• Anonym (Undrande)

Servera fläsk till en muslim?

Hej hej FL!

Jo det är såhär att vi ska ha en liten bjudning imorgon kväll för mina arbetskamrater med respektive. Det kommer bli en mycket trevlig tillställning med trerätters, vin och klassisk musik i bakgrunden.

Mitt lilla problem är att ett par är muslimer, och de äter som ni säkert vet inte fläskkött. Nu är det så att jag redan innan jag fick veta detta (han frågade mig IDAG på jobbet om det serverades fläsk, jag sa Nej såklart) hade planerat kvällens meny, och min fru hade redan handlat.

Vi ska alltså göra en jättegod gryta till varmrätt, och här ingår det bl a fläsk. Jag och frugan diskuterade saken, och vi sa att vi kanske kan säga att det är nötkött? Det är inte direkt så att man känner skillnaden, eller att man dör av det. Kött som kött som man brukar säga.

(Nej, jag har varken tid, ork, motivation eller lust att åka och handla nån specialmat imorgon på förmiddagen, samt planera om hela den jättegoda menyn)

Och det man inte vet har man inte ont av, eller? Tycker dessutom att det är snudd på oförskämt att ställa krav när man är bjuden på middag.

• Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?
  • jagvetallt
    sissi76 skrev 2011-04-02 20:44:05 följande:
    Hoppas att TS blir bjuden till middag av kineser o får katter eller hundar i tallriken...
    skulle vilja se hur han reagerar.
    jag tror det är ganska bra kött på de, det är ju djur som rör på sig mycket så köttet bör vara bra, speciellt katter, lär smaka som hare kanske. Skulle jag resa till kina så måste man ju anpassa sig till deras kost och äta det som bjuds.
  • Jäjd
    jagvetallt skrev 2011-04-02 21:20:49 följande:
    jag tror det är ganska bra kött på de, det är ju djur som rör på sig mycket så köttet bör vara bra, speciellt katter, lär smaka som hare kanske. Skulle jag resa till kina så måste man ju anpassa sig till deras kost och äta det som bjuds.
    Jobbigt att det bara bjuds på hund och katt i Kina.
  • Nikkili
    jagvetallt skrev 2011-04-02 21:17:16 följande:
    jag äter de djur som dukas upp på bordet, är inte så nogräknad. måste inte äta det för att överleva, men jag kan ju inte diskriminera grisen, den slinker ner den med, dock föredrar jag älg eller renkött. nöt funkar också, björn också. samt de flesta andra.
    Jasså du,själv äter jag inga djur alls och det funkar utmärkt!
  • Aniko

Om jag var TS skulle jag vara helt ärlig när gästerna kommer och säger att det är griskött och att de inte visste att just det paret inte kan/vill äta griskött. Jag hade inte ändrat om hela menyn eller gått och storhandlat på nytt bara för det parets skull - däremot hade jag försökt komma på någon extrarätt som de skulle kunna äta (kanske till alla gästerna så att inte paret känner sig utpekat), göra salladen extra matig och mättande etcetera.

Kan tillägga att jag själv är muslim och enbart äter halalslaktat och jag förväntar mig inte att bli bjuden på den typen av mat när jag är bortbjuden. Däremot säger jag till värden i förväg så att det inte uppstår pinsam situation under själva middagen. Om han/hon då själv erbjuder sig att bjuda på tex fisk så är allt okej, om de inte vill eller kan ändra på menyn och detta innebär kött som jag inte kan äta - ja då äter jag bara av tillbehöven. Och ser till att ha ätit innan jag går hemifrån så jag inte är vrålhungrig till middagen. Äta mig mätt kan jag göra hemma, jag går inte på middag för gratismat utan för sällskapets skull.

Allt går att lösa bara man vill och är flexibel - och det gäller från båda håll! 

• jagvetallt
    Jäjd skrev 2011-04-02 21:22:22 följande:
    Jobbigt att det bara bjuds på hund och katt i Kina.
    ja då får jag äta det, kanske är supergott..
  • prinsesstårtan

Kan inte annat än att tro att den här tråden är ett skämt. Det finns väll ( förhoppningsvis) ingen som är så jävla elak, arrogant och oförskämd så att de planerar att lura i någon nått de har valt att inte äta???

Om du inte vill anpassa " din storslagna meny" efter dina gäster så stå upp för det så de kan välja att inte komma.

Men som sagt, tror att det är nån som är ute efter lite nät debatt ...... Så jag slipper bli upprörd...

• jagvetallt
    Nikkili skrev 2011-04-02 21:24:19 följande:
    Jasså du,själv äter jag inga djur alls och det funkar utmärkt!
    ja det är ju bra, jag gillar då kött, äter det nästan varje dag.
  • Tomtefar
    sissi76 skrev 2011-04-02 20:44:05 följande:
    Hoppas att TS blir bjuden till middag av kineser o får katter eller hundar i tallriken...
    skulle vilja se hur han reagerar.
    Farsan berätta att hund smakar som kyckling då han fick prova på i kina. Katt vet jag inte.
  • koki

Hahahahahhhaha vilket skämt det här va!
    Riktig dålig april skämt och trådstartaren har sj förvunnit. 

• Tomtefar
    Maria A Koberg skrev 2011-04-02 20:56:26 följande:
    Hoppas TS blir bjuden på bajs, fast någon sagt det var helt vanlig korv.
    Du har säkerligen ätit någon form av avföring i ditt liv utan att ha vetat om det själv. Lite skit rensar magen som dom säger. Glad
Svar på tråden Servera fläsk till en muslim?