• Anonym (4ever fat???)

Tränar 3 ggr i veckan (gym) + promenader varje dag - samma vikt efter 2,5 månader - HJÄLP

Hej'

Tränar 3 ggr i veckan på gym, både kondition samt styrketräning. (oftast ung. 2 timmar per gång då jag inte hinner mer med två små barn hemma).
    Promenerar långa sträckor varje dag med barnvagnen. 
    Tänker på vilka muskler jag tränar medan jag tränar för att det hjälper tydligen.

Äter mindre. Tänker på varje jäkla tugga för att jag ska bli mätt snabbare..
    Dricker mer vatten. (slutat helt med cola som jag älskade förut). Äter nåt
    godis ibland (har inte slutat helt, det brukar bli nåt på olika födelsefiranden).

Bebisen är 11 månader och jag ammar fortfarande. Har haft samma vikt sen en vecka efter förlossningen. Går några 100 gram upp o ner men det är i princip samma vikt hela tiden, alltså verkar det inte hjälpa att jag tränar alls. 
    Jag ger verkligen järnet vid träningarna men det verkar inte fungera. Bebben ammar som vanligt flera gånger om dagen och verkar inte störas av min träning.

Någon som kan förklara varför jag inte har gått ner något alls under dessa 2,5 månader med intensiv träning?

• Svar på tråden Tränar 3 ggr i veckan (gym) + promenader varje dag - samma vikt efter 2,5 månader - HJÄLP
  • Anonym (4ever fat???)
    Lexie77 skrev 2011-04-06 00:50:32 följande:
    Jag hade samma problem, gick inte ner även fast jag kämpade på. Det visade sig att jag hade Hyperthyreos som är en ämnesomsättningssjukdom som kommer några månader efter förlossningen. Jag fick levaxin och började tappa i vikt. Symptomen är att man är trött, frusen och inte går ner i vikt trots motion och bra mat.
    Frusen har jag varit hela livet o trött e jag från många sömnlösa nätter... bebben har hafr tandsprickningar o då har det gjort ont på stackarn...

Jag tänkte att jag lyckat förut så varför inte nu...

Känns lite hopplöst men jag måste vara positiv.
  • frun01
    Anonym (4ever fat???) skrev 2011-04-06 00:50:03 följande:
    Det är lite olika hur jag lägger upp träningen.

Ibland börjar jag med styrketräning  och kör sen kontition på cykel, men mest på en sån där maskin, usch kommer inte på namnet, tror det är crosstrainer det heter. Brukar köra 45 min på den. Ibland börjar jag tvärt om. Och strechar oxå.

Sen brukar jag oxå köra arm, rump och mag övningar som jag laddat ner på mobilen. Varvar mellan de varje gång...
    Ok, men det låter ju bra.. Jag blir trött men 5 minuter kör jag för uppvärmning .P...

Jag älskar att träna på gymmet men det som är jobbigt som att springa är nog bättre för att bli av med fett. För det krävs ju energi då du gör av med energi, så ju mer energi du gör av med/desto fortare du springer, desto mer fett går bort tror jag varjefall...
  • Anonym (jennifer)
    Anonym (4ever fat???) skrev 2011-04-06 00:50:03 följande:
    Det är lite olika hur jag lägger upp träningen.

Ibland börjar jag med styrketräning  och kör sen kontition på cykel, men mest på en sån där maskin, usch kommer inte på namnet, tror det är crosstrainer det heter. Brukar köra 45 min på den. Ibland börjar jag tvärt om. Och strechar oxå.

Sen brukar jag oxå köra arm, rump och mag övningar som jag laddat ner på mobilen. Varvar mellan de varje gång...
    Jätte bra att du börjar med styrkan då du behöver ha orken för att kunna göra övningarna korrekt och få ut maximalt av dem. Du ska även avsluta träningen med kondition, dels för att det är lättare att bara köra på men även för att det tar drygt 30 min in i träningen innan kropen på allvar börjar förbränna fett. När du kör crosstrainer rekomenderar jag dig att ta inställningen där den varierar motståndet för att få maximal träning. Mycket bättre än att ha samma hela tiden. Har ni en roddmaskin är även den väldigt bra, både för styrka och förbränna kalorier.. 

När du är ute och går så bryt mönstret och istället för att gå samma äl, ta olika och variera hastigheten. Gå väldigt lugnt, väldigt snabbt, väldigt lugnt, välsigt snabbt osv.. Intervallträning ger väldigt mycket mer!  Kan även vara bra att komma ihåg på gymmet om du ex kör på löpbandet eller cyklar, variera hur mycket du tar i.

Och gör inte som nästan alla andra och glöm att äta inom 30 min efter träning, en banan och ett glas vatten är perfekt. Annars är träningen till viss del bortkastad´..

