FamilyC skrev 2011-06-06 20:12:35 följande:
Tänkte på att du skriver att Lukas är trött och gnällig dagen efter, Theralen har väl tyvärr den effekten att det sitter kvar väldigt länge. Vi har märkt när Alicia har fått Atarax och andra lugnande att hon blir som en zombie dagen efter. Nu när hon får Melatonin så är hon utvilad dagen efter och är pigg och glad, dock vaknar hon kanske totalt 4 gånger på en natt men det är helt överkomligt.
Du sa att ni har tränat Lukas väldigt mycket, har du några tips på träning för att krypa och gå? Eller iallafall krypa =)
Jag blir så ledsen över att höra när sjukvården bara tabbar sig och inte gör det den ska. Ju fortfarare alla undersökningar blir gjorda desto fortare kan insatser sättas in och rätt vård planeras.
Kan ögonfel konstateras så kan ju glasögon sättas in och hjälpa otroligt mycket.
Skulle inte ha varit för snabb... Han har fortfarande inte lugnat ner sig och kommit till ro trots högsta dosen vi får ge... 3 timmar sedan vi gav och han är pigg som en lärka... Underbart.
Jag hoppas ju det blir bättre om/när vi får Melatonin. Detta kan vi ju inte köra med hur länge som helst känns det som.
Jag minns faktiskt inte hur jag lärde honom... Vet bara att det tog lång tid innan han fixade det. Visst han ser stel och knasig ut
när han kryper men sånt kan jag ta. Han satt vid 7-8 månader men fick palla upp med kuddar eftersom han fort blev trött. Satt mkt på golvet med han och hade han sittandes samtidigt som jag höll honom. Än idag vet jag inte om det berodde på microcefali eller något annat som gjorde att han var/är sen. hans huvud växte ju, dock sakta, fram till han va året.
För att lära han gå så ställde jag fötterna till rätta (han hade dålig koll på var dom va) höll i honom i händerna eller under armarna som stöd eller så använde han gåstol. Ångrar ju lite att jag tränade så intensivt men någonstans visste jag ju att han inte va som andra barn. Tror helt enkelt att jag förnekade allt. Än idag går han inte perfekt. Han ser ut som ett barn som precis lärt sig gå, stelt, klumpigt.
Ja tyvärr har vi haft otur men vet ju att hjälpen finns med lite envishet. Läakren hade inte ens tänkt tanken på syndrom förrän jag nämnde det. Men vi är en bit på väg. Vi har jordens mest underbara läkare...
Kan microcefali uppstå av andra orsaker?