• Anonym (4ever fat???)

Tränar 3 ggr i veckan (gym) + promenader varje dag - samma vikt efter 2,5 månader - HJÄLP

Hej'

Tränar 3 ggr i veckan på gym, både kondition samt styrketräning. (oftast ung. 2 timmar per gång då jag inte hinner mer med två små barn hemma).
    Promenerar långa sträckor varje dag med barnvagnen. 
    Tänker på vilka muskler jag tränar medan jag tränar för att det hjälper tydligen.

Äter mindre. Tänker på varje jäkla tugga för att jag ska bli mätt snabbare..
    Dricker mer vatten. (slutat helt med cola som jag älskade förut). Äter nåt
    godis ibland (har inte slutat helt, det brukar bli nåt på olika födelsefiranden).

Bebisen är 11 månader och jag ammar fortfarande. Har haft samma vikt sen en vecka efter förlossningen. Går några 100 gram upp o ner men det är i princip samma vikt hela tiden, alltså verkar det inte hjälpa att jag tränar alls. 
    Jag ger verkligen järnet vid träningarna men det verkar inte fungera. Bebben ammar som vanligt flera gånger om dagen och verkar inte störas av min träning.

Någon som kan förklara varför jag inte har gått ner något alls under dessa 2,5 månader med intensiv träning?

• Svar på tråden Tränar 3 ggr i veckan (gym) + promenader varje dag - samma vikt efter 2,5 månader - HJÄLP
  • frun01

Igår kväll då jag gick, tänkte jag ju på att det givetvis måste vara för att du äter för mycket kolhydrater.
    När man tränar ska man äta mest proteiner (kött,fisk,ägg,bönor,nötter)...

För kolhydrater ger dig fett men proteiner bygger muskler. Har inte läst ifall om någon redan sagt det men men :P

• frun01
    Anonym (jennifer) skrev 2011-04-06 01:14:36 följande:
    Då är det bara tålamod som gäller!
    Och helst ska du köra en muskelgrupp i taget, exempelvis en dag mage, nästa ben och en tredje armar osv. Du kan inte punktmarkera vart du ska g ner vikten och även om du tränar armar eller ben påverkar det hela kroppen.
    Jag kör hela kroppen helst med 48 timmars mellanrum, för dom säger att man måste vila musklerna för att dom ska kunnas byggas upp. Men vissa brukar köra tex underkroppen en dag och överkroppen nästa, fast jag tycker det är drygt att åka till gymmet varje dag :P...

Några säger att man itne kan punktmarkera, men jag tycker det. För vadå om du vill ha större rumpa så tränar du med tyngre vikter på låret och rumpan, om du vill ha större armar tar du tyngre vikter där.. Enda problemet är med  magen för den blir större om man tränar den mer, varjefall min. För att bli av med den måste man köra konditionsträning, som jag hatar. Fast när jag gjorde det en vecka blev min mage platt. Men sen slutade jag igen så :P...
  • Anonym
    frun01 skrev 2011-04-06 10:14:10 följande:
    Igår kväll då jag gick, tänkte jag ju på att det givetvis måste vara för att du äter för mycket kolhydrater.
    När man tränar ska man äta mest proteiner (kött,fisk,ägg,bönor,nötter)...

För kolhydrater ger dig fett men proteiner bygger muskler. Har inte läst ifall om någon redan sagt det men men :P
    Precis, det är därför jag tipsade om Dukan dieten då det är en proteindiet...

Annars ts kan det ju vara så att mkt av ditt fett bytts ut mot muskler då du tränar så mycket, och muskler väger ju också en hel del... 
    Du har kanske blivit av med en del fett fast du bara fokuserat på vågen och därför inte märkt det ?
  • Anonym

Testa att byta ett av styrketräningspassen i veckan mot ett rent svettpass, alltså konditionsträning, som t ex aerobics, step, spinning - nåt som är kul helt enkelt. Muskler väger ju en hel del så det är kanske de som gör att du inte går ner fast du gör dig av med fett. Tricket är ju att förbränna mer än man får i sig och förbränner gör man kanske inte så mkt av just i styrketräningen, även om den också är viktig. Fortsätt dock med allt annat du gör för det låter toppenbra! Lycka till!

• Cristally

TS: För du matdagbok? Om inte, så tycker jag att du skall börja med det. Ofta får man i sig betydligt fler kalorier än vad man tror. Tyvärr har ju träningen också den "baksidan" att den ökar aptiten.

• Anonym (4ever fat???)

en ny dag men samma vikt.. puff

• Anonym (4ever fat???)

har inte skrivit matdagbok men har nån app i mobilen som jag uppdaterar ibland o då brukar jag hamna på 1500 kalorier om dagen. Mindre ibland o ibland mer men i snitt 1500.

Ska kanske prova med mindre styrketräning. Kankse köra bara kondis ett tag. Vill inte gå ner för snabbt ändå så jag inte får hud som hänger. Värst nu är väl magen som jag har fått lite hängig hud på efter bebisen. Men jag ska träna upp det hoppas jag lite i alla fall.

Sen vill jag inte äta för lite heller. Bebisen ammar flera gånger om dagen fortfarande och jag tänkte amma ett tag till.

ni får gärna komma med förslag. vad har fungerat för er? hur gör man för att inte få så mkt muskler o går ner i vikt då? Jag vill ju ha lite muskler så jag orkar träna mer osv.

• Anonym (4ever fat???)

oj vad många läst tråden men inte många tips har inkommit...

