Vilka svåra frågor men jag ska göra mitt bästa :)
Eftersom vår dotter föddes med akut kejsarsnitt i vecka 33 och vägde då bara 1300 gram och att vi fick besked om att hon hjärnskador redan de första veckorna så är det svårt att säga ang utvecklingen då vi egentligen visste att utvecklingen skulle vara försenad redan från dag 1.
Det är väl egentligen när man börjar se hur andra bebisar utvecklas som man tänker på vad våran dotter inte kan. Hon är ju nu snart 1,5 år och kan fortfarande inte vända sig från rygg till mage, hon kan inte krypa eller stå upp och absolut inte gå.
Det hon kan göra är att sitta själv, leka själv, börjat göra ljud (prata), förflytta saker mellan händerna och greppa och vända sig från mage till rygg. Hon är väldigt aktiv och med, hennes problem sitter mer i det motoriska.
Vi har upptäckt att hon blir duktigare ju mer stimulans hon får. Vid brist av stimulans kan det lätt bli att hon glömmer bort det hon har lärt sig. Habilliteringen hjälper till med sjukgymnastik, hjälpmedel, psykolog och kurator samt kontakt med försäkringskassan.
Kommunen i säg är väl inte direkt inblandad, förutom habiliteringen. När det blir aktuellt för dagis så söker man resurspersonalen till dagiset via kommunens resurscentrum.
Jag kände att jag fick mycket stöd av habiliteringens psykolog, att få prata om alla känslor om allting som händer, frustration och sorg över att ens barn inte är som alla andra. Microcefali innebär ju ett yttre handikapp också eftersom huvudet slutar växa medan resten av kroppen fortsätter.
Jag har gjort så att jag har tagit ut färre föräldrardagar för att kunna vara hemma länge. Vårdnadsbidraget handlar om att man gör saker med sitt barn som man i vanliga fall inte behöver göra med ett normaltfött barn i samma ålder. Habiliteringen kan hjälpa er att ansöka och ordna möte med försäkringskassan.
Vi har fullt vårdnadsbidrag, dock inte enbart pågrund av hennes microcefali och avsaknad av hjärnbalk utan också att Alicia har diabetes.
Försäkringsmässigt har vi inte sökt någon hjälp.
Vad är Silas huvudmått? Hur är hans utveckling? Vart bor ni någonstans?
Vi bor i Stockholm och fåt all hjälp via Astrid Lindgrens barnsjukhuset.
Har du mer frågor är det bara att fråga
Häls. Ingela