• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • Marcus01

Det handlar inte om varför paret i fråga inte äter fläsk, utan som någon annan sa tidigare om respekt för andra människor. Tycker det är väldigt elakt att servera fläsk till någon som inte äter det (oavsett anledning) och ljuga om det.

För övrigt, det första man gör som värd för en middag, är att alltid fråga gästerna om det är något de inte äter, tex om någon är allergiker, vegetarian eller av något annat skäl inte kan äta en ingrediens. Varför frågade ni inte innan ni ens planerade middagen?

Läste att du skrev att du tycker att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag. Eh... va??? Vad då ställa krav? Det är ju knappast någon som ställt er mot väggen och tvingat er att göra denna middag, det är väl ni som bjudit in folk? Då vet ni väl också att man alltid frågar folk innan vad de äter/inte äter? 

Om du hade bjudit in ett par vegetarianer, utan att fråga först, hade du serverat mat som innehåller ingredienser som de inte äter och ljugit om det? Det spelar alltså ingen roll varför någon inte äter vissa ingredienser, det har helt enkelt att göra med att respektera andra människor.

Och att du inte "orkar" laga till en extra rätt, visar ju på hur pigg du är att ha gäster hemma... Det är inte så att det behövs stora ansträngningar till att planera om hela menyn, lägg bara till en maträtt istället.

Så svaret på din fråga: nej.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    enny signatur skrev 2011-04-03 13:54:06 följande:
    Jag anser det bör vara olagligt till och med. Helt enkelt för att den andre inte kan värja sig emot det. Om någon ljuger och serverar mig kött (vilket jag troligen uppräker) eller liknande (jag är vegetarian) och påstår att de tinte är det, ja då blir det liv i grytan och någon vän skulle jag aldrig kalla den.
    Är ett förbud verkligen rätt sätt att tackla högst personliga tvister? Hos vem ligger bevisbördan? Hur ska man styrka att någon verkligen undanhållit den informationen?
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Rakad Apa
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 20:37:08 följande:
    Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.
    Oförskämt? Är du på riktigt? Är väl snarare oförskämt att lura i en muslim svinkött!
    Formerly known as Rakad Apa
  • Trynträ

Tycker det är oförskämt av er att smyga in fläskkött om ni lovat att det inte är det. Byt ut kötten i grytan för bövelen. Ni vet inte vad köttet betyder för dem om de får reda på det iefterhand. Dessutom brukar inte fläskkött se lika ut som nötkött.

Resonerar ni lika till nån som är vegan, vegetarian, allergisk?

• Trynträ
    Anonym (Undrande) skrev 2011-04-01 20:54:10 följande:
    Men lilla Priceless Perfection, det där var en urbota dum jämförelse. Vi predatorer äter inte andra predatorer. Svin är inte en predator.
    Kattkött äter de i andra länder liksom hund. Eller kanin, marsvin och andra djur som vi ser som husdjur. Ingen skillnad alls.
  • Fru X

Bara glad att jag aldrig kommer vara gäst hos er, TS

• Marcus01
    Fru X skrev 2011-04-03 15:02:52 följande:
    Bara glad att jag aldrig kommer vara gäst hos er, TS
    Drömmer
  • Trynträ

Tror det hela handlar om snålhet. Griskött är oftast billigare än nöt så därför kan TS helt enkelt inte tänka sig att byta ut köttet till nötkött i grytan. Eller är det bacon i grytan?

• Marcus01

Eller är det ett Aprilskämt? Med tanke på när det skrevs så undrar man ju om det kan vara ett skämt...

• Aniko

Marcus01: håller helt med dig! Det hör till god ton av värden att fråga alla gäster om det finns något som de inte kan eller vill äta oavsett skäl (allergi, religion, etiska skäl osv) innan man planerar menyn.

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?