• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • ica
    Adephi skrev 2011-04-19 08:11:16 följande:
    Varför ens medvetet servera någon något som dom inte äter?

Är det en sport eller? "vem får flest muslimer att äta fläsk"
    Lika väl som det finns de som säger att de inte äter lever och blir ilurade det. Inget du blir sjuk av eller dör av. Det finns många som har griller och inte äter vissa saker.
  • ica
    Familjen Valjus skrev 2011-04-19 10:02:00 följande:
    Fast nu är det ju pga e religion
    (konstig religion där mán inte kan äta vad man vill, o hur kommer det sig att det inte finns en enda gud i världen som totalförbjuder all form av droger)
    ot ursäkta

vet att man kan bli sjuk om man äter fläskkött o är ovan o det är ju i en gryta lite svårt att peta bort :)
    Tror inte att man som nötköttsätare blir sjuk av fläsk. Det brukar vara de som är veterianer som inte klarar att smälta kött.
  • mosterYster
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-19 12:20:03 följande:
    OT men måste bara fråga,
    När man äter fårtestiklar, äter man sperman som är där inne då också? Förvånad
    Det har jag ingen aning om! Tror inte man kan bli dräktig med lammungar iallafall...
  • ica
    mosterYster skrev 2011-04-19 17:01:05 följande:
    Det har jag ingen aning om! Tror inte man kan bli dräktig med lammungar iallafall...
    Det låter ännu äckligare när man tänker på det.
  • Dreams Never Ends
    ica skrev 2011-04-19 16:53:35 följande:
    Tror inte att man som nötköttsätare blir sjuk av fläsk. Det brukar vara de som är veterianer som inte klarar att smälta kött.
    Jag äter inte fläsk, men dock har jag råkat göra det (omedvetet) och spytt alla gångerna. Tror magen blir känslig för just fläsk faktiskt då jag nästan ALDRIG spyr annars och inte ens visste att dte var fläsk tills efter jag spytt. Är jäääkligt noga med att kolla sånt nuförtiden.
  • ica
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-19 17:16:01 följande:
    Jag äter inte fläsk, men dock har jag råkat göra det (omedvetet) och spytt alla gångerna. Tror magen blir känslig för just fläsk faktiskt då jag nästan ALDRIG spyr annars och inte ens visste att dte var fläsk tills efter jag spytt. Är jäääkligt noga med att kolla sånt nuförtiden.
    Intresant! Det hade jag ingen aning om. Är det bara fläsk eller är det olika sorters kött so kan ställa till det?
  • Dreams Never Ends
    ica skrev 2011-04-19 18:00:36 följande:
    Intresant! Det hade jag ingen aning om. Är det bara fläsk eller är det olika sorters kött so kan ställa till det?
    Har hört att fläsk har en speciell bakterie som man måste vänja sig vid.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Dreams Never Ends skrev 2011-04-19 19:02:20 följande:
    Har hört att fläsk har en speciell bakterie som man måste vänja sig vid.
    Knappast. Bakterier dör vid upphettning.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Adephi
    ica skrev 2011-04-19 16:52:33 följande:
    Lika väl som det finns de som säger att de inte äter lever och blir ilurade det. Inget du blir sjuk av eller dör av. Det finns många som har griller och inte äter vissa saker.
    Det är rent ut sagt respektlöst att lura i folk saker som de inte äter oavsett orsak

Du kan tycka det är griller men uppenbarligen tycker människan som valt det inte samma sak.
  • ica
    Adephi skrev 2011-04-19 21:04:35 följande:
    Det är rent ut sagt respektlöst att lura i folk saker som de inte äter oavsett orsak

Du kan tycka det är griller men uppenbarligen tycker människan som valt det inte samma sak.
    Jag tycker det är en väldig skillnad på att inte laga specialmat och lura i folk nåt de inte tycker att de ska behöva äta. Jag bjuder på det jag vill och tror att mina gäster tycker om. Men om jag sent får veta att nån inte vill ha nåt så ändrar jag inte hela menyn när maten är inköpt och påbörjad. Då får det vara medicinska orsaker. Är det nån som ändrat sin syn på vad de kan äta men inte iddas meddela mig i vettig tid så får de äta av det som bjuds eller stanna hemma.
  • Adephi
    ica skrev 2011-04-20 09:46:25 följande:
    Jag tycker det är en väldig skillnad på att inte laga specialmat och lura i folk nåt de inte tycker att de ska behöva äta. Jag bjuder på det jag vill och tror att mina gäster tycker om. Men om jag sent får veta att nån inte vill ha nåt så ändrar jag inte hela menyn när maten är inköpt och påbörjad. Då får det vara medicinska orsaker. Är det nån som ändrat sin syn på vad de kan äta men inte iddas meddela mig i vettig tid så får de äta av det som bjuds eller stanna hemma.
    Mest troligen när man bjuder hem någon har man så pass bra koll att man vet om det är en muslim eller inte, sen är det ren allmänbildning att muslimer (så gott som aldrig) äter fläsk. Så det kan inte kommit som en så speciellt stor överraskning.

Den som var inbjuden frågade i förtid om maten skulle ineehålla fläsk, märk väl en fråga, inget krav på att det skulle vara special mat. Troligen om han fått höra att det var en fläskgryta hade han erbjudit att ta med eget eller helt enkelt valt att inte komma med en förklaring varför.

Men att ljuga om vad maten innehåller är rent respektlöst. Att lura i någon något som man vet att dom inte äter oavsett orsak är respektlöst.

Om man blir informerad om något någon inte äter för sent informerar man den personen att tyvärr är maten redan planerad/klar och den här innehåller X så får personen i fråga själv välja om den äter eller inte.
  • UmmAlina

Du borde skämmas som ens tänker tanken.....!!!!!

Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?