Lycka till!!
  • Anonym (jennifer)
    Anonym (jennifer) skrev 2011-04-06 01:00:44 följande:
    Jätte bra att du börjar med styrkan då du behöver ha orken för att kunna göra övningarna korrekt och få ut maximalt av dem. Du ska även avsluta träningen med kondition, dels för att det är lättare att bara köra på men även för att det tar drygt 30 min in i träningen innan kropen på allvar börjar förbränna fett. När du kör crosstrainer rekomenderar jag dig att ta inställningen där den varierar motståndet för att få maximal träning. Mycket bättre än att ha samma hela tiden. Har ni en roddmaskin är även den väldigt bra, både för styrka och förbränna kalorier.. 

När du är ute och går så bryt mönstret och istället för att gå samma äl, ta olika och variera hastigheten. Gå väldigt lugnt, väldigt snabbt, väldigt lugnt, välsigt snabbt osv.. Intervallträning ger väldigt mycket mer!  Kan även vara bra att komma ihåg på gymmet om du ex kör på löpbandet eller cyklar, variera hur mycket du tar i.

Och gör inte som nästan alla andra och glöm att äta inom 30 min efter träning, en banan och ett glas vatten är perfekt. Annars är träningen till viss del bortkastad´..

Lycka till!!
    och en sak till, små barn = lite sömn... Sömnen påverkar völdigt mycket om hur kroppen fungerar och kan vara anledningen till att du inte går ner i vikt. Power naps är okej och faktisk väldigt bra för kroppen!! ;)Du måste vila för att kropen ska kunna återhämta sig efter träning ch det är på natten kroppen arbetar och du behöver alltså sömn för att på ett hälsosamt sätt kunna gå ner i vikt och bygga muskler.
  • Anonym (4ever fat???)

jag kör redan med intervaller vid promenader o springer även ibland.

sen kör jag olika nivåer på cross samt cykeln redan..

styrketräningen kör jag också minst 10 av varje övning på varje sida och minst 4 gånger, alltså tex. 10*4 med höger arm sen 10 *4 på vänster som ett exempel. Sen att jag koncentrerar mig på de musklerna jag tränar samt att jag ibland kör en runda till med samma övning fast med mer motstånd.

• Anonym (jennifer)
    Anonym (jennifer) skrev 2011-04-06 01:00:44 följande:

Lycka till!!
    En banan och et glas mjölk skulle det givetvis stå!
  • Anonym (4ever fat???)

tar små "naps" varje dag. annars hade jag inte klarat vardagen känns det som. Just nu kan jag inte sova för jag har lite ont i ryggen o har fått massage men ska nog försöka lägga mig ändå. Barnen vaknar runt 7.

tack för tipsen. de uppskattas... hoppas jag inte har nån sjukdom eller så. Ska fortsätta kämpa på. Jag mår ju egentligen superbra jämfört med för 2,5 mån sedan.

• Anonym (jennifer)
    Anonym (4ever fat???) skrev 2011-04-06 01:09:52 följande:
    jag kör redan med intervaller vid promenader o springer även ibland.

sen kör jag olika nivåer på cross samt cykeln redan..

styrketräningen kör jag också minst 10 av varje övning på varje sida och minst 4 gånger, alltså tex. 10*4 med höger arm sen 10 *4 på vänster som ett exempel. Sen att jag koncentrerar mig på de musklerna jag tränar samt att jag ibland kör en runda till med samma övning fast med mer motstånd.
    Då är det bara tålamod som gäller!
    Och helst ska du köra en muskelgrupp i taget, exempelvis en dag mage, nästa ben och en tredje armar osv. Du kan inte punktmarkera vart du ska g ner vikten och även om du tränar armar eller ben påverkar det hela kroppen.
  • Anonym (4ever fat???)

jag varierar med följande styrketräning per gång: armarna en gång, magen en gång och rumpövningar en dag.. o så kondisen varje gång..

• Lexie77
    Anonym (4ever fat???) skrev 2011-04-06 01:14:33 följande:
    tar små "naps" varje dag. annars hade jag inte klarat vardagen känns det som. Just nu kan jag inte sova för jag har lite ont i ryggen o har fått massage men ska nog försöka lägga mig ändå. Barnen vaknar runt 7.

tack för tipsen. de uppskattas... hoppas jag inte har nån sjukdom eller så. Ska fortsätta kämpa på. Jag mår ju egentligen superbra jämfört med för 2,5 mån sedan.
    Du kan ju alltid boka en tid hos husläkaren, det enda som krävs är ett blodprov så vet de om du har det eller ej. Det är tydligen ganska vanligt att man kan få det efter en förlossning, läste 5-10% någonstans.
Svar på tråden Tränar 3 ggr i veckan (gym) + promenader varje dag - samma vikt efter 2,5 månader - HJÄLP