• vitruviandude
    frun01 skrev 2011-04-06 10:26:37 följande:
    Några säger att man itne kan punktmarkera, men jag tycker det. För vadå om du vill ha större rumpa så tränar du med tyngre vikter på låret och rumpan, om du vill ha större armar tar du tyngre vikter där.. Enda problemet är med  magen för den blir större om man tränar den mer, varjefall min. För att bli av med den måste man köra konditionsträning, som jag hatar. Fast när jag gjorde det en vecka blev min mage platt. Men sen slutade jag igen så :P...
    Nja, man kan inte punktförbränna fett. Däremot går det alldeles utmärkt att fokusera träningen på en muskelgrupp (t.ex. rumpan) om man vill öka i styrka/muskelmassa (fasthet?).

Två månader är annars inte så väldigt lång tid vad gäller synliga resultat av träning. Det tar tid att få kroppen med på noterna och rent generellt tycker jag att folk tenderar att ha alldeles för bråttom och ger upp för tidigt (Kanske blir dom vilseledda av alla dessa "snabba metoder" som regelbundet skanderas från kvällstidningarnas löpsedlar.) Jag tränar själv väldigt tungt och det skiljer verkligen inte mycket rent viktmässigt på ett par månader om jag inte samtidigt håller någon form av strikt diet (kalori- överskott/underskott) .

Bästa resultaten får man nog (som många här redan har sagt) genom att man inte stirrar sig blind på vad vågen visar och i stället ser träningen som en rolig och regelbunden del av vardag.
  • Anonym (4ever fat???)
    vitruviandude skrev 2011-04-06 23:21:24 följande:
    Nja, man kan inte punktförbränna fett. Däremot går det alldeles utmärkt att fokusera träningen på en muskelgrupp (t.ex. rumpan) om man vill öka i styrka/muskelmassa (fasthet?).

Två månader är annars inte så väldigt lång tid vad gäller synliga resultat av träning. Det tar tid att få kroppen med på noterna och rent generellt tycker jag att folk tenderar att ha alldeles för bråttom och ger upp för tidigt (Kanske blir dom vilseledda av alla dessa "snabba metoder" som regelbundet skanderas från kvällstidningarnas löpsedlar.) Jag tränar själv väldigt tungt och det skiljer verkligen inte mycket rent viktmässigt på ett par månader om jag inte samtidigt håller någon form av strikt diet (kalori- överskott/underskott) .

Bästa resultaten får man nog (som många här redan har sagt) genom att man inte stirrar sig blind på vad vågen visar och i stället ser träningen som en rolig och regelbunden del av vardag.
    Förra gången tog det ett år innan jag gick ner 7-8 kg så jag skyndar mig inte heller.. Men det jag tycker är konstigt är att oavsett om jag tränar eller inte så visar vågen samma sak...

Nu ammar jag som sagt fortfarande och tänker inte gå på några dieter men vi försöker äta nyttigt men följer inte nån speciell metod eller nåt.

Sen kommer jag inte ge upp. Jag mår så mkt bättre o har sååå mkt mer energi...
  • Gung Ho
    Anonym (4ever fat???) skrev 2011-04-06 22:07:21 följande:

har inte skrivit matdagbok men har nån app i mobilen som jag uppdaterar ibland o då brukar jag hamna på 1500 kalorier om dagen. Mindre ibland o ibland mer men i snitt 1500.

Ska kanske prova med mindre styrketräning. Kankse köra bara kondis ett tag. Vill inte gå ner för snabbt ändå så jag inte får hud som hänger. Värst nu är väl magen som jag har fått lite hängig hud på efter bebisen. Men jag ska träna upp det hoppas jag lite i alla fall.

Sen vill jag inte äta för lite heller. Bebisen ammar flera gånger om dagen fortfarande och jag tänkte amma ett tag till.

ni får gärna komma med förslag. vad har fungerat för er? hur gör man för att inte få så mkt muskler o går ner i vikt då? Jag vill ju ha lite muskler så jag orkar träna mer osv.

Tränar du så mkt och äter så lite kalorier så går du ner i vikt (fett). Däremot kan du ju gå upp i vikt muskelmassa. Jag har trillat ner ca 10 kg på två år genom kostomläggning och träning (fast jag har varit 'periodare' ibland). Räknar med att jag gått upp lite i muskelmassa samtidigt inräknat i dessa 10kg, så egentligen har jag gått ned mer.
    Vikten är ju inte det viktiga, utan hur mycket 'dödvikt' (dvs fett) man släpar runt på. Jag vill gärna gå ned till ca 76-77 (dvs 3-4 kg till) då jag tänkte springa Lidingöloppet i höst, men går jag samtidigt upp ett par kg till i muskler så spelar det ju ingen roll om vågen stannar på samma siffra.
    Det är omöjligt att bära sanningens fackla genom en folksamling utan att sveda någon i skägget. /Georg Christian Lichtenberg
  • frun01
    vitruviandude skrev 2011-04-06 23:21:24 följande:

Det är var jag skulle kalla att punktförbränna fett, om du vill ha större armar, så kör du tyngre vikter på armarna helt enkelt. Jag antog att man skulle se resultatet efter två månader om man var otränad. Jag är vältränad så när jag inte tränar på någon månad och börjar igen får jag tillbaks min kropp på två gånger..

Det är roligt att träna, det är roligt att bestämma hur du själv ska se ut.. Jag tycker att dom flesta tjejerna är dumma som sminkar sig och gör allt för att se fina ut medans dom äter skräpmat, godis, röker och dricker alkohol...
Svar på tråden Tränar 3 ggr i veckan (gym) + promenader varje dag - samma vikt efter 2,5 månader - HJÄLP