vilket ju inte är så långt från det råa världsrekordet. Det kanske beror lite på det där du skriver, att han lyfter med en form som inte är acceptabel.

• muskelpappa

270 sägs han ha klarat, även om många anar att det kanske inte stämmer... Men men.. grymt stark var han i alla fall, vilket ju är svaret på hur han med så långa armar kunnat lyfta så mycket.
    Och såklart klarar man mycket mer med "häcklyft" än strikt. Vill man pröva hur mycket man klarar utan rump-fusk, kan man lyfta upp båda benen och sen bänka. Om man dessutom stannar på bröstet 1 sek blir det riktigt tävlingslikt.

Svar på tråden Vad tar ni i bänkpress?