• principessan

Linas matkasse....

Har du testat den!? Vad tyckte du? Jag fick första kassen denna veckan.... Inte mycket positivt att säga om det själv och funderar på om jag ska ge det en vecka till....

• Svar på tråden Linas matkasse....
  • citronkräm
    Kokomo skrev 2011-03-29 10:35:02 följande:
    Men funkar det alltså så med Linas matkasse att det inte är företaget i sig som levererar utan alltid en mataffär? Det tycker jag låter märkligt eftersom det tydligen kan skilja sig åt beroende på vilken affär som levererar. Jag skulle nog inte vilja handla av ett sånt företag, där man inte kan vet vad man får, faktiskt.
    Med tanke på att de har drygt 59.000 kunder spridda över en ganska stor del av Sverige, så är iaf jag tacksam över att de använder sig av lokala affärer - skulle knappast bli färskvaror om allt kördes från deras kontor i Stockholm till övriga orter...
  • Kokomo
    citronkräm skrev 2011-03-29 11:30:26 följande:
    Med tanke på att de har drygt 59.000 kunder spridda över en ganska stor del av Sverige, så är iaf jag tacksam över att de använder sig av lokala affärer - skulle knappast bli färskvaror om allt kördes från deras kontor i Stockholm till övriga orter...
    Det har du rätt i. Just därför tycker jag det är bra att välja ett matkasseföretag som själva kör ut sina kassar till ett mer lokalt område. Så slipper det bli misstag som att någon affär har packat irländsk köttfärs eller liknande.
  • starlight

jag skulle aldrig betala för något som man så lätt fixar själv. Det tar mig fem minuter att leta upp 5 vardagsmatrecept på nätet, så tar jag foto på recepten med mobilen,åker och handlar med fotona som inhandlingslista och vips så har jag "starlights matkasse" för  noll kronor (eftersom jag handlar innan jag hämtar barnen så går det ingen extra bensin heller).{#emotions_dlg.flower}

