• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • 7879

Oj vad här har skrivits. Här är det fullt upp som vanlig, men har haft en bra tid med både barn och man- känns bra. Har en härlig tremånaders näktergal
    MEN aj så hård i magen, någon som har några bra tips? 
    Sunseed: Hoppas hoppas att det snart är slut på all väntan för dig och att bebisen kommer ut på ett eller annat sätt det är ju säkert! Hoppas att allt du fått genomlida gör att bebistiden blir lugn och skön! Förstår din rädsla, tyvärr har jag ingen erfarenhet att dela med mig av av hinnsvepning. Ja visst kan man tänka allt möjligt! Kram

Hemulen: Jobbigt att du har mått så dåligt, men skönt att du mår bättre. Hoppas det snart är dags för dina små att komma ut och att allt går bra!

• Kelsson1

7879: Om bebisen får ersättning är Lactulos bra att blanda i, gjorde vi för att säkerställa att magen fungerade som den skulle...

• Sunseed

Lactulos är väldigt bra kan jag intyga. Jag har tagit det några gånger under graviditeten och redan efter någon timme har jag kunnat gå på toa, trots att det sägs att det kan ta en stund. Och det har inte blivit någon (ursäkta uttrycket) raketfart utan bara att det går att besöka toan utan att få ont i magen. Glad

• Sunseed

7879: Tack så mycket! Jadå. Ut måste han ju på ett eller annat sätt och dom har lovat att dom inte kommer att pressa en igångsättning för hårt p g a min hälsa, i så fall blir det KS. Allt löser sig. 

• Gloxi

Hemulen, hoppas du mår bättre snart! Annars kanske du kan få prata med en kurator? Man skall inte behöva må dåligt.

7879, härligt att höra att ni har det bra! Stackars liten som är hård i magen! Min bebis har som tur är klarat sig ifrån det. Men, jag har också goda erfarenheter av Lactulose under graviditeten. En kompis gav det till sina barn med när de var bebisar. Prata med bvc dock innan du ger det.

Ego, något helt otroligt har hänt här! Vi upptäckte i lördags att vår flicka kan somna själv. Jag hade inte tid att gå ut och gå, så jag testade att lägga henne i barnvagnen på balkongen. Körde vagnen fram och tillbaka ett par gånger och lät henne sedan vara. 10 minuter senare sov hon! Numera sover hon i barnvagnen på balkongen (när vädret tillåter. Det blåser mycket här. Grannens 20 kilos bord flög iväg häromveckan, så man får se upp.) och det funkar att bara lägga henne i den. Ikväll gjorde mannen samma fast i spjälsängen och hon somnade själv efter 15-20 minuter. Vi är helt till oss! Så som jag har nojat över sömnen och blivit stressad över diverse "experters" råd... Vi är medvetna om att det kan komma bakslag när tänderna kommer och i andra utvecklingsfaser. Men, bvc kärringen skall få höra att det visst kan funkar utan någon djävla träning. Det är träningen som inte funkar... 

Den senaste utvecklingen är ett led i att babyn har börjat rata bröstet. Innan ammade jag henne till sömns och så sov hon på mig. Nu tar hon inte alltid bröstet när jag erbjuder henne den, så mjölken har börjat sina. Jag ammar i regel på morgonen och på kvällen. Idag tog hon den efter sin 2 timmars lur i vagnen och sov 1 timme till på mig.  

Jag har lite blandade känslor inför faktumet att amningen går mot sitt slut. På ett sätt känns det väldigt skönt att bli friare, men samtidigt lite vemodigt eftersom min lilla flicka börjar bli en stor bebis. Jag är dock väldigt glad för att utvecklingen sker på hennes initiativ, så jag inte behöver forcera fram något. Hade tänkt att amma så länge hon vill, men inte i flera år.

• Kelsson1

Gloxi: Så skönt att hon börjat somna själv. Jag tror starkt att det är bara att "lyssna" till barnen så klarar man sig utan en massa träning o expertråd. Vid en tidpunkt är bebis inte redo för att somna själv medan några veckor eller månader senare så fungerar det.
    Försök att introducera gluten till bebis innan du slutar amma så minskar risken för glutenintolerans senare...
    Känner igen det där, här var det Jenni själv som bestämde sig för att sluta amma helt när hon var 5månader o då hade jag fått kämpa de sista två månaderna. Hade gärna fortsatt en stund till... 

• 7879

Tack för tips om laktulos, ska höra med BVC sköterskan om det inte löser sig. Har gett katrinplommonpuré som hjälpt några gånger och funderar på om jag ska börja introducera gröt redan om det är fiber hon behöver.

Gloxi: Vad roligt att höra att det går bra och att hon somnar själv! Det gör vår med nu, så skönt att det släppt. Hennes sätt att somna är att dra en snutte över huvudet, så likt mig för jag har alltid tyckt det varit skönt att ha något över huvudet, ser så sött ut när hon har snutten över sig!
    Angående amningen så förstår jag dig, jag hade också bestämt att hon skulle få bestämma, men det kändes så tidigt att sluta redan vid tre månader! Men det gick över- känslan alltså, gick ju inte att tvinga henne. Nu får det mysas på annat sätt!   

• Kelsson1

7879: Till oss sa BVC att små blir gärna lite förstoppade av ersättningen o det var de som rekommenderade Lactulos så det är helt i sin ordning att ge det är ju bara ett år sedan vi fick rekommendationen (är du osäker så ring sjukvårdsupplysningen) för inte bra att låta de vara hårda i magen länge för det kan ge bestående men (om de är för hårda, bara som kaninkluttar som kommer ut)...

• 7879
    Kelsson1 skrev 2013-04-30 09:39:01 följande:
    7879: Till oss sa BVC att små blir gärna lite förstoppade av ersättningen o det var de som rekommenderade Lactulos så det är helt i sin ordning att ge det är ju bara ett år sedan vi fick rekommendationen (är du osäker så ring sjukvårdsupplysningen) för inte bra att låta de vara hårda i magen länge för det kan ge bestående men (om de är för hårda, bara som kaninkluttar som kommer ut)...
    Ja ursäkta beskrivningen som kommer nu, men hennes bajs är typ som gråaktig lera, har aldrig varit så jättehårt, men som lera och kommer inte varje dag utan typ var tredje dag. Jo jag vet att jag kan ge laktulos, men vill gärna hitta ett sätt för henne att sköta magen av sig själv, och nu verkar det ju inte gå så kanske dags att ge laktulos...
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011