• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • jagvetallt

jag brukar alltid lura i muslimer lite gris, ett tips är att säga att det är hjort eller något annat kött med ljusare konsistens, då kan de ej avgöra om det är gris eller inte, sen blandar jag i kantarellstuvning, det gör att det smakar mycket kantarell också, mycket gott och uppskattat av muslimerna. Strimla köttet när du gör denna rätt...En muslim märkte att det var griskött, han bara skratta och åt vidare, fast han har varit i sverige i 10 år, han vet hur man äter som en viking. Mat som mat..

• TrasigaTrasan
    jagvetallt skrev 2011-04-03 19:08:44 följande:
    jag brukar alltid lura i muslimer lite gris, ett tips är att säga att det är hjort eller något annat kött med ljusare konsistens, då kan de ej avgöra om det är gris eller inte, sen blandar jag i kantarellstuvning, det gör att det smakar mycket kantarell också, mycket gott och uppskattat av muslimerna. Strimla köttet när du gör denna rätt...En muslim märkte att det var griskött, han bara skratta och åt vidare, fast han har varit i sverige i 10 år, han vet hur man äter som en viking. Mat som mat..
    jag har inget att säga om den muslimen som skratta åt det, men om du verkligen har gjort det, att du har lurat folk, får mig att verkligen äcklas...då hoppas jag att du någongång i livet får tillbaka det du har gjort.....fy f_n asså!!!!
  • jagvetallt
    TrasigaTrasan skrev 2011-04-03 19:16:04 följande:
    jag har inget att säga om den muslimen som skratta åt det, men om du verkligen har gjort det, att du har lurat folk, får mig att verkligen äcklas...då hoppas jag att du någongång i livet får tillbaka det du har gjort.....fy f_n asså!!!!
    De tyckte det var gott, inget att ojja sig över. Det mesta vi äter innehåller ju smaskiga saker från djur, exempelvis lösgodis, innehåller fett från djur, samt mycket annat. Ät och var nöjd att man får äta sig mätt, finns miljarder människor som svälter.
  • Fatima89
    TrasigaTrasan skrev 2011-04-03 19:16:04 följande:
  • Marcus01
    maja77 skrev 2011-04-03 18:44:39 följande:
    Kunde inte ha sagt det bättre själv! Håller med till fullo! :)
    Skrattande
  • Honeyrose
    Marcus01 skrev 2011-04-03 14:09:39 följande:

Det handlar inte om varför paret i fråga inte äter fläsk, utan som någon annan sa tidigare om respekt för andra människor. Tycker det är väldigt elakt att servera fläsk till någon som inte äter det (oavsett anledning) och ljuga om det. 

För övrigt, det första man gör som värd för en middag, är att alltid fråga gästerna om det är något de inte äter, tex om någon är allergiker, vegetarian eller av något annat skäl inte kan äta en ingrediens. Varför frågade ni inte innan ni ens planerade middagen?

Läste att du skrev att du tycker att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag. Eh... va??? Vad då ställa krav? Det är ju knappast någon som ställt er mot väggen och tvingat er att göra denna middag, det är väl ni som bjudit in folk? Då vet ni väl också att man alltid frågar folk innan vad de äter/inte äter? 

Om du hade bjudit in ett par vegetarianer, utan att fråga först, hade du serverat mat som innehåller ingredienser som de inte äter och ljugit om det? Det spelar alltså ingen roll varför någon inte äter vissa ingredienser, det har helt enkelt att göra med att respektera andra människor.

Och att du inte "orkar" laga till en extra rätt, visar ju på hur pigg du är att ha gäster hemma... Det är inte så att det behövs stora ansträngningar till att planera om hela menyn, lägg bara till en maträtt istället.

Så svaret på din fråga: nej.

bra skrivet!

riktigt FULT att lura någon så! 
  • Marcus01
    Honeyrose skrev 2011-04-03 20:32:36 följande:
    bra skrivet!

riktigt FULT att lura någon så! 
    Jag vet ärligt talat inte om TS skämtar med oss eller är fullt allvarlig... hoppas det var ett Aprilskämt, annars är det riktigt elakt att lura folk på det här viset.
  • Jose

Fy fan vad elakt att ens resonera så.

Hoppas någon "råkar" bjuda dig på dijon á la Ove Sundberg...

• jagvetallt

hehe skoja bara, tro inte på allt ni läser på internet :P

• Sarah f
    jagvetallt skrev 2011-04-03 19:08:44 följande:
    Hjort är ljusare än gris? Du äter inte det ofta, förstår jag.
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?