• Kokomo
    starlight skrev 2011-03-29 11:59:52 följande:
    jag skulle aldrig betala för något som man så lätt fixar själv. Det tar mig fem minuter att leta upp 5 vardagsmatrecept på nätet, så tar jag foto på recepten med mobilen,åker och handlar med fotona som inhandlingslista och vips så har jag "starlights matkasse" för  noll kronor (eftersom jag handlar innan jag hämtar barnen så går det ingen extra bensin heller).{#emotions_dlg.flower}
    Oj hur får du en så bra deal i maffären att det kostar noll kronor...?
    Nåväl, för alla är det ju inte riktigt så enkelt som för dig, vilket du säkert förstår!
  • Lovey
    starlight skrev 2011-03-29 11:59:52 följande:
  • starlight
    Kokomo skrev 2011-03-29 12:03:44 följande:
    Oj hur får du en så bra deal i maffären att det kostar noll kronor...?
    Nåväl, för alla är det ju inte riktigt så enkelt som för dig, vilket du säkert förstår!
    hehe.
    jo jag förstår att alla inte har möjligheten, jag kan också tänka mig att de som har dessa företag förstår att gå in här och puffa för sitt företag (därmed inte sagt att du gör det). Om så är fallet är det bra att det finns folk som ger alternativ till deras sätt att tjäna enkla pengar på en oftast många gånger redan ansträngd familjeekonomi.
  • Kokomo
    starlight skrev 2011-03-29 12:10:12 följande:
    hehe.
    jo jag förstår att alla inte har möjligheten, jag kan också tänka mig att de som har dessa företag förstår att gå in här och puffa för sitt företag (därmed inte sagt att du gör det). Om så är fallet är det bra att det finns folk som ger alternativ till deras sätt att tjäna enkla pengar på en oftast många gånger redan ansträngd familjeekonomi.
    Hehe nej du, jag är en vanlig vårdknegare jag.
    Tjäna enkla pengar på en redan ansträngd familjeekonomi? Hur menar du där? Alla som använder matkassar (och andra saker som kostar pengar i vårt samhälle..) har väl ett eget ansvar att se till att det funkar tillsammans med sin ekonomi. Det är ju knappast så man blir lurad in i något med diffusa avtal och köptvång.
  • starlight
    Kokomo skrev 2011-03-29 12:19:40 följande:
    Hehe nej du, jag är en vanlig vårdknegare jag.
    Tjäna enkla pengar på en redan ansträngd familjeekonomi? Hur menar du där? Alla som använder matkassar (och andra saker som kostar pengar i vårt samhälle..) har väl ett eget ansvar att se till att det funkar tillsammans med sin ekonomi. Det är ju knappast så man blir lurad in i något med diffusa avtal och köptvång.
    det jag menar är att en familj lätt sparar in den avgift företaget tar för att packa och köra ut matkassar, för mig är det ett enkelt sätt för ett företag att tjäna pengar på något som de flesta fixar själva. Självklart finns det familjer som har råd,tycker att råvarorna och recepten är toppen, då är det ju win-win situation för familj och företag. Men jag har inte råd,vill inte ta mig råd, och även om jag skulle ha det så skulle jag inte vilja betala för något jag fixar lätt själv. Punktslut.
  • Kokomo
    starlight skrev 2011-03-29 12:29:00 följande:
    det jag menar är att en familj lätt sparar in den avgift företaget tar för att packa och köra ut matkassar, för mig är det ett enkelt sätt för ett företag att tjäna pengar på något som de flesta fixar själva. Självklart finns det familjer som har råd,tycker att råvarorna och recepten är toppen, då är det ju win-win situation för familj och företag. Men jag har inte råd,vill inte ta mig råd, och även om jag skulle ha det så skulle jag inte vilja betala för något jag fixar lätt själv. Punktslut.
    Okej, jag förstår. Men jag tänker mig att de flesta kanske inte använder det för att spara pengar utan för att det är smidigt och underlättar i vardagen. Om jag ser till mig själv så har jag använt det för att dels få inspiration att pröva nya maträtter, slippa det eviga småhandlandet, kånkandet på tunga matkassar (nej vi har inte bil) och de eviga frågorna som ställs mellan mig och min sambo fem i fem "vad ska vi äta till middag? ska du eller jag handla?". Iofs finns det säkert folk som använder det för att det är billigt också, om man har skenande matkostnader, men jag tror nog att de är i minoritet. Sedan förstår jag ju så klart att det inte passar alla men för alla är det inte lika lätt fixat som för dig.
  • TheMother

Starlight:
    Vad bra att du är så uppfinnelserik och har så mycket energi att du orkar ta fram lockande recept för att göra varierande mat. Men nu fungerar vi ju inte alla så.Här blir det väldigt lätt enformigt och då varken jag eller maken är superduktiga på att laga mat är detta perfekt. Vi får då chansen att utvecklas samt bygger upp en bra receptbank att ta till. T.ex var det kyckling denna vecka, och kycklingen levererades hel, så man var tvungen att dela den först. Inget som vi hade försökt med om vi nu inte fått det hemleverarat- och vi upptäckte nu att det faktiskt inte var så himla svårt som vi hade föreställt oss.
    Vi har många gånger tittat på recept att laga, men många gånger saknar man några viktiga ingridienser och ska man köpa dessa bara för denna maträtt blir det lätt dyrt. Med Linas tycks det vara så att lite mer udda sakerna finns i flera recept den veckan, eller har jag fel, ni som använt linas ett tag nu?

Sen kan jag inte sticka under stol med att det är skönt att slippa åka iväg och handla allt heller, även om det iaf blir några besök i affären för att köpa hem annat, så det är ju inte så att vi aldrig åker och handlar precis.

Svar på tråden Linas matkasse....