Hej alla igen.
Jag blir så upprörd och ledsen över att höra hur ni blir behandlad! Önskar att ni alla bodde i Stockholms län och hade möjlighet att få träffa all underbar personal som har hjälpt oss.
Kurator och psykolog är en självklarhet via Habiliteringen, precis som sjukgymnast och logoped.
Regelbunden kontakt med neurolog ger möjligheter för remisser till Kliniskt genetik, för andra undersökningarr som kan ta reda på vilken diagnos era barn har eller ta reda på hur saker och ting utvecklas, de har egna specialsjukgymnaster samt dietister och de sköter intyg och liknande till Habiliteringen.
Ge inte upp! Be att få byta läkare och be att få remiss till ett regionsjukhus som Sahlgrenska i Göteborg, Universitet sjukhuset i Linköping eller Karolinska i Stockholm.
Vad har hänt här då..
Det märks att det är höst, kalendern har varit fullbokad. Alicia har hunnit göra magnetröngten, muskelbiopsi samt provtagning till klinisk genetik. Nu väntas besök till Neurologen och Genteknikern samt diabets läkarn för svar på alla prover.
Magnetröngten ger väl egentligen inga svar förutom hur hjärnan har utvecklats sen första gången hon gjorde den. Muskelbiopsin ska visa hur Alicias mitokondrier funkar i kroppen, lika med hur energin tas upp och procuderas. Dettta kan vara ett tecken på varför Alicias problem är utspridda, lite här och lite där.
Dietisten är inkopplad igen så nu får vi näringsdrycker samt extra fetter i maten för att se om hon kan börja gå upp i vikt igen, stått still mellan 7-7.4 kg sen i april. Alicias tillväxt har stannat av. Huvudet har inte växt något det senaste halvåret, ligger fortfarande på 38 cm. Längden växer hon fortfarande på, ca 70 cm nu och vikten dalar upp och ner hela tiden.
Sjukgymnasten blev positivt överraskad då Alicia kan stå upp med stöd, sitter bättre och har lyckats vända sig från rygg till mage själv ett par gånger.
Det blir mer och mer påtagligt att Alicia är speciell och hur andra människor reagerar på henne. Speciellt nu när jag går runt och är höggravid så förstår inte folk hur det har gått till då Alicia fortfarande är i size med en 7 månaders bebis. Jag känner mig uttittad, som ett freak på cirkus :/
Vi börjar inse att nu när bebis nr 2 kommer, som förhoppningsvis är född utan avvikelser så kommer vi bli mer och mer medvetna om Alicias handikapp. Vi har kommit ganska långt i att acceptera att Alicia är annorlunda och kommer alltid att vara, tyvärr så har omgivningen och släkt svårare att acceptera.
Vår dotter är född med hjärnskador, detta kommer inte att försvinna oavsett hur många undersökningar vi än gör, det tråkiga är när man hela tiden behöver förklara för andra för att de ska förstå varför hon är så liten och inte beter sig som en 18 månaders flicka.
Vi planerar inskolningen på förskolan nu i mitten av september på en liten avdelning för barn med särskilda behov plus att Alicias får en egen resurs. Sen ska jag intervjua en tilltänkt barnvakt på onsdag, som är utbildad barnskötare samt fritidsledare och som arbetar på ett stödboende för ungdomar. Vi har ingen familj i närheten och känner att Alicia behöver få komma iväg på aktiviteter även fast vi nu blir fyra i familjen.
Långt mail!
Hoppas vi kan få ihop någon träff framöver :)
6/9 är det dags för bebis nr 2!