• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2011-04-03 10:30:47 följande:
    du är inte särskilt bright.
    Förklara eller va tyst. Annars gör du dig bara löjlig.
  • Här och nu
    Umm Elias skrev 2011-04-03 10:30:29 följande:
    fast enligt påhittade historien så visste de om att han var muslim då han frågade om maten innan.
    Hon visste det kanske inte förrän dagen före.
  • Teyla Emmagan
    Här och nu skrev 2011-04-03 10:37:40 följande:
    Nu är du löjlig. Varför är det så viktigt att slippa griskött? Jag bjuder på det som jag o mina vänner gillar bäst. Sen må det va gris, lamm, veg, fisk... Griskött är svensk husmanskost. Matkultur.
    Jag behöver inte slippa griskött, jag äter griskött. Jag tycker dock inte att griskött har på en finare middag att göra.

Om man vill bjuda på svenska matkultur, varför inte sill, potatis och knäckebröd?
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-03 10:40:39 följande:
    Jag behöver inte slippa griskött, jag äter griskött. Jag tycker dock inte att griskött har på en finare middag att göra.

Om man vill bjuda på svenska matkultur, varför inte sill, potatis och knäckebröd?
    Jag bjuder på vad som är gott, inte efter vad det kostar. Handlar mest om vad man gör för rätt. Hellre en god kassler-rätt än en torr bit nötkött.
  • Trolovade

Måste fråga, serverade ni fläsket!? :-O

• Umm Elias
    Trolovade skrev 2011-04-03 10:42:58 följande:
    Måste fråga, serverade ni fläsket!? :-O
    äh detta är en provokationstråd bara :)
  • Teyla Emmagan
    Här och nu skrev 2011-04-03 10:42:57 följande:
    Jag bjuder på vad som är gott, inte efter vad det kostar. Handlar mest om vad man gör för rätt. Hellre en god kassler-rätt än en torr bit nötkött.
    Torr bit nötkött? Kan man laga mat blir det inte en torr bit nökött.
  • Här och nu
    Teyla Emmagan skrev 2011-04-03 10:57:58 följande:
    Torr bit nötkött? Kan man laga mat blir det inte en torr bit nökött.
    Har nästan aldrig fått saftigt nötkött o många kan inte laga mat.
  • Sarah84

Är man bjuden på middag så talar man om man önskar annan kost. Eller ska värdparet gissa sig fram?
    Tycker det är riktigt dåligt att tala om det dagen innan. En sådan sak kanske är läge att kläcka tidigare.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Här och nu
    Sarah84 skrev 2011-04-03 11:28:39 följande:
    Är man bjuden på middag så talar man om man önskar annan kost. Eller ska värdparet gissa sig fram?Tycker det är riktigt dåligt att tala om det dagen innan. En sådan sak kanske är läge att kläcka tidigare.
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*

Ja, största ansvaret ligger på gästen. Om man frågar själv som värdinna gör man det för att va snäll. Men väljer man bort nåt ur kosten, får man räkna med att inte få precis vad man önskar istället. Här äter man det som serveras eller vegetariskt. Privata hem är inga restauranger.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?